Kursplan för Molekylär medicin - kardiometabola sjukdomar och infektionssjukdomar

Molecular Medicine - Cardiometabolic and Infectious Diseases

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 1BI048
Kursens namn: Molekylär medicin - kardiometabola sjukdomar och infektionssjukdomar
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicin
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution: Institutionen för medicin, Solna
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-11, PN Biomedicin
Datum för fastställande: 2025-03-11
Reviderad av: Programnämnden för biomedicinprogrammen
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Lägst betyget G på kurserna: Introduktion till biomedicin; Allmän och organisk kemi; Cell-, stamcells- och utvecklingsbiologi; Biokemi; Genetik, genomik och funktionell genomik; Kemisk biologi; Biostatistik; Vävnadsbiologi; Immunologi och mikrobiologi; Neurovetenskap och Patologi; samt lägst betyget G på momenten "Integrering av praktiska moment" (4 hp) och "Projektarbete" (2 hp) på kursen Fysiologi, och lägst betyget G på momenten "Farmakokinetik och farmakodynamik" (2 hp), "Laborationer i farmakologi" (1,5 hp) och "Gruppuppgifter i farmakologi och toxikologi" (2,5 hp) på kursen Farmakologi och toxikologi, på Kandidatprogrammet i biomedicin.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Avseende kunskap och förståelse

  • beskriva sjukdomsmekanismer bakom kardiometabola sjukdomar och infektionssjukdomar från molekylär/cellnivå till ett helkroppsperspektiv,

  • resonera kring sjukdomsutveckling och behandling av kardiometabola sjukdomar och infektionssjukdomar utifrån ett globalt jämlikhetsperspektiv

  • förstå och kunna redogöra för ett vetenskapligt förhållningssätt

Avseende färdighet och förmåga

  • kritiskt reflektera över, tolka och presentera biomedicinska data,
  • integrera förståelse för molekylär medicin (teori) med molekylär biologi (praktik),
  • uppvisa säkert laboratoriearbete och praktiska färdigheter i utvalda experimentella tekniker,

Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt

  • finna, samla, värdera, tolka och diskutera (både skriftligt och muntligt) relevant information i relation till minst ett av kursens ämnesområden,

  • visa förståelse för etiska aspekter av forskning på människor och/eller djur,

  • reflektera kring lika villkor och hållbar utveckling inom kursens ämnesområden,

  • ta ansvar för egen inlärning av de ämnesområden som tas upp under kursen.

Innehåll

Kursen fokuserar på att utveckla studentens vetenskapliga förhållningssätt och färdighet. Detta uppnås genom att använda kardiometabola sjukdomar och infektionssjukdomar som en grund för att integrera molekylära, cellulära och fysiologiska och sjukdomsmekanismer från ett lokalt till ett globalt hälsoperspektiv. Relevanta molekylärbiologiska metoder samt metoder för analys av data gås igenom. Tolkning och presentation av data beaktas särskilt.

Kursen är indelad i följande moment:

Integration av teori och praktik, 5,0 Högskolepoäng

Vetenskapligt förhållningssätt och färdighet inom ramen för kardiometabola sjukdomar och infektionssjukdomar, 3,0 Högskolepoäng
Studentaktiverande aktiviteter relaterade till olika ämnesområden inom kursen. Inkluderar seminarier, workshop och journal club. Lärandeaktiviteter fokuserar på att förklara, diskutera och problematisera kring ett för kursen relevant ämne eller forskningsartikel.

Laborationer och demonstrationer, 4,0 Högskolepoäng
Experimentellt laborativt arbete. Seminarier där resultat från laborationer presenteras och diskuteras, tillsammans med medstudenter. Momentet kombinerar skriftliga rapporter i form av till exempel laborationsrapporter med diskussion av resultat i mindre grupper.

Arbetsformer

Detta är en avancerad kurs som kräver att studenterna tar ansvar för sina studier. Inlärningsprocessen uppmuntras genom att relevant information inhämtas av studenten genom eget aktivt arbete. Undervisningen innefattar expertföreläsningar, seminarier, gruppbaserad undervisning och laborationer.

Examination

Vetenskapligt förhållningssätt och färdighet inom ramen för kardiometabola sjukdomar och infektionssjukdomar, 3 hp. Examinationen består av att studenten bidrar till relevanta diskussioner på seminarier, samt av skriftliga eller muntliga presentationer av uppgifter. Uppgifterna omfattar essäfrågor och problem som täcker kursens olika ämnesområden. Betygssätts med U/G.

Forskningsplan (3 hp). Examinationen består av skriftlig och muntlig presentation. Betygssätts U/G.

Laborationer och demonstrationer (4 hp). Examinationen består av aktivt deltagande vid laborationer och laborationsseminarier, samt av skriftliga uppgifter. Betygssätts U/G.

Integration av teori och praktik (5 hp). Examinationen består av en skriftlig tentamen. Betygssätts med U/G/VG.

Skriftliga uppgifter ska lämnas in innan kursens slut, i enlighet med tidsramar specificerade i schemat. Betyg på hel kurs baseras på betyget på momentet Integration av teori och praktik. För lägst betyget G på hel kurs krävs betyget G på alla ingående moment.

Obligatoriskt deltagande
Kursens introduktion, seminarier, workshops, laborationer, demonstrationer, grupparbeten- och presentationer är obligatoriska.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan kompenseras för. Studenten måste delta i de obligatoriska utbildningsinslagen eller ta igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar för att klara kursen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan göra detta utbildningsinslag förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter första examinationstillfället har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten inte är godkänd efter fyra examinationstillfällen, rekommenderas han/hon att ta kursen nästa ordinarie kurstillfälle och kan, efter det, delta i två ytterligare examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Som provtillfälle räknas när studenten fysiskt närvarat eller på annat sätt deltagit vid en examination. Inlämning av icke ifylld examinationsuppgift som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som ett provtillfälle.

Anpassning av examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Relevanta delar från obligatorisk litteratur i tidigare kurser på Biomedicinprogrammet. Studiematerial från kursens referensmaterial ges ut under kursens gång och kommer att ligga som grund för examinationsfrågorna.