Kursplan för Fördjupning i socialpsykologi
Reading course in social psychology
Basdata
Särskild behörighet
Mycket goda färdigheter i engelska motsvarande 550 TOEFL-poäng eller mycket goda färdigheter i svenska motsvarande godkänt TISUS-test och ett med ett års universitetsstudier med åtminstone en kurs i psykologi. Kursen erbjuds till inresande utbytesstudenter vid psykologprogrammet som registrerats på kursen Socialpsykologi 15 hp.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten
• visa fördjupade kunskaper i ett utvalt tema inom socialpsykologin både muntligt och skriftligt
• visa färdigheter i litteratursökning relevant för det aktuella temat
Innehåll
Kursen kan innehålla fördjupning inom området social kognition (generella drag i människors sätt att inhämta, bearbeta och förhålla sig till information om sig själva, andra individer och den sociala miljön (upplevd och reell), identitet, stereotypier/fördomar, imitation/social inlärning, konformitet/lydnad, beslutsfattande). Kursen tar också upp socialt beteende (aggression, attraktion, samarbete/altruism och sociala dilemman).
Arbetsformer
Kursen bygger till största delen på egen inläsning, självständigt skrivande och reflektion samt skriftlig och muntlig presentation av en sammanfattande och reflekterande rapport.
Examination
På kursen förekommer betygsgraderna Helt otillräckligt (F), Otillräckligt (Fx), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A). (Betyg F innebär att en ansenlig mängd kompletterande arbete behövs för att bli godkänd och Fx att viss mängd kompletterande arbete behövs för att bli godkänd. Betyg E innebär att prestationen uppfyller minimikriteriet för att bli godkänd och betyg A att prestationen är utmärkt med endast små fel.)
Kursen examineras genom skriftlig rapport (A-F) och muntlig redovisning/diskussion (E-F) av denna. För godkänt på hel kurs krävs minst betyg E både på den skriftliga rapporten och den muntliga redovisningen/diskussionen. För att erhålla betyg A, B, C eller D som betyg på hel kurs krävs minst betyg E på den muntliga redovisningen/diskussionen samt betyg A, B, C eller D på den skriftliga rapporten.
Instruktioner och betygskriterier för rapporten erhålles senast vid kursstart.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KI:s lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteraturlista och övriga läromedel
Kurslitteratur
Vetenskapliga artiklar som studenten söker upp med relevans för examinationsuppgiften (rapporten).
Referenslitteratur
- Kenrick, Douglas T.; Neuberg, Steven L.; Cialdini, Robert B., Social psychology: goals in interaction, 5. ed. : Boston, MA : Pearson, cop. 2010 - xxvii, 620 s. ISBN: 978-0-205-72502-1 (Int. ed.), LIBRIS-ID: 11880519,
- Daly, Martin; Wilson, Margo, Homicide, New York : A. de Gruyter, 1988 - 328 s. ISBN: 0-202-01177-1 (inb.), 0-202-01178-X (häft.), LIBRIS-ID: 4707229,
- Etcoff, Nancy, Survival of the prettiest: the science of beauty, London : Abacus, 2000 - 344 s. ISBN: 0-349-11084-0 (hft.), LIBRIS-ID: 4856839,
- Social neuroscience: key readings, Cacioppo, John T.; Berntson, Gary G., New York : Psychology Press, 2005 - xiv, 296 s. ISBN: 1-84169-099-6, LIBRIS-ID: 9976563,