Kursplan för Projektarbete i arbetsterapi

Project work in Occupational Therapy

Basdata

Kurskod: 1EE064
Kursens namn: Projektarbete i arbetsterapi
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Arbetsterapi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Datum för fastställande: 2009-04-21
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2009

Särskild behörighet

Arbetsterapeuter arbetar med vardagliga problem på ett stort antal områden. Forskning behövs för arbetsterapeutens åtgärder inom alla dessa områden. Under denna kurs kommer studenterna att genomföra ett mindre projekt. De kommer att samla kvalitativa eller kvantitativa data som passar till syftet och designen på dessa projekt, de kommer att analysera och tolka resultaten och bestämma vilka arbetsterapi åtgärder utifrån dessa resultat som ska användas. Som förkunskapskrav gäller att studenten är antagen till arbetsterapeutprogrammet och att totalt 90 hp från tidigare terminer skall vara godkända. Förkunskaper inom kvalitativ och kvantitativ design

Mål

Kursens mål är att studenten skall kunna planera, genomföra och försvara en undersökning av ett vetenskapligt problemområde i arbetsterapi. Lärandemål Efter avslutad kurs skall studenten - kunna göra en litteraturgenomgång i det valda forskningsämnet - tillämpa ett teoretiskt förhållningssätt till forskningsfrågor i ämnet arbetsterapi - genomföra forskningsprocessen efter forskningsplanen - genomföra forskningsprocessen, analys och tolkning av data enligt gällande regler - argumentera för och försvara det genomförda arbete även gällande frågor om validitet och reliabilitet - Presentera och försvara arbetet vid I samstämmighet med de lagar som råder vid studentens hemuniversitet

Innehåll

Arbetsterapi, forsknings- och arbetsprocessen, teorier i vetenskapligt arbete, forskningsetik, argumentation.

Arbetsformer

Självstudier, föreläsningar, handledningsseminarier. Handledning tillhandahålls av hemuniversitetet. Vissa föreläsningar, alla handledningsseminarier är obligatoriska och kräver närvaro för godkänd kurs. Kompensation för eventuell frånvaro sker i samråd med ansvarig lärare.

Examination

  1. Enskild skriftlig examination (examensarbete, enskilt eller i par) bedömd av hemuniversitetet. Betyg är godkänd / underkänd och bestäms i samarbete med hemuniversitetet. Begränsning av antal prov Vid Karolinska institutet gäller att en student har rätt till sammanlagt 6 provtillfällen.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.

Litteraturlista och övriga läromedel

Projektarbete i arbetsterapi

  • Bland, Martin, An introduction to medical statistics, 3. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2000 - xvi, 405 s. ISBN: 0-19-263269-8 (hft.), LIBRIS-ID: 4603394,
  • Bogdan, Robert; Biklen, Sari K., Qualitative research for education: An introduction to theories and methods, 5. ed. : Boston : Pearson A & B, cop., 2007 - 304 s. ISBN: 0-205-48293-7,