Kursplan för Somatisk omvårdnad, medicin - verksamhetsförlagd utbildning 1
Somatic nursing, medicine - Clinical education 1
Basdata
Särskild behörighet
- tala flytande engelska, danska, norska eller svenska.
- genomfört 90 högskolepoäng/ECTS eller 1,5 år på sjuksköterskeprogrammet.
- grundläggande data kunskaper (te.x. Microsoft Word och Internet kunskap).
Mål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Reflektera över frågor som berör sjuksköterskeprofessionen i Sverige jämfört med sjuksköterskeprofessionen i hemlandet genom att:
- redogöra för uppkomstmekanismer,symtom och behandlingsprinciper vid syrabasbalansrubbningar
- redogöra för indikationer och komplikationer vid enteral och parenteral nutrition
- redogöra för och utföra sjukvårdstekniska moment
- identifiera smärttillstånd samt utvärdera smärtbehandling
- känna till principer för hantering av medicinsk-teknisk apparatur
- tillämpa och förklara samband för hygieniska principer i vårdarbetet
- tillämpa observations- och bedömningsformulär med fokus på organfunktioner
- analysera patientens vårdbehov
Innehåll
Kursen är verksamhetsförlagd inom enhet för somatisk vård vid något av de sjukhus som sjuksköterskeprogrammet vid Karolinska Institutet har avtal med. Innehållet består av vid verksamheten förekommande moment i linje med lärandemålen. Utbildningstiden är på 40 timmar per vecka, varav 32 timmar per vecka sker vid den aktuella verksamhetsförlagda enheten. Återstående 8 timmar per vecka är avsedda för självstudier t.ex. litteratur-sökning och inläsning av kurslitteratur. Obligatorisk närvaro gäller för alla dagar i den kliniska verksamheten. Handledaren beslutar i samråd med lärare hur studenten ska ersätta eventuell frånvaro.
Arbetsformer
Arbetsformerna syftar till att dels integrera utbildningens kunskapsfält, (omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, samhälls- och beteendevetenskap) dels till integrering av teoretisk kunskap i klinik, och klinisk kunskap i teori.
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är dessutom till träning av ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.I denna kurs används följande arbetsformer: litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning.Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår reflektion individuellt tillsammans med lärare/klinisk adjunkt.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass
förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Obligatorisk närvaro gäller för alla dagar i den kliniska verksamheten. Handledaren tillsammans med lärare beslutar om hur studenten ska ersätta eventuell frånvaro.
Bedömning av studenternas prestationer och kunskapsinhämtning sker fortlöpande under kursens gång.
Kursen examineras genom individuell bedömning enligt bedömningsformulär.
Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär, bedömningen görs tillsammans med lärare/klinisk adjunkt. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs väl godkänt resultat i uppfyllande av lärande mål samt deltagande i obligatoriska delar.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktions-nedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Individuell skriftlig utvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning
Litteraturlista och övriga läromedel
Course literature
Lewis, S.M., Heitkemper, M.M. & Dirksen, S.R. (2011). Medical surgical nursing: Assessment and management of Clinical problems. S:t Louis: Mosby-Year book Inc
Additional course literature of relevance for the examination is chosen by the students in consultation with the clinical lecturer.