Kursplan för Life science industrin
Life Science Industry
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Lägst betyget G på kurserna Introduktion till biomedicin, Allmän och organisk kemi, Cell-, stamcells- och utvecklingsbiologi, Biokemi, Genetik, genomik och funktionell genomik, Kemisk biologi och Vävnadsbiologi, samt lägst betyget G på momenten Laborationer och seminarier (4 hp) och Projektarbete (2 hp) på kursen Immunologi och mikrobiologi och lägst betyget G på momentet Praktiska moment (4 hp) på kursen Neurovetenskap, på Kandidatprogrammet i biomedicin.
Mål
Kursen introducerar studenter till life science industrin.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
När det gäller kunskap och förståelse
- Beskriv life science industrin och förklara sambandet mellan de stora avnämare som finns i denna industri,
- Diskutera de särskilda villkor som gäller för företag inom life science industrin när det gäller t.ex. regler och immateriella rättigheter.
När det gäller färdigheter och förmåga
- Använd verktyg för kreativitet och entreprenörskap.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till life science industrin med fokus på läkemedelsindustrin. Kursen introducerar också medicinteknik och bioteknik med fokus på patientnytta.
Arbetsformer
Kursen ges på avancerad nivå där studenterna förutsätts vara bekanta med de vanligaste arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på ett entreprenöriellt lärande och förutsätter ett aktiv studentdeltagande. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshop.
Examination
Examinationen består av:
- En individuell uppgift (U/G/VG))
- En skriftlig gruppuppgift (U/G)
För att få G på kursen krävs att man får minst G på alla examinationsmoment. För att få VG på kursen krävs att man får VG på den individuella uppgiften samt G på gruppuppgiften.
Obligatoriskt deltagande
Seminarier, workshops och presentationer är obligatoriska. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan kompenseras för. Studenten måste delta i de obligatoriska utbildningsinslagen eller ta igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar för att klara kursen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan göra detta utbildningsinslag förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter första examinationstillfället har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten inte är godkänd efter fyra examinationstillfällen, rekommenderas han/hon att ta kursen nästa ordinarie kurstillfälle och kan, efter det, delta i två ytterligare examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som provtillfälle räknas när studenten fysiskt närvarat eller på annat sätt deltagit vid en examination. Inlämning av icke ifylld examinationsuppgift som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som ett provtillfälle.
Anpassning av examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
