Kursplan för Klinisk utbildning i audiologi
Clinical education in audiology
Basdata
Särskild behörighet
Inresande student på utbyte på Audionomprogrammet. Dessutom krävs goda kunskaper i engelska motsvarande 550 TOEFL-poäng eller mycket goda kunskaper i svenska motsvarande godkänt i TISUS-testet. Minst två års studier på audiologiprogram (bachelor level) på hemmauniversitetet.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera hörselutredande och/eller hörsel(re)habiliterande åtgärder utifrån individens behov och förutsättningar
- kritiskt granska och reflektera över sin egen prestation och patientsituationer
- uppvisa självkännedom, empatisk förmåga och ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, deras anhöriga och andra grupper. Om studenten inte pratar svenska får dessa förmågor bedömas genom dialog med handledare.
Innehåll
Kursen kan innefatta kliniska moment inom hörselutredning, hörselrehabilitering (teknisk, psykosocial och pedagogisk hörselrehabilitering). Hörselutrednings- och/eller rehabiliteringsplanering och färdighet i att utföra olika moment såväl som tolkning och utvärdering av resultat och behandlingsinsatser betonas. Olika informationsinsamlings- och utvärderingsinstrument utnyttjas. Färdighet i dokumentation och muntlig framställning tränas även. Färdighet i att ge patienten råd om enkla beteendestrategier för förbättrad kommunikation ingår. I den mån hörselpedagogisk verksamhet förekommer vid den kliniska placeringen, kan moment inom gruppundervisning och anhörigstöd ingå. Om den kliniska placeringen erbjuder barnaudiologisk verksamhet, kan möjlighet till övning inom detta område i form av hörselmätningar på barn eller möjlighet att auskultera vid barnaudiologisk enhet erbjudas.
Klinisk utbildning i audiologi, 7.5 hp
Betygsskala: AF
Arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning bestående av handlett och självständigt kliniskt arbete, dokumentation i form av självreflekterande skriftligt arbete samt handledarsamtal.
Examination
Examination sker genom:
- Inlämningsuppgift
- Bedömning av klinisk handledare
Obligatorisk närvaro gäller för alla dagar i den kliniska verksamheten. Kursansvarig lärare beslutar om hur studenten ska ersätta eventuell frånvaro.
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, examineras löpande under utbildningsinslaget gentemot en bedömningsmall som finns tillgänglig på aktuell lärplattform i samband med kursstart.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska med inslag av svenska.
Kursen kommer att utvärderas enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Kurslitteratur med relevans för examination väljs av studenten i samverkan med klinisk lärare.
- Audiology: diagnosis, Roeser, Ross J.; Valente, Michael.; Hosford-Dunn, Holly., 2. ed. : New York : Thieme, cop. 2007 - xiii, 602 p., [10] p. of plates ISBN: 978-1-58890-542-0 (TPN), LIBRIS-ID: 10535323,
- Audiology practice management, Taylor, Brian, Third edition. : New York : Thieme, [2019] - ix, 315 pages ISBN: 9781626232549, LIBRIS-ID: k1mz0z9dh52m1pxx,
- Galster, Jason A., Audiology treatment, Third edition : New York : Thieme, [2019] - X, 366 Seiten ISBN: 9781626233287, LIBRIS-ID: 5m7kl9kv3k0gb6gf,