Kursplan för Bioanalyser 2

Bioanalysis 2

Basdata

Kurskod: 1BL013
Kursens namn: Bioanalyser 2
Högskolepoäng: 11.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-20, Utbildningsnämnden
Datum för fastställande: 2025-03-20
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Godkänd på momenten Introduktion till yrket 2hp, Vetenskaplig metodik och biostatistik 3,5hp från kursen Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap 12 hp (IBL001), momenten Cell- och molekylärbiologi 5hp från kursen Cellens homeostas och dess omgivning 8hp (1BL002) samt moment Laborationer 3hp i Medicinsk kemi och biokemi 15 hp (1BL007). 4hp kemi (godkänd på moment Livets kemi 5hp i 1BL001 eller moment Kemi 4hp i 1BL007). 3hp biokemi (godkänd på moment Biokemi 3hp i 1BL002 eller moment Biokemi 8hp i 1BL007).

Mål

Kursens mål är att fördjupa studenternas färdigheter i experimentell design och dataanalys genom att genomföra ett mindre forskningsprojekt inom biomedicin/laboratoriemedicin.

Kunskap och förståelse

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Integrera teori inom biokemi, cell- och molekylärbiologi samt immunologi med metoder och frågeställningar (SOLO 4)
  • Analysera och exemplifiera hur AI och bioinformatik kan användas som verktyg inom laboratoriemedicinsk/biomedicinsk verksamhet (SOLO 4)

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Tillämpa relevanta aktuella metoder inom biokemi, cell- och molekylärbiologi samt immunologi (Miller 3)
  • Formulera en tydlig och relevant forskningsfråga inom det valda ämnesområdet (Miller 3)
  • Utforska olika aspekter av en forskningsfrågeställning och identifiera relevanta variabler och parametrar (Miller 3)
  • Analysera vetenskapliga artiklar utifrån biologiska frågeställningar och metoder (Miller 3)
  • Planera och genomföra experiment, samt dokumentera avvikelser, resultat och slutsatser i en labbjournal i enlighet med KI:s riktlinjer för forskningsdokumentation och datahantering (Miller 3)
  • Analysera och utvärdera resultat samt bedöma rimlighet i resultat och slutsatser baserat på tillgänglig information (Miller 3)
  • Validera instrument och apparatur på labb (Miller 3)
  • Kommunicera vetenskapliga resultat, till olika målgrupper inklusive medstudenter och forskare (Miller 3)

**Värderingsförmåga och förhållningssätt **

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Kritiskt reflektera över egen tillämpning av KI:s riktlinjer för forskningsdokumentation och datahantering i projekt, inklusive bedömning av datas kvalitet, etiska överväganden, och hur dessa påverkar forskningsresultat och slutsatser (SOLO 4)
  • Identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens (SOLO 4)

Innehåll

Kursen omfattar samtliga kompetensområden dvs: basvetenskaplig kompetens, biomedicinsk laboratorievetenskaplig kompetens, vetenskaplig kompetens och professionell kompetens. Kursen är uppdelad i tre moment:

Experimentdesign - 2 hp

Betygsskala: G/U

Detta moment fokuserar på teoretiska aspekter av experimentdesign inom biomedicinsk forskning. Studenterna lär sig att formulera forskningsfrågor, välja lämpliga metoder, och planera experiment. Momentet inkluderar:

Workshops i experimentdesign

  • Diskussion av etiska överväganden i relation till experimentell design inom biomedicinsk forskning.

**Vetenskapligt projektarbete - 6 hp**

Betygsskala: G/U

I detta moment genomför studenterna ett mindre forskningsprojekt. Projektet involverar praktiskt laboratoriearbete och dataanalys. Studenterna tillämpar vetenskaplig metodik från design till analys, med särskild vikt på att utveckla analytiska färdigheter och fördjupa förståelsen för moderna biomedicinska laboratorieteknikers tillämpningar.

AI och Bioinformatik – 3.5 hp

Betygsskala: G/U

Detta moment introducerar studenterna till AI och bioinformatiska verktyg inom biomedicinsk analys. Fokus ligger på:

  • Grundläggande principer för AI och maskininlärning
  • Grundläggande principer för bioinformatiska metoder
  • Tillämpning av AI och bioinformatik på biomedicinska data, med exempel från relevanta forskningsprojekt.

Arbetsformer

Pedagogiken utgår från studentcentrerat och studentaktiverad lärande, vilket inkluderar seminarier och workshops, grupparbeten och projektbaserat lärande, och laborativt arbete, samt föreläsningar kopplat till diskussioner.

Examination

Moment 1: Experimentdesign

Betygsskala G/U

  • Obligatorisk workshop i experimentdesign
  • Skriftlig examination
  • Inlämning av experimentplan

Moment 2: Vetenskapligt projektarbete

Betygsskala G/U

  • Obligatoriskt deltagande i laborativt arbete
  • Obligatorisk planering och analys samt dokumentation i enlighet med KI:s riktlinjer för forskningsdokumentation och datahantering

Moment 3: AI och Bioinformatik

Betygsskala G/U

  • Obligatorisk workshop i AI/bioinformatiska metoder
  • Skriftlig examination

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Undervisning på engelska förekommer.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur
• Sundström, Johan; Lind, Lars, Handbok i biomedicinsk forskning, Första upplagan : Stockholm: Liber, [2015] -ISBN: 9789147113996, LIBRIS-ID: 18272795
• Turgeon, Mary Louise, Linné & Ringsrud's clinical laboratory science: concepts, procedures, and clinical applications, Seventh edition: St. Louis, Missouri: Elsevier Inc., [2015] ISBN: 9780323225458, LIBRIS-ID: 18115298
• Kurskompendium och artiklar tillkommer.

Rekommenderad litteratur
• Chandar, N.; Viselli, S. Cell and molecular biology. Third edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, [2023]. ISBN: 97819751808981.
• Alberts, B. Molecular biology of the cell. Seventh edition. International student edition. New York: W.W. Norton and Company, [2022]. ISBN: 9780393884821
• McMurry, John; Ballantine, David S.; Hoeger, Carl A.; Peterson, Virginia E.; Madsen, Sara; Meert, Christel; Pearson, Andrew. Fundamentals of General, Organic, and Biological Chemistry. Eighth edition. Pearson, [2017]. ISBN: 9780134015187. LIBRIS-ID: jszqwtjhgdhb6np1. Den även finns som häftad upplaga med ISBN 9781292123462.
• Nelson, David L.; Cox, Michael M. Lehninger Principles of biochemistry. Eighth edition. New York, NY: Macmillan International Higher Education, [2021]. xxxiii, 1096, 36, 21, I48 pages. ISBN: 9781319381493. LIBRIS-ID: dsfnlg6qb55k51ww.
• Johan Bring, Adam Taube, Per Wikman. Introduktion till medicinsk statistik 3e upplagan, Studentlitteratur 2006&2015: ISBN:978-91-44-10427-0