Kursplan för Somatisk omvårdnad

Somatic nursing

Basdata

Kurskod: 1EE055
Kursens namn: Somatisk omvårdnad
Högskolepoäng: 9
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande: 2009-03-05
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2021-02-19
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2021

Särskild behörighet

- tala flytande engelska, danska, norska eller svenska.
- genomfört 90 högskolepoäng/ECTS eller 1,5 år på sjuksköterskeprogrammet.
- grundläggande data kunskaper (te.x. Microsoft Word och Internet kunskap).

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten i vårdverksamhet utifrån omvårdnadsprocessen ska kunna tillämpa personcentrerad vård och omvårdnad.

Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • under handledning visa färdigheter i relation till de uppställda individuella målen
  • utföra personcentrerad omvårdnad med respekt för patientens självbestämmande, integritet och värdighet
  • kunna bedöma, analysera, åtgärda, dokumentera och utvärdera omvårdnad
  • använda observations- och bedömningsinstrument för att bedöma och utvärdera patientens vård- och omvårdnadsbehov
  • redogöra för och utföra sjukvårdstekniska moment
  • redogöra och analysera indikationer och komplikationer vid enteral och parenteral nutrition
  • identifiera och analysera smärttillstånd samt utvärdera smärtbehandling
  • känna till principer för hantering av medicinsk-teknisk apparatur
  • tillämpa basala hygienprinciper och ett patientsäkert arbetssätt i vårdarbetet

Innehåll

Kursen utgörs av verksamhetsförlagd utbildning på klinisk vårdenhet vid något av de sjukhus som sjuksköterskeprogrammet vid Karolinska Institutet har avtal med.

  • Personcentrerad omvårdnad
  • Omvårdnadsprocessen
  • Observations- och bedömningsinstrument
  • Sjukvårdstekniska moment
  • Medicin-teknisk apparatur
  • Enteral- och parenteral nutrition
  • Smärta- och smärtbehandling
  • Basala hygienprinciper
  • Patientsäkerhet

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Arbetsformerna syftar till att dels integrera utbildningens kunskapsfält, (omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, samhälls- och beteendevetenskap) dels till integrering av teoretisk kunskap i klinik, och klinisk kunskap i teori. Arbetsformerna som är studentaktiverande,syftar dessutom till träning av ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.De arbetsformer som används är litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning.Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår reflektion individuellt tillsammans med lärare/klinisk adjunkt.

Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i klinisk verksamhet. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. Examinator beslutar hur studenten ska ersätta eventuell frånvaro.

Examination

Obligatorisk närvaro gäller för alla dagar i den kliniska verksamheten. Examinator beslutar i samråd med yrkeshandledare hur studenten ska ersätta eventuell frånvaro. Bedömning av studenternas prestationer och kunskapsinhämtning sker fortlöpande under kursens gång. Kursen examineras genom individuell bedömning enligt bedömningsformulär.

Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtid och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär, bedömningen görs tillsammans med lärare/klinisk adjunkt. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs väl godkänt resultat i uppfyllande av lärande mål samt deltagande i obligatoriska delar.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktions-nedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde (se Lokala riktlinjer).

Övriga föreskrifter

Individuell skriftlig utvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Medical-surgical nursing: assessment and management of clinical problems, Lewis, Sharon Mantik; Bucher, Linda; Heitkemper, Margaret M.; Harding, Mariann, 10th edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier, Inc, [2017] - 2 volumes ISBN: 9780323328524, LIBRIS-ID: 19795457,