Kursplan för Klinisk utbildning inom klinisk fysiologi

Clinical rotation in Clinical Physiology

Basdata

Kurskod: 1EE081
Kursens namn: Klinisk utbildning inom klinisk fysiologi
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: PD-beslut inom biomedicinska analytikerprogrammet
Datum för fastställande: 2009-11-08
Reviderad av: Programnämnd 6
Senast reviderad: 2014-10-30
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2015

Särskild behörighet

  • Kursen riktar sig till inresande utbytesstudenter från biomedicinsk analytikerutbildning eller motsvarande och som har avklarat minst 105 hp/ECTS av sin utbildning.
  • Kursen kräver att studenten talar och skriver engelska flytande.

Mål

Det övergripande målet med kursen är att studenten ska få tillfälle att fördjupa och bredda sina metodologiska och diagnostiska kunskaper inom minst två olika diagnostiska områden inom klinisk fysiologi. Kursen omfattar huvudsakligen VFU och lägger stor vikt vid den kliniska användningen metoderna och tolkning av erhållna undersökningsresultaten inom de olika metodområdena. I kursen ingår även att sammanställa och presentera en vetenskaplig poster inom ett av metodområdena.
Kursen ska även ge en ökad förmåga till samverkan såväl intra- som interprofessionellt.

Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • Beskriva undersökningsrutinerna som användas inom de valda metodområdena och hur ansvaret och arbetet fördelas mellan de olika yrkesgrupperna
  • Redogöra för vilka formler, normalvärden och beräkningar som ska applicera för en metodsäker diagnostik
  • Redogöra för vanliga sjukdomar, deras förekomst, orsak, symtom, diagnos, behandling, prognos och prevention som förekommer inom de valda metodområdena
  • Förklara vanliga frågeställningar i samband med de undersökningar som studeras och bakomliggande patologi

Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • Under viss handledning förbereda och genomföra undersökningar inom de aktuella metodområdena och i samband med detta samverka med patient och närstående och därmed uppvisa ett professionellt bemötande
  • I muntlig och skriftlig form presentera och diskutera ett patientfall inom de aktuella metodområdena
  • Självständigt söka, värdera och kritiskt granska relevant information och vetenskaplig litteratur inom ett av de valda metodområdena samt sammanställa och presentera en vetenskaplig poster kring detta
  • Visa förmåga till intra- och interprofessionell samverkan i en klinisk miljö

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • Uppvisa ett gott bemötande och professionellt förhållningssätt gentemot vårdpersonal och patienter, i samband med den kliniska utbildningen
  • Visa förmåga till självkännedom och därmed identifiera sitt behov av ytterligare kunskap samt fortlöpande utveckla sin kompetens.
  • Visa förmåga till gott lagarbete och god samverkan med olika yrkesgrupper

Innehåll

Kursen omfattar 2 moment:

Arbetsformer

Kursen omfattas huvudsakligen av VFU som integreras med seminarier, egna studier och rapportskrivning (loggbok, patientfall och metodbeskrivning) inklusive litteraturstudier.
Under VFU har studenten en handledare men förväntas till stor del att själv söka och sammanställa information för sina rapporter. Studenten skall även sammanställa en poster baserat på ett av de studerade metodområdena och kopplingen till vetenskaplig forskning.

Examination

Moment 1, klinisk fysiologisk diagnostik examineras med praktiskt prov och VFU-bedömningsformulär, loggbok från VFU, skriftlig och muntlig presentation av patientfall samt aktivt deltagande i avslutande redovisningsseminarium.
Betyg: U/G
Moment 2, vetenskaplig presentation:
Skriftlig och muntlig presentation av metodbeskrivning inom ett av metodområdena i moment 1. Betyg: A/F

Slutbetyg på hel kurs: A/F. För att erhålla betyg A-E krävs G på moment 1 Samt A-E på moment 2.

Samtliga demonstrationer, laborationer och praktiska moment är obligatoriska. Om studenten är frånvarande vid obligatoriska delar görs en överenskommelse mellan den studerande och kursansvarig om kompensation av frånvaron. Möjlighet till omexamination ges i anslutning till kursen.

Vid underkänd klinisk praktik har studenten möjlighet att göra om denna vid ett tillfälle.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övriga föreskrifter

Kursen kommer att utvärderas i enlighet med riktlinjer från Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Litteraturlista och övriga läromedel

Course litterature

- Applied literature from the programme of the student of the partner university.
- Articles and copies handed to the student during the course.