Kursplan för Omvårdnad inom klinisk fysiologi
Caring within Clinical Physiology
Basdata
Särskild behörighet
Särskild behörighet
Godkända programkurser
Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap, 12 hp (1BL001), Människan i hälsa och sjukdom 1 och 2, 17,5 hp (1BL003 & 1BL004), Icke bildgivande diagnostiska metoder inom klinisk fysiologi 1, 15hp (1BL005) samt Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 1, 7,5 hp (1BL006).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska förvärva teoretiska och praktiska kunskaper i omvårdnad relevanta för en biomedicinsk analytiker med inriktning klinisk fysiologi.
Kunskap och förståelse:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Översiktligt redogöra för begreppet omvårdnad samt beskriva olika former av mellanmänsklig kommunikation inom vården
- Beskriva vårdkedjan vid utredning och behandling av patienter
- Redogöra för grundläggande författningar och regler inom vården avseende tystnadsplikt, hygien, säkerhet och patientens integritet
Färdighet och förmåga:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Utföra personcentrerad grundläggande omvårdnad av patienter tillsammans med vårdteamet
- Identifiera patienters hälsoresurser och bedöma eventuella hälsorisker, problem och omvårdnadsbehov
- Planera, informera och underlätta för patienten inför och i samband med omvårdnad och medicintekniska moment
- Utföra vanliga medicintekniska moment enligt säkerhetsföreskrifter samt resonera kring risker och felkällor
- Tillämpa kunskaper i att kommunicera i tal och skrift.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Reflektera över förhållandet människa - teknik i vården
- Reflektera över och diskutera sociokulturella aspekter vid omvårdnad, utredning, vård och behandling
- Redogöra för och diskutera etiska värden som integritet, autonomi, värdighet och delaktighet i samband med patienters utredning, vård och behandling
- Reflektera över möten mellan olika personalkategorier inom vården samt relatera detta till den egna professionen
- Tillämpa kunskaper i ett gott bemötande i relation till patient och närstående och god samverkan med olika yrkesgrupper
- Reflektera över och identifiera det egna behovet av ytterligare kunskap
- Söka, värdera och argumentera utifrån kunskap på vetenskaplig nivå
Innehåll
Kursen omfattar två moment där teoretisk kunskap (moment 1) integreras med praktik under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 2)
- Omvårdnadens grunder (människa, hälsa, vårdande och miljö)
- Kvalitativ metod för insamling av data kring upplevelser av vård
- Personcentrerad vård
- Vårdandets etik utifrån begreppen autonomi, integritet, värdighet, delaktighet
- Transitioner under livet och i vården (vårdkedjan)
- Kommunikation mellan människor i vården med perspektiv på patientsäkerhet, genus, ålder (barn --> äldre), sociokultur och funktion (försämrad syn, hörsel, kognitiv svikt m.m.)
- Empati, medkänsla, döende och död samt utgångspunkten för ett palliativt förhållningssätt
- Medicinsk teknik och träning av praktiska färdigheter vid förflyttning (förflyttningskunskap och förflyttningsteknik), akut omhändertagande (NEWS2, SBAR) och insättande av PVK. Demonstration av urinkatetrar, sonder, centrala infarter (CVK, PICC-line, subkutan venport) och syrgas. Risker, komplikationer och patientsäkerhet i samband med medicinsk teknik och förflyttning.
- Teamsamverkan och interprofessionellt lärande
**0001 Omvårdnadens teoretiska grunder 4.5 hp**
Betygsskala: GU (Underkänd (U) eller godkänd (G)
Giltig från: H25
Under momentet ska studenten tillägna sig kunskaper om begrepp och teorier i området omvårdnad med relevans för yrkesutövningen som biomedicinsk analytiker med inriktning klinisk fysiologi. Studenten ska kunna förklara samt visa grundläggande kunskap om vad begreppen hälsa, lidande, vårdande och miljö kan innebära för människans transitioner under livet och i vården. Likaså ska studenten visa kunskap om etiska begrepp och värden, kunna applicera begreppen på egna möten i vården samt beskriva betydelsen av dessa och ett humanistiskt synsätt inom vården.
Studenten förbereds teoretiskt och praktiskt inför mötet med patienter genom föreläsningar, grupparbete, seminarier, demonstrationer och praktisk träning i interprofessionellt lärande (IPL), medicinsk teknik (olika infarter och utfarter och applicering av perifer venkateter), steril teknik, förflyttningskunskap, patientsäker kommunikation (SBAR), bedömning av vitala parametrar och akut omhändertagande. Moment 1 avslutas efter VFU-perioden med ett obligatoriskt seminarium där teori i omvårdnad och etik knyts till de egna erfarenheterna från möten i vården.
