Kursplan för Projektarbete i biomedicinsk laboratorievetenskap
Project work in biomedical laboratory science
Basdata
Särskild behörighet
- Kursen riktar sig till inresande utbytesstudenter från Biomedicinsk analytikerutbildning eller motsvarande och som har avklarat minst 105 hp/ECTS av sin utbildning.
- Kursen kräver att studenten talar och skriver flytande engelska.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten med gradvis ökad självständigt ska utföra ett projektarbete inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap eller motsvarande i ett yrkesmässigt sammanhang. Detta innebär att studenten fördjupar sina praktiska och teoretiska kunskaper inom huvudområdet och integrerar dessa med kunskaper om forskningsprocessen samt uppvisar ett vetenskapligt förhållningsätt och god förmåga till samarbete.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
* Visa fördjupad kunskap inom huvudområdets vetenskapliga grund i form av kunskap om biomedicin och medicin.
* Visa fördjupad kunskap om lämpliga metoder, inklusive statistik, inom ramen för ett avgränsat projekt.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
* Söka, kritiskt tolka och sammanställa vetenskaplig kunskap utifrån publicerade vetenskapliga data.
* Formulera en avgränsad frågeställning inklusive hypotes inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap eller motsvarande.
* Utarbeta en studiedesign utifrån kunskap i huvudområdet, om hur en frågeställning/hypotes kan undersökas.
* Verkställa en studie utifrån vald design och tillämpa metodik inom huvudområde för att besvara frågeställning/hypotes samt reflektera över eventuell problematik under genomförandet.
* Analysera, kritiskt värdera och bearbeta insamlade data på lämpligt sätt utifrån dess konstruktion.
* Syntetisera (sammanställa, dra slutsatser och diskutera) och redogöra för insamlade data i relation till frågeställning/hypotes samt publicerade vetenskapliga data skriftligt och muntligt.
* Kritiskt granska vetenskapliga data skriftligt och muntligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
* Tillämpa ett professionellt förhållningssätt genom att visa förmåga till gott samarbete och förmåga att genomföra studien inom givna tidsramar.
* Tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt och forskningsmetodik i enlighet med god forskningssed, etiska riktlinjer och samhälleliga aspekter.
* Analysera och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens
Innehåll
Studenten utformar tillsammans med handledare ett examensarbete enligt riktlinjer för en vetenskaplig studie inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap eller motsvarande. Examensarbetet och dokumentationen runt genomförandet ska vara i linje med "Research dokumentation at Karolinska Institutet - a handbook" av Cecilia Björkdahl och Karolinska Institutets fastställda "Riktlinjer för planering, genomförande och dokumentation av klinisk och epidemiologisk forskning eller experimentell forskning".
I utformningen av examensarbetet ingår att avgränsa problemet som ska studeras och inhämta kunskap inom området, inklusive självständiga litteraturstudier av relevanta vetenskapliga artiklar, samt utifrån detta formulera en frågeställning. Examensarbetet beskrivs i en projektplan i samråd med handledare och godkänns av examinator innan påbörjande av examensarbetet. Utformningen, planeringen och progressen av projektet redovisas och diskuteras vid en halvtidskontroll. Studenten tillämpar vald metodik och dokumenterar arbetet av detta i enlighet med ovan nämnda riktlinjer. Efter genomförandet analyserar och bearbetar studenten data på adekvat sätt och tillämpar statistiska metoder när så är lämpligt.
I sista steget sammanfattar studenten sitt projekt med hänsyn till egna antaganden och andra publicerade resultat inom området i en skriftlig och en muntlig rapport. Studenten utför kritisk granskning av vetenskapliga arbeten i ett yrkesmässigt sammanhang under det egna projektet och som opponent på annat projekt. I kursen ingår också att presentera sitt projekt vid ett öppet seminarium samt att själv kunna förstå och sakligt bemöta opposition av det egna projektet.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av självständigt inläsnings-, planerings-, metodtillämpnings-, dataanalys- och utvärderingsarbete i samspel med handledare. I samspelet med handledaren ingår en gemensam planering av handledningen för examensarbetet.
I kursen ingår även:
* Obligatoriskt halvtidsseminarium.
* Presentation och försvar av det egna projektet på ett seminarium är obligatoriskt.
Examination
Kursens innefattar följande delmoment:
* Halvtidskontroll. Obligatoriskt moment Betyg U/G
* Projektets praktiska genomförande. Betyg A-Fx
* Skriftlig rapport. Betyg A-Fx
* Respondentskap:
- Muntlig presentation. Betyg U/G
- Försvar av det egna projektet. U/G
Betyg på hel kurs:
För betyget E på hel kurs krävs att samtliga mål är godkända.
Kriterier för betygsstegen E till A enligt speciellt PM.
Vid underkänt praktiskt genomförande blir studenten underkänd på kursen och kan inte bedömas i de övriga momenten; skriftlig rapport och respondentskap. Studenten ges möjlighet att gå om kursen vid ett tillfälle.
Litteraturlista och övriga läromedel
The literature will alter depending on clinical discipline.
Kurslitteraturen kan variera beroende på laboratoriedisciplin