Kursplan för Biostatistik

Biostatistics

Basdata

Kurskod: 1BI009
Kursens namn: Biostatistik
Högskolepoäng: 5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicin
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
Beslutande organ: Programnämnden för biomedicinprogrammen
Datum för fastställande: 2008-10-13
Reviderad av: Programnämnden för biomedicinprogrammen
Senast reviderad: 2020-01-27
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2014

Särskild behörighet

Lägst betyget E på kurserna Introduktion till biomedicin och Allmän och organisk kemi samt lägst betyget G på momenten Basal metabolism och Biokemiska laboratoriemetoder (3+2 hp) på kursen Medicinsk biokemi samt på momentet Cellbiologi (6 hp) på kursen Cellbiologi och genetik på Biomedicinprogrammet.

Mål

Kursens syfte är att ge studenterna kännedom om basala statistiska begrepp och verktyg, så att de kan värdera forskningsresultat, både egna och resultat publicerade i vetenskaplig litteratur, avseende relevans.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Avseende kunskap och förståelse
* förklara konceptet slumpmässig variation i biologiska företeelser samt hur det är relaterat till vetenskapliga observationsstudier och experimentella studier,
* beskriva lämpliga statistiska metoder för att kvantifiera slumpmässiga och systematiska effekter i biologiska data,
* diskutera (på elementär nivå) relevansen av statistisk inferens för empirisk forskning.

Avseende färdighet och förmåga
* välja och tillämpa passande statistiska metoder för enkla frågeställningar inom forskning, med hjälp av dataprogram i statistisk,
* förmedla statistiska resultat på sätt som lämpar sig för muntlig presentation och vetenskaplig publicering,
* förstå och diskutera statistiska fynd av basal komplexitet i relevant vetenskaplig litteratur.

Efter genomgången kurs ska studenten uppvisa:

Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
* förmåga att bedöma vetenskapliga hypoteser baserat på empiriska bevis,
* kunskap om samt förmåga att resonera kring etiska dilemman i samband med planering av både observationsstudier och experimentella studier.

Innehåll

Kursens innehåll är uppdelat på två delar. Del 1 är en introduktion till generella statistiska koncept och i del 2 används dessa generella koncept för specifika statistiska metoder.

Del 1: Generella koncept
Datatyper: nominala, ordinala och kontinuerliga variabler. Deskriptiva mått. Grafisk presentation. Slumpmässighet i biologiska observationer. Statistiskt tänkande kring slumpmässighet. Data från experiment och observationsstudier. Sannolikhetsbegrepp. Sannolikhetsfördelningar: normal och binomial. Parameterskattning: medelvärde och proportion. Kvantifiering av statistisk osäkerhet: standardfel, konfidensintervall och hypotesprövning. Elementära hypotestest: Z-test, t-test. Elementära överväganden avseende power och stickprovsstorlek.

Del 2: Specifika metoder
Korrelation och enkel linjär regression. Statistiska modeller. Verifiering och mildrande av modellantaganden. Robusta (icke-parametriska och fördelningsfria) metoder. Analys av kontingenstabeller.

Arbetsformer

Undervisningen innefattar salsundervisning (föreläsningar, diskussioner) och praktiska aktiviteter i mindre grupper (handledning, datorlaborationer).

Examination

Examinationen består av skriftlig tentamen.

Obligatorisk närvaro
Närvaro krävs vid kursintroduktionen, handledningstillfällen och grupparbeten. För att få delta i den skriftliga sluttentamen krävs godkänt på samtliga obligatoriska moment. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT15.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Kursmaterial utdelas under kursen och är också tillgängligt på kurswebsidan. Följande böcker kompletterar kursmaterialet:

  • Dalgaard, Peter, Introductory statistics with R, 2. ed. : New York : Springer, cop. 2008 - xvi, 363 s. ISBN: 978-0-387-79053-4 (pbk. : alk. paper), LIBRIS-ID: 11305121,
  • Rosner, Bernard, Fundamentals of biostatistics, 5. ed. : Pacific Grove, CA : Duxbury, Grove, CA - xix, 792 s. ISBN: 0-534-37068-3 (alk. paper), LIBRIS-ID: 5037511,