Kursplan för Vård av barn och ungdom - verksamhetsförlagd utbildning

Child and adolescents health care - Clinical education

Basdata

Kurskod: 1EE035
Kursens namn: Vård av barn och ungdom - verksamhetsförlagd utbildning
Högskolepoäng: 9
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskeprogrammet
Datum för fastställande: 2008-04-25
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2021-02-19
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2021

Särskild behörighet

- tala flytande engelska, danska, norska eller svenska.
- genomfört 90 högskolepoäng/ECTS eller 1,5 år på sjuksköterskeprogrammet.
- grundläggande data kunskaper (te.x. Microsoft Word och Internet kunskap).

Mål

Kursens mål är att studenten efter genomfört kurs ska kunna:

  • visa sin kunskap och sina färdigheter inom omvårdnad av barn och ungdomar, samt kunna identifiera de mest vanliga och viktiga symtom/tecken och sjukdomar inom fältet.
  • möta barn och deras föräldrar i relation till barnets utvecklingsninvå samt med hänsyn till barnets autonomi och integritet
  • reflektera över frågor som berör sjuksköterskeprofessionen i Sverige jämfört med sjuksköterskeprofessionen i hemlandet utifrån attityder, etik, genus, etnicitet, ålder, hälsoekonomiska aspekter och hälso- och sjukvårdssystemet.

Innehåll

Kursen innehåller valbara delar inom en klinisk rotation i kommunal- och sjukhusanknuten vård. Den verksamhetsförlagda utbildningen är 32 timmar per vecka på ett sjukhus eller en vårdcentral som programmet har avtal med. De återstående 8 timmar per vecka är avsedda för inläsning av litteratur och Internet sökning.

Arbetsformer

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs under handledning av en sjuksköterska på avdelningen. Studenten rekommenderas att föra en reflektionsdagbok som används som underlag för handledarsamtalen. Handledaren och/eller den kliniska läraren från sjuksköterskeprogrammet bedömer studentens kliniska utveckling.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass
förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs under handledning av en sjuksköterska. Studenten rekommenderas att föra en reflektionsdagbok som underlag för handledarsamtal. Handledaren och/eller den kliniska läraren från sjuksköterskeprogrammet kommer att bedöma studentens kliniska utveckling. I ett seminarium reflektera över likheter och skillnader i sjuksköterskans profession och hälso- och sjukvårdssystemen i Sverige respektive hemlandet. Godkänd bedömning efter verksamhetsförlagd utbildning

Obligatorisk närvaro gäller för alla dagar i den kliniska verksamheten. Handledaren tillsammans med lärare beslutar om hur studenten ska ersätta eventuell frånvaro.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktions-nedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursen kommer att utvärderas enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning.

Litteraturlista och övriga läromedel

Course literature

  • Children's participation in the descision-making process during hospitalization: an observational study, Runeson, I; Hallström, I; Elander, H; Hermerén, G, Nursing Ethics, 9, 583-598, 2002
  • Forsner, M; Jansson, L; Sörlie, V, The experience of being ill as narratated by hospitalized children aged 7-10 years with short-term illness: Journal of Child Health Care, 9, 152-164, 2005,
  • Klaus, M.H; Klaus, P.H, Your amazing newborn, Cambridge : Perseus, 1999
  • Lissauer, Tom4 edt; Clayden, Graham4 edt, Illustrated textbook of paediatrics, 3. ed. : Edinburgh ;a New York : Mosby Elsevier, 2007 - xii, 516 s. ISBN: 978-0-7234-3397-2, LIBRIS-ID: 10500297,