Kursplan för Somatisk omvårdnad, kirurgi - verksamhetsförlagd utbildning 1

Somatic nursing, surgery - Clinical education 1

Basdata

Kurskod: 1EE033
Kursens namn: Somatisk omvårdnad, kirurgi - verksamhetsförlagd utbildning 1
Högskolepoäng: 4.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskeprogrammet
Datum för fastställande: 2008-04-25
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2021-02-19
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2021

Särskild behörighet

- tala flytande engelska, danska, norska eller svenska.
- genomfört 90 högskolepoäng/ECTS eller 1,5 år på sjuksköterskeprogrammet.
- grundläggande data kunskaper (te.x. Microsoft Word och Internet kunskap).

Mål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Reflektera över frågor som berör sjuksköterskeprofessionen i Sverige jämfört med sjuksköterskeprofessionen i hemlandet genom att:

  • redogöra för uppkomstmekanismer,symtom och behandlingsprinciper vid syrabasbalansrubbningar
  • redogöra för indikationer och komplikationer vid enteral och parenteral nutrition
  • redogöra för och utföra sjukvårdstekniska moment
  • identifiera smärttillstånd samt utvärdera smärtbehandling
  • redogöra för sårläkningsprocessen samt principer vid sårbehandling
  • känna till principer för hantering av medicinsk-teknisk apparatur
  • tillämpa och förklara samband för hygieniska principer i vårdarbetet
  • tillämpa observations- och bedömningsformulär med fokus på organfunktioner
  • analysera patientens vårdbehov

Innehåll

Kursen är verksamhetsförlagd inom enhet för somatisk vård vid något av de sjukhus som sjuksköterskeprogrammet vid Karolinska Institutet har avtal med. Innehållet består av vid verksamheten förekommande moment i linje med lärandemålen. Utbildningstiden är på 40 timmar per vecka, varav 32 timmar per vecka sker vid den aktuella verksamhetsförlagda enheten. Återstående 8 timmar per vecka är avsedda för självstudier t.ex. litteratur-sökning och inläsning av kurslitteratur. Obligatorisk närvaro gäller för alla dagar i den kliniska verksamheten. Handledaren beslutar i samråd med lärare hur studenten ska ersätta eventuell frånvaro.

Arbetsformer

Arbetsformerna syftar till att dels integrera utbildningens kunskapsfält, (omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, samhälls- och beteendevetenskap) dels till integrering av teoretisk kunskap i klinik, och klinisk kunskap i teori. Arbetsformerna som är studentaktiverande,syftar dessutom till träning av ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.I denna kurs används följande arbetsformer: litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning.Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår reflektion individuellt tillsammans med lärare/klinisk adjunkt.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktions-nedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Examination

Bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.

Obligatorisk närvaro gäller för alla dagar i den kliniska verksamheten. Handledaren tillsammans med lärare beslutar om hur studenten ska ersätta eventuell frånvaro.

Bedömning av studenternas prestationer och kunskapsinhämtning sker fortlöpande under kursens gång.

Kursen examineras genom individuell bedömning enligt bedömningsformulär.

Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär, bedömningen görs tillsammans med lärare/klinisk adjunkt. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs väl godkänt resultat i uppfyllande av lärande mål samt deltagande i obligatoriska delar.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

Övriga föreskrifter

Individuell skriftlig utvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning

Litteraturlista och övriga läromedel

Course literature

Lewis, S.M., Heitkemper, M.M. & Dirksen, S.R. (2010). Medical surgical nursing: Assessment and management of Clinical problems. S:t Louis: Mosby-Year book Inc.

Additional course literature of relevance for the examination is chosen by the students in consultation with the clinical lecturer.