Kursplan för Somatisk omvårdnad, kirurgi - verksamhetsförlagd utbildning 2
Somatic nursing, surgery - Clinical education 2
Basdata
Särskild behörighet
- tala flytande engelska, danska, norska eller svenska.
- genomfört 90 högskolepoäng/ECTS eller 1,5 år på sjuksköterskeprogrammet.
- grundläggande data kunskaper (te.x. Microsoft Word och Internet kunskap).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarligabrister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvårdenriskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten i vårdverksamhet utifrån omvårdnadsprocessen ska kunna tillämpa personcentrerad vård och omvårdnad.
Lärandemål:
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- under handledning visa färdigheter i relation till de uppställda individuella målen
- utföra personcentrerad omvårdnad med respekt för patientens självbestämmande, integritet och värdighet
- kunna bedöma, analysera, åtgärda, dokumentera och utvärdera omvårdnad
- utföra pre- och postoperativ vård och omvårdnad
- använda observations- och bedömningsinstrument för att bedöma och utvärdera patientens vård- och omvårdnadsbehov
- redogöra för och utföra sjukvårdstekniska moment
- redogöra och analysera indikationer och komplikationer vid enteral och parenteral nutrition
- identifiera och analysera smärttillstånd samt utvärdera smärtbehandling
- känna till principer för hantering av medicinsk-teknisk apparatur
- tillämpa basala hygienprinciper och patientsäkert arbetssätt i vårdarbete
Innehåll
Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning på en eller fler kliniska vårdenheter vid någon av de vårdgivare som sjuksköterskeprogrammet vid Karolinska Institutet har avtal med.
Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning inom:
- Personcentrerad omvårdnad
- Omvårdnadsprocessen
- Observations- och bedömningsinstrument
- Pre- och postoperativ vård och omvårdnad
- Sjukvårdstekniska moment
- Medicin-teknisk apparatur
- Enteral- och parenteral nutrition
- Smärta- och smärtbehandling
- Basala hygienprinciper
- Patientsäkerhet
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Arbetsformerna syftar till att dels integrera utbildningens kunskapsfält, (omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, samhälls- och beteendevetenskap) dels till integrering av teoretisk kunskap i klinik, och klinisk kunskap i teori. Arbetsformerna som är studentaktiverande,syftar dessutom till träning av ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs används följande arbetsformer: litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning. Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår reflektion både individuellt och tillsammans med lärare/klinisk adjunkt.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i klnisk verksamhet. De återstående 8 timmarper vecka är avsedda för inläsning av litteratur och Internetsökning. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Obligatorisk närvaro gäller för alla dagar i den kliniska verksamheten. Handledaren tillsammans med examinator beslutarom hur studenten ska ersätta eventuell frånvaro. Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning avstudentens prestationer. Halvtid och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligtbedömningsformulär, bedömningen görs tillsammans med lärare/klinisk adjunkt. Kursen examineras genom individuellbedömning enligt bedömningsformulär. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkäntfrån kursen som helhet. Betyg sätts av examinator.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studentendeltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan intestudieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kanta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fattabeslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till kompletteringeller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter,kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande omstudenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten ellerpatienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns påaktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där detframgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle.
Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antaletkunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare engång. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student sompåbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvisöverensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Medical-surgical nursing: assessment and management of clinical problems, Lewis, Sharon Mantik; Bucher, Linda; Heitkemper, Margaret M.; Harding, Mariann, 10th edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier, Inc, [2017] - 2 volumes ISBN: 9780323328524, LIBRIS-ID: 19795457,