Kursplan för Bildgivande diagnostiska metoder inom klinisk fysiologi 1

Imaging diagnostic methods in clinical physiology 1

Basdata

Kurskod: 1BL014
Kursens namn: Bildgivande diagnostiska metoder inom klinisk fysiologi 1
Högskolepoäng: 18
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-10-24, Utbildningsnämnden Labmed
Datum för fastställande: 2025-10-24
Reviderad av: 2025-10-24. Utbildningsnämnden Labmed
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2026

Särskild behörighet

Icke-bildgivande diagnostiska metoder inom klinisk fysiologi 1BL005, Människan i hälsa och sjukdom 1 1BL003 och Människan i hälsa och sjukdom 2 1BL004.

Mål

Studenten skall förvärva grundläggande kunskaper i bild- och funktionsdiagnostik inom ultraljudsdiagnostik hjärta och kärl, nuklearmedicinska undersökningsmetoder, magnetisk resonanstomografi och datortomografi.

**Kunskap och förståelse **

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Redogöra för de vanligast förekommande hjärt- och kärlsjukdomarna vid ultraljudsundersökningar av hjärta och blodkärl
  • Redogöra för tryck- och flödesförhållanden i hjärta och kärl hos friska och vid olika patologiska tillstånd
  • Redogöra för gradering av funktionsnedsättning, stenoser/ocklusioner och insufficienser inom ultraljudsdiagnostik vid patologiska tillstånd för de vanligast förekommande hjärt- och kärlsjukdomarna
  • Beskriva de vanligaste nuklearmedicinska undersökningsmetoderna samt deras användningsområden
  • Beskriva de vanligaste undersökningarna av hjärtat med magnetresonanstomografi samt deras användningsområden
  • Förklara hur nuklearmedicinska undersökningsmetoder, magnetisk resonanstomografi och datortomografi används i utredningskedjan i förhållande till andra undersökningsmetoder
  • Översiktligt beskriva s.k. hybridundersökningar som PET/CT, PET/MR och SPECT/CT samt deras användningsområden

**​Färdighet och förmåga **

​Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Relatera topografisk anatomi till ultraljudsbilder från hjärta, artärer och vener för ett adekvat undersökningsresultat
  • Under handledning utföra basal ultraljudsundersökning av hjärtat
  • Under handledning utföra basal kärlundersökning av blodkärl (artär och ven) 
  • Analysera, kritiskt tolka och redovisa undersökningsresultat på en grundläggande nivå inom ultraljudsdiagnostik hjärta och kärl, nuklearmedicin, magnetisk resonanstomografi och datortomografi
  • Sammanställa metodvärdering, utvärdera mätosäkerhet samt bearbeta undersökningsresultat med statistisk analys

**Värderingsförmåga och förhållningssätt **

​Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • Visa förståelse för ett evidensbaserat arbetssätt med hänsyn till aktuella riktlinjer genom att inhämta och kritiskt värdera kunskap​.

Innehåll

Kursen omfattas av 3 moment.

Moment 1: Nuklearmedicin, magnetisk resonanstomografi och datortomografi, 6 hp

Moment 1 innehåller teori kopplat till VIL. I teoriblocket ingår en översikt över de vanligaste sjukdomarna som diagnosticeras med nuklearmedicinska metoder inklusive MR och CT samt sjukdomarnas förekomst, orsak, symtom, diagnostik, behandling, prognos och prevention. Undervisningen kommer utgå från tillämpningen av metodiken och hur själva undersökningsproceduren går till för de vanligaste nuklearmedicinska metoderna, datortomografi och magnetisk resonanstomografi av hjärtat. Studenterna kommer också översiktligt få kännedom om s.k. hybridundersökningar som PET/CT, PET/MR och SPECT/CT.

Med utgångspunkt från en given sjukdom kommer studenterna lära sig hur hemodynamiken/undersökningsfynden skiljer sig vid normala fynd jämfört med patologiska. Fokus under det verksamhetsintegrerade lärande kommer vara att studenten får insikt i undersökningsförfarandet samt förstå vikten av att arbeta interprofessionellt och evidensbaserat.

Moment 2: Ultraljudsdiagnostik hjärta 7,5 hp

Momentet innehåller både teoretiska och praktiska delar. I teoriblocket ingår en översikt för de vanligaste hjärtsjukdomarnas förekomst, orsak, symtom, diagnostik, behandling, prognos och prevention. Undervisningen kommer utgå från tillämpningen av ultraljudsdiagnostiken med utgångspunkt från en given sjukdom och hur hemodynamiken/undersökningsfynden skiljer på normala fynd från patologiska. I den praktiska undervisningen tränar studenten metoden med utgångspunkt från ett evidensbaserat arbetssätt. I slutet av momenten kommer studenten självständigt, med visst stöd från handledare, att utföra en basal ultraljudsundersökning av hjärta. I momentet ingår även att sammanställa metodvärdering, utvärdera mätosäkerhet samt bearbeta undersökningsresultat med statistisk analys.

Moment 3: Ultraljudsdiagnostik kärl, 4,5 hp

Moment 3 innehåller både teoretiska och praktiska delar. I teoriblocket ingår en översikt för de vanligaste kärlsjukdomarnas förekomst, orsak, symtom, diagnostik, behandling, prognos och prevention. Undervisningen kommer utgå från tillämpningen av ultraljudsdiagnostiken med utgångspunkt från en given sjukdom och hur hemodynamiken/undersökningsfynden skiljer på normala fynd från patologiska. I den praktiska undervisningen tränar studenten metoden med utgångspunkt från ett evidensbaserat arbetssätt. I slutet av momenten kommer studenten självständigt, med visst stöd från handledare, att utföra en basal ultraljudsundersökning av kärl.

Arbetsformer

Pedagogiken kommer att utgå från studentcentrerad och studentaktiverad pedagogik. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, självstudier, praktiska övningar, team based learning (TBL), inlämningsuppgifter, grupparbeten, quiz samt seminarier. Demonstrationer, seminarier, verksamhetsintegrerat lärande (VIL), TBL och praktiska övningar är obligatoriska.

Examination

  • Moment 1, Nuklearmedicin, magnetisk resonanstomografi och datortomografi, examineras med löpande bedömning (exempelvis TBL) samt skriftlig tentamen. Betyg U/G
  • Moment 2, Ultraljudsdiagnostik hjärta, examineras med löpande bedömning (exempelvis TBL), praktisk examination, skriftlig tentamen samt skriftlig och muntlig redovisning. Betyg U/G
  • Moment 3, Ultraljudsdiagnostik kärl, examineras med löpande bedömning (exempelvis TBL), praktisk examination och skriftlig tentamen. Betyg U/G

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Undervisning på engelska förekommer.

Litteraturlista och övriga läromedel

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Artiklar och utdelat material.

Rekommenderad litteratur

Jonson, Björn; Wollmer, Per; Brauer, Kerstin Klinisk fysiologi : med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi

3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 397 s. ISBN:91-47-10363-9 LIBRIS-ID:12239801

Bring, J., Taube, A., & Wikman, P. (2015). Introduktion till medicinsk statistik (2., utök. uppl.). Studentlitteratur.

Olsson, A. (2015). Ekokardiografi (4. uppl.). Ultraview.