Kursplan för Röststörningar

Voice Disorders

Basdata

Kurskod: 1EE106
Kursens namn: Röststörningar
Högskolepoäng: 6
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Logopedi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2019-01-24
Reviderad av: Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad: 2021-10-18
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2022

Särskild behörighet

För tillträde till kurser på termin 6 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer på
Logopedprogrammet.
Därtill krävs godkänt betyg på kursen Medicin 2: patologi, tal- och röstfysiologi och audiologi, termin 2.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva förekomst, etiologi, stämbandsstatus, röstkvalitet och symptom vid olika röststörningar inkluderande psykogena tillstånd med funktionsbortfall och ansträngningsinducerad övre luftvägsobstruktion (EILO).

  • Förklara innebörden av röstergonomi och motivera vikten av att inkludera denna kunskap vid anamnesupptagning, rådgivning, intervention och prevention .

  • Använda frågeformulär och instrument för självskattningar, metoder för audio-perceptuella och instrumentella analyser av relevans för bedömning och diagnostik av olika röststörningar och vid utvärdering av behandling samt tolkning av resultaten.

  • Bedöma behov av intervention vid olika röststörningar, EILO, och efter laryngektomi
    förklara behandlingsprinciperna och motivera val av metoder, inklusive tekniska hjälpmedel, utifrån aktuell forskning och tillgänglig information.

  • Redogöra för den akustisk miljön, tekniska utrustningens, och kalibreringens betydelse för tillförlitlig ljudinspelning av röst och tal i forskning och klinik.

Innehåll

Kursen innehåller fakta om röststörningar vad gäller förekomst, etiologi, stämbandsstatus,
röstkvalitet, symptom och aktivitets- och delaktighetsinskränkning i kommunikativa situationer samt om rehabilitering
efter laryngektomi. Information om intervention vid olika röststörningar, röstergonomiska aspekter och prevention utifrån
aktuell forskning presenteras. Metoder för audio-perceptuell, akustisk och aerodynamisk analys av röst och tal beskrivs
liksom instrument för bedömning av patienters skattningar av sina problem för att användas vid bedömning av
röststörningar och utvärdering av intervention.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, laborationer och praktiska övningar individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro vid alla undervisningsmoment förutom föreläsningar om inget ann at anges på schemat.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv att ta kontakt med kursansvarig för ersättningsuppgift.

Examination

Aktivt deltagande i praktiska övningar, laborationer och gruppredovisningar. Inlämningsuppgifter i form av rapport från ett arbetsplatsbesök. Skriftlig tentamen som rättas anonymt.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje examinationstillfället är nästa ordinarie examinationstillfälle på kursen. Om studenten genomfört sex
underkända tentamina ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enl de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.

Undervisningen ges på engelska.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Aronson, Arnold E.; Bless, Diane M., Clinical voice disorders, 4. ed. : New York : Thieme, cop. 2009 - 301 s. ISBN: 978-1-58890-662-5, LIBRIS-ID: 11423854, Kapitel: 1, 2, 3, 7, 8, 11, *
  • Iwarsson, J; Reinholt Petersen, N, Effects of consensus trainingon the reliability of auditory perceptual ratings of voice quality., 2012 https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.06.003, Ingår i: Journal of voice: official journal of the Voice Foundation, [New York, N.Y.] : Raven Press, 2001- LIBRIS-ID: 9034957, http://www.sciencedirect.com/science/journal/08921997z Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet, 26 (2012) : 3, s. 304-312, *
  • Iwarsson, Jenny, Facilitating behavioral learning and habit change in voice therapy - theoretic premises and practical strategies., 2015 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/14015439.2014.936498, Ingår i: Logopedics phoniatrics vocology, Stockholm : Taylor & Francis, 1998- ISSN: 1651-2022y 1401-54392 f, LIBRIS-ID: 9843224, 40 (2015) : 4, s. 179-186, *
  • Mathers-Schmidt, B, Paradoxical vocal fold motion: a tutorial on a complex disorder and the speech-language pathologist's role., 2001 Ingår i: American journal of speech-language pathology [Elektronisk resurs]., Rockville, Md. : American Speech-Language-Hearing Association, ISSN: 1558-9110, LIBRIS-ID: 11338519, 10 (2001) s. 111-125, *
  • ohlsson; dotevall, Voice handicap index in Swedish, 2009 Ingår i: Logopedics phoniatrics vocology, Stockholm : Taylor & Francis, 1998- ISSN: 1651-2022y 1401-54392 f, LIBRIS-ID: 9843224, 34 (2009) : 2, s. 60-66, *

Fördjupningslitteratur

  • Sundberg, Johan, The science of the singing voice, DeKalb, Ill. : Northern Illinois Univ. Press, 1987 - x, 216 s. ISBN: 0-87580-120-X, LIBRIS-ID: 6211242,