Kursplan för Bioanalyser 1

Bioanalysis 1

Basdata

Kurskod: 1BL012
Kursens namn: Bioanalyser 1
Högskolepoäng: 11
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-20, Utbildningsnämnden
Datum för fastställande: 2025-03-20
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Godkänd på momenten Introduktion till yrket 2hp, Vetenskaplig metodik och biostatistik 3,5hp från kursen Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap 12 hp (IBL001), momenten Cell- och molekylärbiologi 5hp från kursen Cellens homeostas och dess omgivning 8hp (1BL002) samt moment Laborationer 3hp i Medicinsk kemi och biokemi 15 hp (1BL007). 4hp kemi (godkänd på moment Livets kemi 5hp i 1BL001 eller moment Kemi 4hp i 1BL007). 3hp biokemi (godkänd på moment Biokemi 3hp i 1BL002 eller moment Biokemi 8hp i 1BL007).

Mål

Målet för Bioanalyser 1 är att studenterna ska utveckla en djup kunskap och förståelse om principer för bioanalytiska metoder genom teori och praktisk färdighetsträning. Kursen introducerar nya analytiska tekniker och fungerar som en teoretisk brygga inför kommande kurser såsom Bioanalyser 2, moment 2 i Vetenskaplig metodik och statistik 1 samt Klinisk diagnostik 1 och 2.

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra utförligt för principer och användningsområden för olika biokemiska, immunkemiska och cell-och molekylärbiologiska metoder (SOLO 3 -SOLO 4)
  • Redogöra för principer och användningsområden för mikroskoperingstekniker (SOLO 3 -SOLO 4)
  • Översiktligt beskriva användning av AI och bioinformatik inom områden för bioanalytisk metodik (SOLO 2)

Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Planera och utföra laborativa moment genom att tillämpa information utifrån protokoll och manualer enligt gällande säkerhetsföreskrifter (Miller 3)
  • Dokumentera och redovisa resultat utifrån vald metod enligt KI:s riktlinjer för forskningsdokumentation och datahantering (Miller 3)
  • Analysera och bedöma rimlighet i laborativt genererade resultat (Miller 2)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Visa förmåga att behandla data och resultat med ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt (Miller 3)
  • Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kompetens (SOLO 4)
  • Reflektera kring de olika bioanalytiska metodernas begränsningar och användningsområden
    (SOLO 4)
  • Studenterna ska kunna identifiera och tillämpa metoder för insamling, förvaring och hantering av riskklassat material, med fokus på att minimera miljöpåverkan. (SOLO 3)

Innehåll

Kursen omfattar samtliga kompetensområden för en biomedicinsk analytiker dvs: basvetenskaplig kompetens, biomedicinsk laboratorievetenskaplig kompetens, vetenskaplig kompetens och professionell kompetens.

Kursen täcker principer för biokemiska-, immunkemiska- och cell- och molekylärbiologiska metoder samt mikroskopering. En stor del av kursen består av laborativt arbete där studenterna tillämpar teoretiska kunskaper, inklusive provupparbetning, kontroller och säker hantering av biologiskt material. Studenterna tränas också i riskanalys och hantering av resultatdata för att utvärdera och dra slutsatser.

Kursen är uppdelat i tre moment:

**​Moment 1
Introduktion till Bioanalyser 1 – 4,0 hp **

Betygsskala G/U

Momentet behandlar biokemiska och analytiska metoder inklusive metodprinciper med exempel på deras tillämpning. Här får studenterna grundläggande information om de olika tekniker som behandlas på kursen. Denna kunskap kommer sedan att praktiskt tillämpas under moment 2.

I momentet diskuteras:

  • Biokemiska och analytiska metoder
  • Immunkemiska metoder
  • Cell- och molekylärbiologiska metoder
  • Mikroskopering

Moment 2
Tillämpning av metoder för analys av biomolekyler - 5,5 hp

Betygsskala G/U

Moment 2 fokuserar huvudsakligen på laborativt arbete, med fokus på metod och metodprincip. Studenten tränas i att planera, genomföra och tolka data från laborationer.

Moment 3
Litteratursammanställning – 1,5 hp

Betygsskala G/U

Moment 3 är ett litteraturarbete som löper parallellt med kursens övriga moment där en eller flera angränsande metoder sammanfattas för analys av biomolekyler.

I momentet ska studenten dessutom sätta de tekniker som behandlats och tillämpats i moment 1 och 2 i ett bredare forsknings- och kliniskt sammanhang.

Arbetsformer

Pedagogiken utgår från ett studentcentrerat och studentaktiverande lärande.
Lärandeaktiviteterna omfattar föreläsningar, laborationer, seminarier, grupparbeten, tvärgruppsredovisning, kamratgranskning och opponering på litteraturstudier.

Examination

Moment 1 examineras genom en skriftlig tentamen. U/G
Moment 2 examineras genom aktivt utförande av obligatoriska moment samt skriftlig inlämningsuppgift. U/G
Moment 3 examineras genom skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig tvärgruppsredovisning. U/G

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Undervisning på engelska förekommer.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Turgeon, Mary Louise, Linné & Ringsrud's clinical laboratory science: concepts, procedures, and clinical applications, Seventh edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier Inc., [2015] ISBN: 9780323225458, LIBRIS-ID: 18115298,

  • Nelson, David L.; Cox, Michael M., Lehninger principles of biochemistry, Eighth edition : New York, NY : Macmillan International Higher Education, [2021] - xxxiii, 1096, 36, 21, I48 pages ISBN: 9781319381493, LIBRIS-ID: dsfnlg6qb55k51ww, 

  • **Principles and techniques of biochemistry and molecular biology ***Walker, John M.; Wilson, Keith
    7. ed. : Cambridge : Cambridge University Press, cop. 2010 - xvi, 744 s. ISBN:9780521516358 (hardback) LIBRIS-ID:11778292 eller: 8th Ed. ISBN: 9781107162273