Kursplan för Kvalitet och ledarskap

Quality and Leadership

Basdata

Kurskod: 1BA138
Kursens namn: Kvalitet och ledarskap
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: Utbildningsnämnden LABMED
Datum för fastställande: 2016-11-07
Reviderad av: Utbildningsnämnden LABMED
Senast reviderad: 2017-11-06
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2018

Särskild behörighet

Behörighet för att påbörja termin 5 vid biomedicinska analytikerprogrammet samt godkänt på kurser innehållande verksamhetsförlagd utbildning (VFU) om minst 15 hp.

Mål

Kursen bygger på de kunskaper om kvalitetssäkring av analyser och undersökningar som erhållits tidigare under utbildningen och utgår från den professionella kompetens som utvecklats under den verksamhetsförlagda utbildningen. Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla sin förmåga att analysera kvaliteten i en hel verksamhet och utveckla kompetenser för framtida förändringsledning.

Kunskap och förståelse

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för värderingar, arbetssätt och verktyg inom kvalitetsarbete
  • Redogöra för begrepp och teorier inom ledarskap

Färdighet och förmåga

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Analysera och diskutera exempel på förändrings/utvecklingsarbete i relation till relevant litteratur
  • Reflektera och analysera egna erfarenheter i relation till teorier kring ledarskap och kvalitet
  • Planera, genomföra och analysera en lärandeaktivitet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Sätta sig in i individers och gruppers behov och välja agerande utifrån dessa
  • Reflektera kring ledarskapets betydelse vid kvalitetsarbete
  • Reflektera kring nuläge, ambition, kompetensbehov samt planera egen kompetens- och personlig utveckling

Innehåll

Kursens innehåll kan sammanfattas i följande punkter:

  • Kvalitetsbegreppets betydelse och användning
  • Teorier och verktyg för kvalitets- och förändringsarbete
  • Teorier inom ledarskap samt ledarskap och personlig utveckling
  • Basala termer inom pedagogik samt återkoppling
  • Ledarskapets betydelse för kvalitets- och förändringsarbete
  • Gruppdynamik och dess betydelse
  • Kompetens och kompetensutveckling
  • Analys av ett kvalitets-/utvecklings-/förändringsprojekt

Arbetsformer

Undervisningen är studentaktiv och består bland annat av upplevelsebaserat lärande, tematiska diskussioner utifrån kurslitteratur och aktuell forskning, reflektioner utifrån egna erfarenheter och case seminarier utifrån olika kvalitetsprojekt.

Examination

Kursen examineras genom:

Skriftliga inlämningsuppgifter
Muntlig examination
Ledarskaps-/undervisningsprojekt (planering/genomförande/utvärdering)

Samtliga examinationer bedöms med betygen U/G/VG. För godkänt på hel kurs krävs godkänt på samtliga obligatoriska moment och examinationer. För väl godkänt på hel kurs krävs därutöver väl godkänt på minst 2/3 av ingående examinationer.

Gruppdiskussioner och case seminarier är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriska moment görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående komplettering.

Begränsning av antal examinationstillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie examination har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle eller någon ny kursplats på kursen. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i en och samma examination. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination enligt denna kursplan kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen eller revidering av kursplanen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar och andra rapporter

  • Bergman, Bo; Klefsjö, Bengt, Kvalitet från behov till användning, 5., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 702 s. ISBN: 978-91-44-07825-0 (inb.), LIBRIS-ID: 13540471, *
  • Collins, Jim, Good to great: hur vanliga företag tar språnget till mästarklass, Andersson, Mia Poletto; Arvedson, Lennart, Stockholm : Bookhouse Publ., 2001 - 322, [5] s. ISBN: 91-89388-10-0, LIBRIS-ID: 8382795, *

Rekommenderad litteratur

  • Lagrosen, Stefan; Lagrosen, Yvonne, Mänsklig kvalitetsutveckling, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 357 s. ISBN: 978-91-44-04045-5, LIBRIS-ID: 11439409,
  • Kristensson, Per; Witell, Lars; Gustafsson, Anders, Tjänsteinnovation, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 158 s. ISBN: 9789144095127, LIBRIS-ID: 16507758,