Kursplan för Vetenskaplig metodik och biostatistik 1

Scientific methodology and biostatistics 1

Basdata

Kurskod: 1BL008
Kursens namn: Vetenskaplig metodik och biostatistik 1
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-20, Utbildningsnämnden
Datum för fastställande: 2025-03-20
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Godkänd i moment Vetenskaplig metodik och biostatistik 3,5hp inom ramen för kursen Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap (1BL001).

Mål

Kursens övergripande mål är att fördjupa vetenskaplig förmåga och förståelse för ett evidensbaserat arbetssätt och att fördjupa kunskaperna om den vetenskapliga metodens centrala steg, samt tillämpa metodiken på vetenskapliga frågeställningar och i kvalitetsarbete i preklinisk eller klinisk miljö. Detta för att förbereda studenten inför ett framtida yrkesliv som biomedicinsk analytiker.

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Motivera val av statistisk metod samt beskriva strukturen bakom forsknings- och utvecklingsarbete. (SOLO4)
  • Kunna förklara de centrala stegen i vetenskaplig metod. (SOLO4)
  • Grundläggande förklara olika typer av studiedesign och vanligt förekommande statistiska metoder för analys av insamlade data. (SOLO3)
  • Översiktligt förklara epidemiologiska begrepp. (SOLO2)

FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Identifiera ett problem relaterat till biomedicinsk laboratorievetenskap som kan studeras med vetenskaplig ansats genom att formulera hypotes, frågeställning och syfte. (Miller 3)
  • Välja och genomföra lämplig statistisk analys för vetenskaplig hypotesprövning och kvalitetskontroll av laboratorieanalyser eller patientundersökningar. (Miller 3)
  • Använda statistisk mjukvara för att analysera data och undersöka mätmetoders tillförlitlighet. (Miller 3)
  • Skriftligt och muntligt presentera resultat utifrån genererad data enligt IMRAD-metoden (Introduktion Metod Resultat och Diskussion). (Miller 3)
  • Kritiskt granska ett vetenskapligt arbete utifrån givna bedömningskriterier. (Miller 2)

VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Beakta etiska aspekter i samband med datainsamling, dataanalys och resultatredovisning och tillämpa ett etiskt förhållningssätt. (Miller 3)
  • Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling. (Miller 3)

Innehåll

Kursen fokuserar framför allt på kompetensområdet vetenskaplig kompetens och Biomedicinsk laboratorievetenskaplig kompetens. Kursinnehållet bygger på och är en fördjupning av tidigare kunskaper om vetenskaplig metodik och biostatistik som erhållits under kursen Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap (1BL001).

Moment 1 (4,5 hp)

Betygskala G/U

  • Metodvalidering och slumpmässighet i biologiska variationer, inklusive specificitet och sensitivitet.
  • Forskningsfrågeställning och studiedesign.
  • Statistiska metoder, inklusive beskrivande statistik, hypotesprövning, parametrisk och icke-parametrisk testning och introduktion till epidemiologi och kvalitativ forskning.
  • Evidensbaserat arbetssätt inom sjukvården.
  • Dokumentation samt lagar och författningar, hantering av personuppgifter under GDPR.

Moment 2 (3 hp)

Betygskala G/U

  • Vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
  • Bearbetning och presentation av data.
  • Vetenskapligt skrivande och återkoppling.
  • Vetenskapsteori och hållbart lärande.

Arbetsformer

Pedagogiken kommer att utgå ifrån studentcentrerad och studentaktiverat lärande.

Undervisningen kommer innehålla föreläsningar, självtester och praktiska moment samt arbete med vetenskapligt skrivande, workshops och seminarier.

Examination

Moment 1. Skriftlig tentamen. Betygsatt: U/G.

Moment 2. Formativa bedömningar, diskussionsforum U/G.

Skriftlig inlämningsuppgift U/G

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Undervisning på engelska förekommer.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

*Johan Bring, Adam Taube, Per Wikman. *Introduktion till medicinsk statistik 3e upplagan, Studentlitteratur 2006&2015: ISBN:978-91-44-10427-0

Övrig litteratur, inklusive vetenskapliga artiklar, kommer att tillhandahållas under kursen.