Kursplan för Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter

Scientific Project in Psychology for Exchange Students

Basdata

Kurskod: 1EE088
Kursens namn: Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter
Högskolepoäng: 19.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Psykologi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ: Programnämnd 8
Datum för fastställande: 2013-02-15
Reviderad av: Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad: 2018-10-10
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2019

Särskild behörighet

Mycket goda färdigheter i engelska, motsvarande 550 TOEFL-poäng, eller mycket goda färdigheter i svenska motsvarande godkänt i TISUS-test. Två års universitetsstudier med minst en kurs i psykologi. Grundläggande kunskaper om och färdigheter i statistik och vetenskaplig metod.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

* definiera ett vetenskapligt problem inom området psykologi med hänsyn till resurser och tid till förfogande
* använda vetenskapliga databaser, extrahera data ur relevanta tidskrifter, granska, värdera och sammanfatta innehållet i tidskriftsartiklar med relevans för det vetenskapliga problemet
* värdera relevant data i relation till det vetenskapliga problemet
* sammanställa, analysera och tolka insamlade data i förhållande till det vetenskapliga problemet
* presentera data i skriftlig form med vetenskaplig stringens
* genomföra en muntlig presentation på engelska med en sammanfattning av det vetenskapliga projektarbetet med relevant teknisk utrustning (powerpoint, Skype etc.)
* diskutera, värdera och argumentera egna och andras vetenskapliga projekt utifrån relevans för ämnet samt utifrån metodologiska och etiska överväganden
* visa förmåga att följa god forskningssed, följa etiska regler, visa integritet i forskning och dokumentation och vara medveten om det särskilda ansvaret som för forskning som involverar människor eller djur
* diskutera och förstå vikten av samarbete i olika delar av forskningsprocessen

Innehåll

Syftet med kursen är att fördjupa studentens kunskaper och färdigheter i psykologi och psykologiska metoder genom genomförande av ett 19,5 hp vetenskapligt projekt under handledning. Det vetenskapliga projektet kan genomföras av den enskilda studenten eller av två studenter i samarbete. I det senare fallet ska studenterna kunna visa vilken student som ansvarar för vilken del av det vetenskapliga arbetet och det slutliga skriftliga arbetet.

Vid kursstart väljer studenten ämne och analysmetoder och form för det slutliga skriftliga arbetet i samarbete med examinator/kursansvarig. Ämnen för vetenskapliga projekt tillhandahålls av handledare utifrån anvisningar. Det ämne som valts av studenten diskuteras av forskargruppen vid avdelningen för psykologi i samråd med vetenskaplig kommitté och godkänns av examinator för kursen.
Ämnen för det vetenskapliga projektet kan komma från olika delområden av och metoder för psykologi:
* genomförande, analys och rapport av psykologiska experiment
* analys och rapport av data från ett etablerat forskningsprojekt
* psykometriska utvärderingar av instrument med relevans för psykologi
* systematiska litteraturstudier, t.ex. metaanalys
* primär analys av insamlade data
* sekundär analys av publicerade data

Studenten arbetar sedan med det vetenskapliga arbetet under handledning. Data tolkas ytterligare och diskuteras. Slutligen presenteras det vetenskapliga projektet i skriftlig form (t.ex. som labrapport, poster eller uppsats). När handledaren beslutat att det skriftliga arbetet är redo att diskuteras, ventileras det i ett projektseminiarum genom en vetenskaplig diskussion mellan respondent (studenten) och opponent (en annan student). Projektseminiariet ska hållas på Karolinska Institutet. I undantagsfall, och bara efter beslut av examinator, kan det hållas på distans via digitala hjälpmedel. Som respondent sammanfattar och presenterar studenten sitt vetenskapliga projekt muntligt under ca 15 min på engelska, med hjälp av nödvändig teknisk utrustning. Bilder/material som används vid presentationen ska också vara skrivna på engelska. Som opponent diskuterar studenten konstruktivt en annan students skriftliga arbete enligt separata anvisningar.

Arbetsformer

Studenten förväntas i stor utsträckning arbeta självständigt med kontinuerlig återkoppling från handledaren. Studenten förväntas också delta i eventuella föreläsningar under kursen samt vid det obligatoriska projektseminariet i slutet av kursen.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultat rapporteras.

Examination

Examinationen består av ett projektseminarium där den vetenskapliga kvaliteten i det slutliga arbetet samt studentens förmåga som respondent och opponent bedöms av examinator. Projektseminariet är ett tillfälle till återkoppling. Det är möjligt att revidera det slutliga skriftliga arbetet efter seminariet. Slutlig betygssättning av det skriftliga arbetet (liksom på hel kurs) sker efter att den slutgiltiga versionen lämnats till examinator inom två veckor efter projektseminariet.

Betyg sätts som helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräcklig (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A). (Betyget F innebär att betydande ytterligare arbete krävs och betyget Fx att en del ytterligare arbete krävs. Betyget E innebär att prestationen uppfyller minimikraven).

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer.

Övriga föreskrifter

Om det vetenskapliga projektarbetet sträcks ut i tid (mer än en termin efter kursstart) kan studenten inte räkna med handledning från den ursprungliga handledaren. Detta kan begränsa möjligheten för studenten att fullfölja det vetenskapliga projektarbetet utifrån den ursprungliga planen. Kursen ges på engelska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

Artiklar enligt handledares anvisningar.

Fördjupningslitteratur

  • Bem, D.J, Writing a review article for Psychological Bulletin, Sid 172-177. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den senaste eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association,
  • Kazdin, A.E, Preparing and Evaluating Research Reports, Sid 228-237. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den sensate eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association,
  • Kazdin, Alan E. (ed), Methodological issues & strategies in clinical research, 3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN: 1-55798-958-3, LIBRIS-ID: 9326851,
  • Kazdin, Alan E., Research design in clinical psychology, 4. uppl. : Boston, MA : Allyn and Bacon, cop. 2003 - xvii, 637 s. ISBN: 0-205-33292-7, LIBRIS-ID: 8835326,
  • Rosenthal, R, Writing meta-analytic reviews: Psychological Bulletin, 118, Sid 183-192. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den senaste eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association,
  • Wilkinson, L, Statistical methods in psychology journals:: Guidelines and explanations, 54 : Sid 594-604. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den senaste eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association,

APA (2010). Publication manual of the American Psychological Association (Sixth ed.). Washington D.C.: American Psychological Association.

Referenshantering för vetenskapliga rapporter, APA:
http://kib.ki.se/en/node/9571