Kursplan för Forskningsmetodik och omvårdnadsforskning
Research Methods and Nursing Research
Basdata
Särskild behörighet
- talar flytande engelska, danska, norska eller svenska.
- genomfört 90 högskolepoäng/ECTS eller 1,5 år på sjuksköterskeprogrammet.
- kunskap i internetbaserad sökning av vetenskapliga artiklar
- grundläggande data kunskaper (tex Microsoft Word och Internet kunskap).
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska erhålla fördjupad kunskap om vetenskaplig metodik, forskningsprocessen och forsknings betydelse för klinisk omvårdnad.
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara och jämföra olika typer av studiedesign och metoder
- förstå hur studiekvalitet granskas och förklara hur tillförlitligheten av studieresultat påverkas av studiemetoden
- förklara hur forskningsproblemet styr val av studiedesign
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- formulera ett syfte till en vetenskaplig studie i ett omvårdnadsrelevant område
- systematiskt söka vetenskapliga artiklar
- kvalitetsgranska vetenskapliga studier
- tillämpa forskningsprocessen i ett omvårdnadsrelevant område
- tillämpa forskningsetiska principer
- tillämpa för hälso- och sjukvården vedertagna begrepp och uttryck samt ett vetenskapligt språk, vedertagna skrivregler och referenshantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- visa förmåga att värdera och argumentera för den kliniska nyttan av omvårdnadsforskning
Innehåll
- systematisk artikelsökning
- kvalitetsgranskning av artiklar
- studiedesign
- forskningsmetoder: urval, datainsamling, dataanalys
- planering och genomförande en mindre empirisk studie
- kvalitetsbegrepp
- vetenskapligt arbetssätt
- forskningsetik
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutomsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är: aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
Både campus- och distansutbildningarna är nätbaserade och bygger på ett självstyrt och kollaborativt lärande. Arbetsformerna består av föreläsningar, workshops, seminarier, litteraturstudier, och studieuppgifter både individuellt och i grupp. Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig och muntlig gruppexamination och en skriftlig individuell salstenta. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar.
Om studenten genomfört sammanlagt sex underkända tentamina/ prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samm prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagi i räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktilinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice, Tenth edition : Philadelphia : Wolters Kluwer, [2022] - 425 sidor ISBN: 9781975141851, LIBRIS-ID: hv7jpd5jf0h863lk, https://s2.adlibris.com/images/59145150/essentials-of-nursing-research-appraising-evidence-for-nursing-practice.jpg,
- Nursing research: methods and critical appraisal for evidence-based practice, LoBiondo-Wood, Geri; Haber, Judith, 9. ed. : 2018 - 531 pages ISBN: 9780323431316, LIBRIS-ID: 21454832,
- Bland, Martin, An introduction to medical statistics, Fourth edition. : Oxford : Oxford University Press, 2015. - xviii, 427 pages ISBN: 978-0-19-958992-0, LIBRIS-ID: 21898377,