Kursplan för Somatisk omvårdnad, medicin - verksamhetsförlagd utbildning 1c
Somatic nursing, medicine - Clinical education 1c
Basdata
Särskild behörighet
- tala flytande engelska, danska, norska eller svenska.
- genomfört 90 högskolepoäng/ECTS eller 1,5 år på sjuksköterskeprogrammet.
- grundläggande data kunskaper (te.x. Microsoft Word och Internet kunskap).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Reflektera över frågor som berör sjuksköterskeprofessionen i Sverige jämfört med sjuksköterskeprofessionen i hemlandet genom att:
- redogöra för uppkomstmekanismer, symtom och behandlingsprinciper med fokus på organfunktioner
- redogöra för indikationer och komplikationer vid enteral och parenteral nutrition
- redogöra för och utföra sjukvårdstekniska moment
- identifiera smärttillstånd samt utvärdera smärtbehandling
- känna till principer för hantering av medicinsk-teknisk apparatur
- tillämpa och förklara samband för hygieniska principer i vårdarbetet
- analysera patientens vårdbehov genom att systematiskt tillämpa observations- och bedömningsformulär med fokus på organfunktioner
Innehåll
Kursen är verksamhetsförlagd inom de vårdenheter som sjuksköterskeprogrammet vid Karolinska Institutet har avtal med. Innehållet består av vid verksamheten förekommande moment i linje med lärandemålen.
Arbetsformer
Arbetsformerna som är studentaktiverande, syftar dessutom till träning av ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs används följande arbetsformer: litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning. Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår reflektion individuellt tillsammans med lärare/klinisk adjunkt. Arbetsformerna syftar till att dels integrera utbildningens kunskapsfält, (omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, samhälls- och beteendevetenskap) dels till integrering av teoretisk kunskap i klinik, och klinisk kunskap i teori.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. De återstående 8 timmar per vecka är avsedda för sökning och inläsning av litteratur.
Examination
Obligatorisk närvaro gäller för alla dagar i den kliniska verksamheten. Handledaren tillsammans med examinator beslutar om hur studenten ska ersätta eventuell frånvaro. Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtid och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär, bedömningen görs tillsammans med lärare/klinisk adjunkt. Kursen examineras genom individuell bedömning enligt bedömningsformulär. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle.
Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvisöverensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Medical-surgical nursing: assessment and management of clinical problems, Lewis, Sharon Mantik; Bucher, Linda; Heitkemper, Margaret M.; Harding, Mariann, 10th edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier, Inc, [2017] - 2 volumes ISBN: 9780323328524, LIBRIS-ID: 19795457,