Kursplan för Litteraturanalys utifrån ett arbetsterapeutiskt perspektiv

Analyses of Literature from an Occupational Perspective

Basdata

Kurskod: 1EE001
Kursens namn: Litteraturanalys utifrån ett arbetsterapeutiskt perspektiv
Högskolepoäng: 3
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Arbetsterapi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Datum för fastställande: 2007-08-28
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2020-10-28
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2021

Särskild behörighet

30 HP i Arbetsterapi eller likvärdig från en utländska institution

Mål

Mål: Att kunna redovisa en skriftlig litteraturanalys utifrån en frågeställning och koppla till arbetsterapi/aktivitetsvetenskap.

Lärandemål:
Studenten ska vid avslutad kurs kunna:

  • Genomföra en litteraturanalys utifrån en frågeställning
  • Förankra litteraturanalysen till arbetsterapi/aktivitetsvetenskap
  • Presentera, värdera och kritiskt diskutera möjliga slutsatser från litteraturanalysen
  • Identifiera, värdera och kritiskt reflektera kring etiska dilemman och utifrån litteratur

Innehåll

Individuella studier i kombination med handledning. Ingen obligatorisk närvaro.

Arbetsformer

Undervisningen har ett problemorienterat synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.
Studenten ges möjlighet till ca 2 timmars handledning vid behov. Kursen ges på engelska.

Examination

Uppgiften examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift med utgångspunkt från en frågeställning som är kopplad till arbetsterapi/aktivitetsvetenskap som studenten valt själv.

Studenten som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT20. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 1EE112.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning, Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Kielhofner, Gary, Conceptual foundations of occupational therapy practice, 4. ed. : Philadelphia : F. A. Davis, 2009 - xiv, 315 s. ISBN: 978-0-8036-2070-4 (inb.), LIBRIS-ID: 11642136,
  • Occupational Therapy Practise Framework, American Occupational Therapy Association, 2014 Occupational Therapy Precise Framework,
  • Polit,, Denise F; Beck, Cheryl tatano, Nursing research: principles and methods, 7 ed, ISBN: 0-7817-3733-8, Kapitel 5: Litteraturanalys,
  • Kielhofners model of human occupation: teori och tillämpning, Taylor, Renée R., Falk, Cecilia; Falk, Katarina; Thurban, Christian, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 610 sidor ISBN: 9789144123523, LIBRIS-ID: v6205x9xs4f94bc1,
  • Townsend, Elizabeth A.; Polatajko, Helene J., Enabling occupation II : Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation, Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists, 2007 - 418 p. ISBN: 978-1-895437-76-8, LIBRIS-ID: 10582889,
  • Wilcock, Ann Allart; Hocking, Clare, An occupational perspective of health, 3. ed. : Thorofare, N.J. : Slack, cop. 2015 - xvii, 493 s. ISBN: 9781617110870, LIBRIS-ID: 17536043,