Kursplan för Litteraturstudie

Literature review

Basdata

Kurskod: 1EE008
Kursens namn: Litteraturstudie
Högskolepoäng: 3
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande: 2007-12-20
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2024-03-13
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2024

Särskild behörighet

- talar flytande engelska, danska, norska eller svenska.
- genomfört 90 högskolepoäng/ECTS eller 1,5 år på sjuksköterskeprogrammet.
- kunskap i internetbaserad sökning av vetenskapliga artiklar
- grundläggande data kunskaper (tex Microsoft Word och Internet kunskap).

Mål

Att redovisa en skriftlig litteraturstudie utifrån en vetenskaplig frågeställning och koppla till omvårdnad/vårdvetenskap.

Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • Genomföra en litteraturstudie utifrån en vetenskaplig frågeställning
  • Förankra litteraturstudien till omvårdnad/vårdvetenskap
  • Presentera, värdera och kritiskt diskutera möjliga slutsatser från litteraturstudien
  • Identifiera, värdera och kritiskt reflektera kring etiska dilemman och utifrån relevant litteratur

Innehåll

Introduktion till omvårdnad och vårdvetenskap genom litteratursökning och analys.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studier i kombination med handledning. Ingen obligatorisk närvaro. Studenten ges möjlighet till ca 2 timmars handledning vid behov.

Examination

Uppgiften examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift med utgångspunkt från en frågeställning som är kopplad till omvårdnad/vårdvetenskap som studenten valt själv. Betygsskala enligt ECTS kommer att användas (A - F, 7-gradig skala).

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • A practical guide to data analysis in general literature reviews, Popenoe, Rebecca; Langius-Eklöf, Ann; Stenwall, Ewa; Jervaeus, Anna, 2021 Ingår i: Nordic Journal of Nursing Research, 2015- ISSN: 2057-1593, LIBRIS-ID: 18217570, Online access for KIB, 41 (2021) : 4, s. 175-186,
  • Bettany-Saltikov, Josette; McSherry, Robert, How to do a systematic literature review in nursing: a step-by-step guide, 2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN: 9780335263806, LIBRIS-ID: 19466808,

Rekommenderad litteratur

Course literature of relevance for the examination is chosen by the students in consultation with the clinical lecturer