Kursplan för Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 2 - klinisk mikrobiologi

Applied Biomedical Laboratory Science 2 - Clinical Microbiology

Basdata

Kurskod: 1BA111
Kursens namn: Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 2 - klinisk mikrobiologi
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: Programnämnd 6 (Biomedicinska analytikerprogrammet och Röntgensjuksköterskeprogrammet)
Datum för fastställande: 2013-05-28
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2013

Särskild behörighet

Godkända kurser om minst 105 hp från termin 1-4 vid biomedicinska analytikerprogrammet inriktning laboratoriemedicin inklusive kurserna; Analytisk kemi och biomedicinsk metodik, Cell och molekylärbiologi 2, Mikrobiologi- metodik och diagnostik, samt godkänd i Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 1 från termin 5 i Biomedicinska analytikerutbildningen eller motsvarande kunskaper.

Mål

Kursens syfte är att studenten på ett laboratorium skall få tillfälle att pröva/tillämpa teoretiska och praktiska kunskaper genom att i laboratoriemiljö studera och använda metoder som förekommer. Syftet är också att kursen skall bidra till utveckling av yrkesidentitet, till reflekterande yrkesutövning samt till insikt i yrket.

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska kunna:
- visa kunskap om relevanta metoder inom området och om relevanta författningar.
- inhämta kunskap via olika källor, kritiskt värdera denna samt använda befintlig kunskap
för att beskriva nya förhållanden i ett yrkesmässigt sammanhang.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska kunna:
– visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat,
uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och
diskutera resultaten med berörda parter,samt i enlighet med relevanta författningar
dokumentera dessa.
– visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.
– visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera
nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av
yrket och verksamheten.
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla
sin kompetens.
– visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra
uppgifter inom givna tidsramar.
– hantera teknik för att samla in data samt dokumentera dessa data systematiskt i ett
yrkesmässigt sammanhang.
– analysera samt bearbeta insamlade data ett yrkesmässigt sammanhang.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska kunna:
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta
vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
– visa förståelse för den egna professionens roll samt betydelse för hälso- och sjukvården.

Innehåll

Studenten skall under hela kursen delta i praktiskt arbete under handledning på ett laboratorium och där få tillämpa olika metoder och tekniker som förekommer. Studenten skall identifiera de moment i laboratorieprocessen som kan påverka analyssvaret. Det innebär att studenten genom praktiskt arbete och teoretiska studier fördjupar sina kunskaper om analysprinciper, det tekniska utförandet samt resultatbedömning ur såväl teknisk som medicinsk synvinkel.
Studenten skall också beskriva det kvalitetssäkringsarbete som laboratoriet bedriver.

Litteraturstudier ingår som en integrerad del under hela kursen.
Studenten dokumenterar sitt arbete i en arbetsbok som skall godkännas av ansvarig handledare på laboratoriet. Arbetsboken och laborationsrapporten utgör också underlag för den slutliga examinationen.

Kursen är indelad i två moment.

Integration av teori och praktiska färdigheter, 3.0 hp


Betygsskala: GU
Studenten ska kunna visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter, samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa.

Studenten ska kunna redogöra muntligt och skriftligt och förstå de analyser som görs på laboratoriet.

Labmetodik, tekniskt/praktiskt och teoretiskt, 4.5 hp


Betygsskala: GU
Studenten skall under hela kursen delta i praktiskt arbete under handledning på ett laboratorium och där få tillämpa olika metoder och tekniker som förekommer.

Studenten skall skaffa sig kunskaper om de moment i laboratorieprocessen som kan påverka analyssvaret. Det innebär att studenten genom praktiskt arbete och teoretiska studier tillägnar sig kunskaper om analysprinciper, det tekniska utförandet samt resultatbedömning.

Arbetsformer

Studenten utför laboratoriearbete på ett laboratorium och har under den tiden tillgång till sakkunnig handledare på laboratoriet samt lärare från Karolinska Institutet.
Dokumentationen av arbetet sker kontinuerligt i form av en arbetsbok och en laborationsrapport samt litteraturstudier bedrivs integrerat enligt anvisning av handledare/lärare.

Examination

Examinationen omfattar två moment:
Moment 1 examineras genom att studentens praktiska förmåga bedöms kontinuerligt under hela klinikplaceringen (av ansvarig handledare) Betyg: U/G
Moment 2 examineras skriftligt genom arbetsbok och laborationsrapport samt muntligt genom redogörelse av de analyser som görs på laboratoriet. Betyg: U/G

För betyget G på hela kursen krävs G i samtliga moment.

Närvaro är obligatorisk under hela kursen. Vid frånvaro avgör handledaren i samråd med lärare/studierektor vid Karolinska Institutet hur kompensation skall ske.

Student som underkänts i hela kursen har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.
Student som underkänts vid den slutliga examinationen har möjlighet till ett yttlerligare examinationnstillfälle i anslutning till kursen samt under en tentamensperiod i augusti.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Examination enligt denna kursplan kommer att tillhandahållas under ett år efter beslut om nedläggning av kursen eller revidering av kursplanen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

  • Murray, Patrick R.; Rosenthal, Kenneth S.; Pfaller, Michael A., Medical microbiology, 7th ed. : Philadelphia : Elsevier Saunders, 2012 - 874 s. ISBN: 978-0-323-08692-9 (pbk.) : £56.99, LIBRIS-ID: 13614662, *
  • Turgeon, Mary Louise; Linné, Jean Jorgenson.; Ringsrud, Karen Munson., Linné & Ringsrud's clinical laboratory science: the basics and routine techniques., 6. ed. : Maryland Heights, MO : Elsevier/Mosby, [2011], cop. 2012 - xv, 659 p. ISBN: 978-0-323-06782-9 (pbk.), LIBRIS-ID: 12298230, *