Kursplan för Icke bildgivande diagnostiska metoder inom klinisk fysiologi 1

Non-imaging Diagnostic Methods in Clinical Physiology 1

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 1BL005
Kursens namn: Icke bildgivande diagnostiska metoder inom klinisk fysiologi 1
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-10-24, Utbildningsnämnden Labmed
Datum för fastställande: 2025-10-24
Reviderad av: 2025-10-24. Utbildningsnämnden Labmed
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Godkänt på manuell blodtrycksmätning från kursen Människa hälsa och sjukdom 1, 10 hp (1BL003).

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla kunskaper om klinisk fysiologisk metodik vid funktionsbedömning av andningsapparaten samt hjärta och kärl med en tydlig kopplingen till yrkesområdet.

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Redogöra för andningsapparaten och den kardiovaskulära anatomin och fysiologin hos vuxna och barn.
  • Redogöra för vanliga kardiovaskulära och respiratoriska sjukdomars förekomst, orsak, symtom, diagnos, behandling, prognos och prevention.
  • Förklara central cirkulation och hemodynamik hos friska och vid patologiska tillstånd.
  • Beskriva olika metoder för mätning av funktion, volym och gasutbyte i lungorna hos vuxna och barn.
  • Redogöra för EKG och det kliniska arbetsprovet, vad gäller de vanligaste indikationerna, normalvärde och olika artefakter.
  • Diskutera olika tillämpningar av diagnostiska metoder inom respiration och kardiovaskulär diagnostik med utgångspunkt från en given sjukdom.
  • Redogöra för genomförande och kvalitetssäkring av en komplett spirometriundersökning samt göra en basal tolkning av undersökningsresultaten på ett evidensbaserat arbetssätt och i relation till metodens mätosäkerhet.
  • Redogöra för genomförande och kvalitetssäkring av ett arbetsprov samt göra en basal tolkning av undersökningsresultaten på ett evidensbaserat arbetssätt och i relation till metodens mätosäkerhet.
  • Övergripande förståelse för ergospirometri, elektrofysiologiska undersökningar och behandling genom kateterisering.

Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Självständigt genomföra ett komplett arbetsprov.
  • Självständigt genomföra dynamisk spirometriundersökning.
  • Under handledning genomföra en komplett spirometriundersökning (statisk- och dynamiskspirometri samt diffusionskapacitetsmätning).
  • Självständigt utföra vilo-EKG.
  • Sammanställa metodvärdering och utföra enkel statistik utifrån undersökningsresultat.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Visa förståelse för ett evidensbaserat arbetssätt med hänsyn till aktuella riktlinjer genom att inhämta och kritiskt värdera kunskap.

Innehåll

Kursen omfattar 3 moment

  • Moment 1: Spirometri 4,5 hp
  • Moment 2: EKG, blodtryck och elektrofysiologi 7,5 hp
  • Moment 3: Arbetsprov, ergospirometri och arbetsfysiologi 3 hp

Kursen omfattar teori, praktiska metodövningar samt verksamhetsintegrerat lärande (VIL). Utgångspunkten är förekomst, orsaker, symtom, diagnostik, behandling, prognos och prevention av vanliga sjukdomar inom det kardiovaskulära och respiratoriska systemet, samt central cirkulation och hemodynamik – både hos friska individer och vid patologiska tillstånd. Undervisningen kommer att fokusera på tillämpningen av diagnostiska metoder inom respirations- och kardiovaskulärdiagnostik.

Kursen innefattar även basal metodutvärdering med syfte att utveckla studentens förmåga att arbeta evidensbaserat.

Arbetsformer

Utgångspunkten är metoder för respiration och kardiovaskulär diagnostik inom klinisk fysiologi både ur ett kliniskt perspektiv samt metod och forskningsarbete. Pedagogiken baseras på lärande vilket i denna kurs utgår från flipped-classroom konceptet där studenterna förbereder sig inför respektive undervisningstillfälle med stöd av studieguide, inläsning, quiz och filmklipp. Den lärarledda undervisningen omfattar både föreläsning, seminarium, workshops samt praktisk och klinisk tillämpning.

Examination

Kursen examineras med:

  • Skriftlig tentamen för respektive moment.
  • Muntlig och skriftlig redovisning av inlämninguppgifter.
  • Formativa bedömningar.
  • Praktiska examinationer.

För att få göra verksamhetsintegrerat lärande (VIL) ska studenten ha deltagit i samtliga praktiska övningar.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Undervisning på engelska kan förekomma.