Kursplan för Klinisk diagnostik 1
Clinical diagnostics 1
Basdata
Särskild behörighet
Kurserna Människan i hälsa och sjukdom 2, Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 1, Bioanalyser 1.
Mål
Kursen omfattas av 3 moment; Klinisk kemi, Klinisk mikrobiologi och Klinisk immunologi inklusive transfusionsmedicin och hematologi.
**Klinisk kemi 4,5 hp **
Delmomentet behandlar kroppens normala biokemiska processer och hur dessa påverkas vid sjukdom. Grundläggande farmakologiska begrepp introduceras. Momentet ger även en fördjupning av den preanalytiska, analytiska och postanalytiska processen vid diagnostik, inklusive tolkning av laboratorieresultat ur både teknisk och medicinsk synvinkel samt etiska överväganden.
**Klinisk mikrobiologi 5,5 hp **
Momentet behandlar mikroorganismers klassificering, förökning och spridning samt de vanligaste patogenerna inom klinisk mikrobiologi och deras koppling till infektioner. Microbiotans roll, vaccinets och antibiotikans betydelse samt mekanismer bakom patogenicitet, virulens och resistensutveckling diskuteras. Dessutom ingår grundläggande patofysiologi och diagnostik av utvalda infektionssjukdomar.
**Klinisk immunologi inklusive transfusionsmedicin och hematologi 8 hp **
Momentet ger fördjupad kunskap om immunsystemet, hematopoes och dess patologi samt immunologiska sjukdomar inklusive genetik. Dessutom behandlar momentet transfusionsmedicin och komponentframställning samt avancerade terapiläkemedel (ATMP). Också relevanta analysmetoder som mikroskopi och flödescytometri ingår.
Kursens övergripande mål är att studenten genom teoretiska studier och praktisk färdighetsträning ska utveckla kunskaper i klinisk diagnostik inom immunologi, transfusionsmedicin, hematologi, klinisk kemi, mikrobiologi och genetik.
**Kunskap och förståelse **
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Redogöra för de teoretiska grunderna inom kursens områden; immunologi, transfusionsmedicin, hematologi, mikrobiologi och klinisk kemi. (S4)
- Redogöra för patofysiologi, genetik och diagnostik för utvalda sjukdomar inom kursens områden (S4)
**Färdighet och förmåga **
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Utföra metoder relevanta för klinisk diagnostik inom kursens områden (M3)
- Visa hur man analyserar och redovisar resultat utifrån vald metod (t ex statistiska analyser tabeller och grafer) (M3)
- Visa hur man inhämtar kunskap via olika källor, kritiskt granskar dessa och använder sig av befintlig kunskap för att beskriva nya förhållanden (M3)
- Hantera biologiskt material ur ett säkerhets- och miljöperspektiv (M3)
**Värderingsförmåga och förhållningssätt **
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- Reflektera över betydelsen av kvalitetssäkring för metodik och diagnostik inom kursens områden (S4)
- Visa förmåga att göra bedömningar och reflektera över patientfall inom ämnesområdet med beaktande av etiska och samhälleliga aspekter. (S4)
Innehåll
Kursen omfattar centrala områden inom biomedicinsk laboratorievetenskap: klinisk kemi, klinisk mikrobiologi, klinisk immunologi inklusive transfusionsmedicin samt hematologi och genetik inom respektive område.
Kursen innehåller laborativa moment som ger praktisk erfarenhet av metoder som används inom klinisk verksamhet för diagnostik och ett evidensbaserat arbetssätt. Detta inkluderar hantering av biologiskt material i enlighet med gällande regelverk samt användning av aktuella och områdesöverskridande metoder och digitaliserade processer.
Genom patientfall integreras kursens olika discipliner, kompletterat med studiebesök som ger fördjupad inblick i klinisk diagnostik.
Kursen innehåller inslag av interprofessionellt lärande (IPL) samt vetenskapligt skrivande i enlighet med programmets ämnesprogression.
Arbetsformer
Pedagogiken utgår från studentcentrerat och studentaktiverad lärande, vilket inkluderar, föreläsningar med uppföljande diskussioner, studiebesök, workshops, laborativt arbete och seminarier där patientfall redovisas/diskuteras med fokus på respektive falls metodik och diagnostik.
Examination
Betygsskala: GU
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning av momentöverskridande patientfall samt skriftliga separata tentamina efter varje avslutat moment.
Studiebesök och seminarium med redovisning av patientfall är obligatoriska.
För att få godkänt på hel kurs krävs betyget G på skriftliga tentamina, godkänd redovisning av momentöverskridande patientfall samt godkänd på kursens obligatoriska moment, inklusive laborationer.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisning på engelska förekommer.
Litteraturlista och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Basic immunology: functions and disorders of the immune system., Abbas, Abul K.; Lichtman, Andrew H.; Pillai, Shiv; Baker, David L., Seventh edition : Philadelphia : Elsevier, [2023] - vii, 352 sidor ISBN: 9780443105197
Essential Guide to Blood Groups, **Daniels, G. & Bromilow, I. . Blackwell Ltd. Senaste upplagan eller ebok. 132 s.
Laurells Klinisk kemi i praktisk medicin, **Theodorsson, Elvar; Berggren Söderlund, Maria, Laurell, Carl-Bertil, Tionde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 763 sidor ISBN: 9789144119748, LIBRIS-ID: dnw11gwzbwdv9kw9
Linné & Ringsrud's clinical laboratory science: concepts, procedures, and clinical applications, **Turgeon, Mary Louise, Eight edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier Inc., [2019] ISBN: 9780323530828
Medicinsk mikrobiologi & immunologi, **Brauner, Annelie, 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2022 - 892 s. ISBN: 9789144123578
Rekommenderad litteratur
Klinisk immunologi, **Truedsson, Lennart, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 251 s. ISBN: 978-91-44-07426-9, LIBRIS-ID: 12767140
Blodets sjukdomar, **Garthon, Gösta & Juliusson, Gunnar. . Studentlitteratur. Senaste upplagan. 478 s.
Essential Hematology, **Hoffbrandt, A. & Moss, P.A.H. . WileyBlackwell Ltd. Senaste upplagan. 432 s.
Wilson and Walker's principles and techniques of biochemistry and molecular biology, **Hofmann, Andreas; Clokie, Samuel, Wilson, Keith; Walker, John M., Eighth edition. : Cambridge : Cambridge University Press, 2018 - xxx, 929 sidor ISBN: 9781107162273, LIBRIS-ID: 22697221
Infektionsimmunologi, **Wold, Agnes; Mölne, Johan; 1:a upplagan, Liber, ISBN 9789147112951
Härutöver tillkommer artiklar och utdelat material.
