Kursplan för Akut omvårdnad - verksamhetsförlagd utbildning

Emergency nursing care - Clinical education

Basdata

Kurskod: 1EE128
Kursens namn: Akut omvårdnad - verksamhetsförlagd utbildning
Högskolepoäng: 3
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2024-03-13
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2024

Särskild behörighet

- tala flytande engelska, danska, norska eller svenska.
- genomfört 90 högskolepoäng/ECTS eller 1,5 år på sjuksköterskeprogrammet.
- grundläggande data kunskaper (te.x. Microsoft Word och Internet kunskap)

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens mål är att studenten efter genomförd kurs ska kunna:

  • beskriva omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans samarbete med andra professioner runt akut sjuka patienter och deras anhöriga inom akutsjukvård
  • identifiera och jämför frågor som berör sjuksköterskeprofessionen i Sverige med sjuksköterskeprofessionen i hemlandet utifrån attityder, etik, genus, etnicitet, ålder, hälsoekonomiska aspekter och hälso- och sjukvårdssystemet

Innehåll

Kursen är verksamhetsförlagd inom någon av de vårdenheter med akutverksamhet som sjuksköterskeprogrammet vid Karolinska Institutet har avtal med. Innehållet består av vid verksamheten förekommande moment i linje med lärandemålen.

Akut omvårdnad - verksamhetsförlagd utbildning, 3.0 hp


Betygsskala: AF

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är verksamhetsförlagd utbildning som genomförs under handledning av en sjuksköterska på avdelningen. Studenten rekommenderas att föra en reflektionsdagbok som används som underlag för handledarsamtalen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. De återstående 8 timmar per vecka är avsedda för sökning och inläsning av litteratur.

Examination

Obligatorisk närvaro gäller för alla dagar i den kliniska verksamheten. Handledaren tillsammans med examinator beslutar om och hur studenten ska ersätta eventuell frånvaro. Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtid och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär, bedömningen görs tillsammans med lärare/klinisk adjunkt. Kursen examineras genom individuell bedömning enligt bedömningsformulär. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle.

Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Course literatur

Rekommenderad litteratur

  • Medical-surgical nursing: assessment and management of clinical problems, Lewis, Sharon Mantik; Bucher, Linda; Heitkemper, Margaret M.; Harding, Mariann, 10th edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier, Inc, [2017] - 2 volumes ISBN: 9780323328524, LIBRIS-ID: 19795457,
  • Medical response to major incidents and disasters: a practical guide for all medical staff, Lennquist, Sten, Heidelberg : Springer, c2012. - xxiv, 412 p. ISBN: 978-3-642-21894-1 (alk. paper), LIBRIS-ID: 13597503,
  • PHTLS: prehospital trauma life support, Ninth edition. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, [2020] - xxiv, 762 pages ISBN: 9781284171471, LIBRIS-ID: 19q4r730zkh90kg3,
  • Atlas of Emergency Medicine Procedures, Ganti, Latha., 1st ed. 2016. : New York, NY : Springer New York, 2016 - XL, 755 p. 654 illus., 628 illus. in color. ISBN: 9781493925070, LIBRIS-ID: 19421053, Online access for KIB,

Additional course literature of relevance for the examination is chosen by the students in consultation with the clinical lecturer.