0002 Verksamhetsförlagd utbildning inom omvårdnad 3.0 hp
Betygsskala: GU (Underkänd (U) eller godkänd (G))
Giltig från: H25
Momentet genomförs som verksamhetsförlagd utbildning på en vårdavdelning under handledning av sjuksköterska. Under
momentet tränas kommunikation med patienter och deras närstående samt bedömning av omvårdnadsbehov. Studenten
deltar aktivt i omvårdnadsarbetet samt följer utvalda patienters möten med olika yrkeskategorier i vårdkedjan, genom att i
den grad det är möjligt auskultera under utredning, vård och behandling.
Under momentet ska studenten följa grundläggande författningar och regler inom vården gällande tystnadsplikt, säkerhet och patientens integritet. Studenten ska vidare tillämpa grundläggande vårdhygieniska principer, förflyttningskunskap samt utföra vissa medicintekniska moment såsom till exempel EKG, ven- och kapillärprovtagning. Om möjlighet finns förväntas studenten även sätta in perifer venkateter, delta aktivt vid såromläggning, bedöma vitala funktioner enligt NEWS2 samt kommunicera med vårdteamet enligt SBAR och delta vid palliativ vård.
Arbetsformer
Pedagogiken utgår från studentcentrerat och studentaktiverad lärande.
Kursen ges i form av introducerande föreläsningar, grupparbeten, demonstrationer och praktisk träning i medicintekniska moment, seminarier samt handledd verksamhetsförlagd utbildning. Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs på olika vårdavdelningar, främst inom medicin (hjärt-, njur- och lungavdelningar) men även kirurgi, neurologi och geriatriska avdelningar kan vara aktuella.
Studenterna deltar under sin verksamhetsförlagda utbildning i omvårdnadsarbetet och följer patienter och deras eventuella närstående under utredning, vård och behandling. Reflektionerna från möten med patienter, närstående och vårdteamet och det personliga deltagandet i omvårdnaden under VFU-perioden kopplas till teori och vetenskapliga källor samt presenteras och diskuteras vid ett kursavslutande seminarium. Självreflektion och självstyrt lärande kring behovet av ytterligare kunskapsinhämtande ingår i arbetsformerna.
Samtliga demonstrationer, praktiska moment och seminarier under moment 1 samt fullgjord VFU under moment 2 utgör obligatoriska delar av kursen. Vid frånvaro vid obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig och examinator som bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Examinationen av moment 1 sker i form av en skriftlig examinationsuppgift som studenten ska genomföra med utgångspunkt i VFU perioden. Examinationsuppgiften följs upp vid ett seminarium, innan slutlig inlämning för bedömning. Betyg U/G.
Medicinsk teknik och träning av praktiska färdigheter vid insättande av PVK. Det sker genom obligatorisk färdighetsträning samt individuell examination, betyg U/G.
Examination av moment 2 sker genom en bedömning av studentens prestationer under den verksamhetsförlagda utbildningen, betyg U/G.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students löpande examination om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten för studenten eller andra personer riskeras och/eller andras förtroende för KI:s verksamhet riskeras. När löpande examination avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuell modul och att ett provtillfälle är förbrukat.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras.
När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuell modul och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Undervisning på engelska förekommer.
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Sandman, Lars; Kjellström, Sofia
Etikboken : etik för vårdande yrken
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 469 sidor
ISBN:9789144160665 LIBRIS-ID:xfmx0dr1vstt839v
Birkler, Jacob
Etik : en grundbok
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 181 sidor
ISBN:9789147140305 LIBRIS-ID:p2s3mnw3m2jn67r8
Martin, Lene
Kommunikation i vården
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 385 sidor
ISBN:9789144137285 LIBRIS-ID:hwqj6s4pftp08shb
Eide, Hilde; Eide, Tom
Omvårdnadsorienterad kommunikation : personorientering, samarbete och etik
Halvorsen-Kåven, Solveig; Berglund, Gustaf
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 516 sidor
ISBN:9789144123868 LIBRIS-ID:1bxvff97zz0c8v70
Vårdhandboken
Inera AB och Vårdhandboken, ska vi ha en länk i litteraturlistan, vad händer om länk ändras/ upphör
URL: http://vardhandboken.se/
Wiklund Gustin, Lena; Asp, Margareta
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 447 sidor
ISBN:9789144139555 LIBRIS-ID:l1w0z437j5txh8tr
Kristoffersen, Nina Jahren
Praktiska grunder för omvårdnad
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 590 s.
ISBN:978-91-47-11412-2 LIBRIS-ID:19451518
Bergqvist, Monica; Lennström, Ingela
Sjuksköterskans kliniska färdigheter
Liber, 2024 - 348 sidor
ISBN:9789147137985 LIBRIS-ID:0hppdvrlxskpjvnd
Boman, Lennart; Wikström, Claes
Medicinsk teknik : teori, planering och genomförande
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 526 sidor
ISBN:9789144121888 LIBRIS-ID:x7mqvwqfvcjl83j0
Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården
Socialstyrelsen,
URL: http://www.socialstyrelsen.se/sosfs