Kursplan för Verksamhetsintegrerat lärande inom radiografi och anknutna verksamheter

Work Integrated Learning Course in Radiography and Connected Areas

Basdata

Kurskod: 1EE111
Kursens namn: Verksamhetsintegrerat lärande inom radiografi och anknutna verksamheter
Högskolepoäng: 9
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Radiografi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2020-04-20
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2020

Särskild behörighet

Tre års universitetsstudier inom radiografi eller motsvarande. Goda kunskaper i engelska eller svenska.

Mål

Efter avslutad del förväntas studenten kunna:

  • Beskriva den tekniska strukturen för olika modaliteter i radiografi för diagnos
  • Jämföra tillgängliga diagnostiska metoder för olika kliniska frågeställningar genom att tillämpa olika röntgenmodaliteter.
  • Analysera möjliga kliniska tillämpningar av artificiell intelligens och ny bildteknologi i radiografi
  • Reflektera över olika aspekter av patientvård / omvårdnad i radiografi
  • Tillämpa grundläggande hygienprinciper i radiografi

Innehåll

Kursen kommer att tillhandahålla aktiviteter för att uppnå fördjupad kunskap inom radiografi och till radiografi nära kopplade områden som kärnmedicin, ultraljud och klinisk fysiologi. Detta ger en djupare förståelse av radiografi genom att kursen ger både bredd och djup när det gäller olika aspekter av radiografi. Under kursen får studenterna fördjupad kunskap om den tekniska strukturen för olika modaliteter. Dessutom studeras diagnostiska möjligheter inom olika radiografi- och angränsande fält.

Under kursen kommer studenten att fördjupa sin kunskap om olika patologier där radiografi kan vara av stor betydelse för diagnos, behandling och uppföljning. Slutligen kommer studenten att jämföra olika diagnostiska metoder och olika patologier för att säkerställa god kvalitet på diagnostiska resultat.

Genom kursen kommer studenten också att möta ny och avancerad teknik inom radiografi, t.ex. Artificial Intelligence och image fusion-tekniker - exempel på metoder som kombinerar morfologi med fysiologi. Kursen ger studenten möjligheter att fördjupa sin kunskap om olika aspekter av patientvård. Utmaningen är att förstå komplexiteten i möten med patienter från den nyföddhetsperioden till mycket gammal och där frågor relaterade till undersökningsmetoden och diagnosen är en anledning till stor oro.

Radiografen måste snabbt förstå en situation och patientens behov. Patientvården ger också möjligheter att få fördjupad kunskap om att tillämpa grundläggande hygienprinciper eftersom radiografi möter alla olika patientgrupper både öppenvårds- och akutpatienter. Dessutom kommer kursen att ge exempel på den senaste forskningen inom de olika områdena i radiografi gällande både metoder, metodutveckling och vård av patienten.

Arbetsformer

Den övergripande pedagogiska idén för kursen är baserad på begreppet flippade klassrummet. Denna pedagogik utgår ifrån att studenten förbereder sig individuellt genom strukturerade studieuppgifter för senare tillämpning i gemensamma seminarier. Baserat på denna idé kommer kursen att genomföras så att studenten förbereder sig genom textmaterial i bok- och artikelform, med avseende på teknik, fysik, metodik och diagnostik i olika modaliteter och aktivitetsområden. Detta förbereder för den kommande delen Verksamhets integrerat lärande (VIL). Studenten slutför sedan VIL-delen.

Kursen baseras på VIL-begrepp som innehåller olika typer av aktiviteter för att uppnå lärandemålen. Detta inkluderar klinisk praktik, studiebesök och laborationer. VIL-delarna av radiografi och kliniska aktiviteter som är nära kopplade till radiografi kan innehålla de flesta radiografiska metoder, men också kärnmedicin, sonografi och klinisk fysiologi.

Examination

Examen består av skriftliga sammanfattningar av intryck från varje VIL-erfarenhet. Texterna ska innehålla analys, jämförelser och reflektioner om den aktuella modaliteten och alternativ för diagnos och behandling. Dessutom bör fynd från en nyligen publicerad översiktsartikel om forskning relaterad till VIL-erfarenheten inkluderas i varje text. Den skriftliga inlämningsuppgiften kan bestå av en kombination av flera texter.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Betygsskala:
Betygsskalan som används för kursen är enligt ECTS-förordningen.

Kursutvärdering:
Kursen utvärderas i enlighet med de riktlinjer som fastställts av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Reilly, Raymond M., Medical Imaging for Health Professionals: Technologies and Clinical Applications, Wiley, 2019 LIBRIS-ID: bl4h6md98ll5hqcd, *
  • Ranschaert, Artificial Intelligence in Medical Imaging, Springer International Publishing, 2019 LIBRIS-ID: 08vzzd5px3xblv00, *
  • Peck, Alexander, Clark's Essential PACS, RIS and Imaging Informatics, First edition. : London : Taylor and Francis, 2017 - 200 pages ISBN: 9781315119823, LIBRIS-ID: 21672618, Table of Contents / Abstracts, *
  • Patient Safety: Cultural Perspectives, Danielsson, Marita; Nilsen, Per; Carlfjord, Siw; Ruberg, Hans; Öhrn, Annica; Flesland, Øystein, Linköping : Department of Medical and Health Sciences, Linköping University, 2018 - 1 onlinresurs (70 sidor) LIBRIS-ID: 22554302, Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press, *
  • Grossman, Valerie Aarne., Fast Facts for the Radiology Nurse: An Orientation and Nursing Care Guide in a Nutshell, Springer Publishing Company, 2014 ISBN: 9780826129376, LIBRIS-ID: 17895404, *

https://www.vardhandboken.se/

Vetenskapliga artiklar som är relevanta för området