Kursplan för Fysioterapeutiska perspektiv på global hälsa

Physiotherapeutic Perspectives on Global Health

Basdata

Kurskod: 1EE102
Kursens namn: Fysioterapeutiska perspektiv på global hälsa
Högskolepoäng: 3
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Fysioterapi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2017-10-25
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2018

Särskild behörighet

Minst 2 års heltidsstudier i fysioterapi. Dessutom krävs mycket goda kunskaper i engelska motsvarande 550 TOEFL-poäng.

Mål

Syftet med kursen är att studenten får fördjupa sina kunskaper om fysioterapi som yrke ur ett globalt perspektiv.

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • Identifiera och sammanfatta fysioterapeutisk praktik utifrån de mest angelägna hälsoutmaningarna ur ett nationellt och globalt perspektiv.
  • Diskutera hur kulturella aspekter kan påverka kommunikation och relation mellan patient och terapeut samt kring strategier för att överbrygga kulturella konflikter i patient-terapeut relationen.
  • Jämföra struktur, finansiering och funktion av den svenska hälso- och sjukvården med den i annat land och reflektera över skillnader och likheter i relation till fysioterapeutisk verksamhet.
  • Kommunicera ändamålsenligt på engelska inom verksamhetsområdet

Innehåll

  • Hälsoutmaningar i Sverige och andra länder
  • Rehabilitering ur ett globalt perspektiv
  • Hälso- och sjukvårdssystem i Sverige och andra länder

Arbetsformer

Undervisningen är uppbyggd utifrån ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där uppgifterna ger möjlighet för studenterna att ta eget ansvar individuellt samt i grupp. Del av undervisningen sker på distans via lärplattform. All undervisning och examination på engelska.

Obligatoriska utbildningsinslag

  • Aktivt deltagande i introduktionsseminarium

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • Skriftliga inlämningsuppgidter

För sent inlämnad examinationsuppgift beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering och kursanalys sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Marmot, Michael, The health gap: the challenge of an unequal world, London : Bloomsbury, 2016 - 387 s. ISBN: 9781632860804, LIBRIS-ID: 19884778,

Aktuella vetenskapliga artiklar, delar ur vetenskapliga rapporter samt elektroniska resurser tillkommer