Kursplan för Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 2

Applied Biomedical Laboratory Science 2

Basdata

Kurskod: 1BL016
Kursens namn: Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 2
Högskolepoäng: 12
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-10-24, Utbildningsnämnden Labmed
Datum för fastställande: 2025-10-24
Reviderad av: 2025-10-24. Utbildningsnämnden Labmed
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2026

Särskild behörighet

Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 1 1BL006, Bioanalyser 1 1BL012 samt momentet Vetenskapligt projektarbete 6hp från Bioanalyser 2 1BL013.

Mål

Kursens övergripande mål är att vidareutveckla ett professionellt förhållningssätt och en yrkesidentitet, att tillämpa och integrera teoretiska kunskaper med praktiska färdigheter.

**Kunskap och förståelse **

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Redogöra för relevanta metoder inom biomedicinsk laboratorievetenskap (SOLO 4)
  • Redogöra för relevanta författningar relaterat till professionen (SOLO 4)
  • Redogöra för evidensbaserat arbetssätt och dess betydelse för yrkesutövningen (SOLO 4)

**Färdighet och förmåga **

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Planera och genomföra analyser/undersökningar med patienten i fokus (Miller 3 - 4)
  • Tillämpa relevanta metoder inom biomedicinsk laboratorievetenskap med ett etiskt och evidensbaserat förhållningssätt (Miller 3 - 4)
  • Hantera olika situationer och frågeställningar i den kliniska verksamheten (Miller 3 - 4)
  • Samla, dokumentera, bearbeta, kritiskt tolka och diskutera analys- och undersökningsresultat (Miller 3 - 4)
  • Visa förmåga till lagarbete och samverkan inom den egna professionen samt med andra yrkesgrupper (Miller 3 - 4)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • Visa förmåga till ett professionellt och empatiskt förhållningssätt gentemot patienter, vårdpersonal och studentkollegor (SOLO 4)
  • Visa självkännedom och förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens (SOLO 4)

Innehåll

Stor vikt i kursen läggs på arbete med analyser och metoder relevanta för huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap vilket inkluderar att samla, dokumentera, bearbeta, kritiskt tolka resultat (i.e rimlighetsbedömningar) samt diskutera analys- och undersökningsresultat.

Kursen omfattar VFU inom ett flertal olika discipliner såsom immunhematologi, klinisk farmakologi, klinisk immunologi, klinisk kemi, klinisk mikrobiologi och klinisk patologi. Syftet är att följa flödet från preanalys till postanalys, automatiserade processer samt metodutförande med hänsyn till miljöaspekter.

Arbetsformer

Introduktion med föreläsningar och seminarier och VFU.

Examination

Betygsskala: GU

För VFU tillämpas examinationsformen löpande examination vilket innebär att studenternas prestationer bedöms kontinuerlig under VFU. Kliniska handledare lämnar underlag för bedömning utifrån fastställd bedömningsmall till examinator för betygsättning.

Inlämning av obligatoriska uppgifter och deltagande i tvärgruppsredovisning i slutet av VFU-perioden ingår också i examinationen. Dessa delar bedöms av examinerande lärare och ingår som grund för examinatorns sammanvägda betygsättning av kursen.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Vid underkänd klinisk praktik har studenten möjlighet att göra om denna vid ett tillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Undervisning på engelska förekommer.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ringsrud, Karen Munson; Linné, Jean Jorgenson **Linné & Ringsrud's Clinical laboratory science : the basics and routine techniques **Turgeon, Mary L.

5. ed. /b [editor] Mary L. Turgeon : St. Louis, Mo. : Mosby Elsevier, cop. 2007 - xiv, 608 s. ISBN:0-323-03412-8 LIBRIS-ID:10255799

Härutöver tillkommer artiklar och utdelat material.