Kursplan för Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter
Scientific Project in Psychology for Exchange Students
Basdata
Särskild behörighet
Mycket goda färdigheter i engelska, motsvarande 550 TOEFL-poäng, eller mycket goda färdigheter i svenska motsvarande godkänt i TISUS-test. Två års universitetsstudier med minst en kurs i psykologi. Grundläggande kunskaper om och färdigheter i statistik och vetenskaplig metod.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- definiera ett vetenskapligt problem inom området psykologi, med hänsyn till resurser och tid till förfogande
- använda vetenskapliga databaser, extrahera data ur relevanta tidskrifter, granska, värdera och sammanfatta innehållet i tidskriftsartiklar med relevans för det vetenskapliga problemet
- samla in och värdera relevant data i relation till det vetenskapliga problemet
- sammanställa, analysera och tolka insamlade data i förhållande till det vetenskapliga problemet
- presentera data i skriftlig form med vetenskaplig stringens
- genomföra en muntlig presentation på engelska med en sammanfattning av det vetenskapliga projektarbetet med relevant teknisk utrustning (powerpoint, Skype etc.)
- diskutera, värdera och argumentera egna och andras vetenskapliga projekt utifrån relevans för ämnet samt utifrån metodologiska och etiska överväganden
- visa förmåga att följa god forskningssed, följa etiska regler, visa integritet i forskning och dokumentation och vara medveten om det särskilda ansvaret som för forskning som involverar människor eller djur
- diskutera och förstå vikten av samarbete i olika delar av forskningsprocessen
Innehåll
Syftet med kursen är att fördjupa studentens kunskaper och färdigheter i psykologi och psykologiska metoder genom genomförande av ett 30 hp vetenskapligt projekt under handledning. Det vetenskapliga projektet kan genomföras av den enskilda studenten eller av två studenter i samarbete. I det senare fallet ska studenterna kunna visa vilken student som ansvarar för vilken del av det vetenskapliga arbetet och den slutliga projektrapporten.
Vid kursstart väljer studenten ämne, analysmetoder och form för det slutliga skriftliga arbetet i samarbete med examinator/ kursansvarig. Ämnen för vetenskapliga projekt tillhandahålls av handledare utifrån anvisningar. Det ämne som valts av studenten diskuteras av forskargruppen vid avdelningen för psykologi i samråd med vetenskaplig kommitté och godkänns av examinator för kursen.
Ämnen för det vetenskapliga projektet kan komma från olika delområden av och metoder för psykologi:
- genomförande, analys och rapport av psykologiska experiment
- analys och rapport av data från ett etablerat forskningsprojekt
- psykometriska utvärderingar av instrument med relevans för psykologi
- systematiska litteraturstudier, t.ex. metaanalys
- primär analys av insamlade data
- sekundär analys av publicerade data
Studenten arbetar sedan med det vetenskapliga projektarbetet under handledning. Data tolkas ytterligare och diskuteras. Slutligen presenteras det vetenskapliga projektet i skriftlig form (t.ex. som labrapport, poster eller uppsats). När handledaren beslutat att det skriftliga arbetet är redo att diskuteras, ventileras det i ett projektseminiarum genom en vetenskaplig diskussion mellan respondent (studenten) och opponent (en annan student).
Projektseminariet ska hållas på Karolinska Institutet. I undantagsfall, och bara efter beslut av examinator, kan det hållas på distans via digitala hjälpmedel. Som respondent sammanfattar och presenterar studenten sitt vetenskapliga projekt muntligt under ca 15 min på engelska, med hjälp av nödvändig teknisk utrustning. Bilder/ material som används vid presentationen ska också vara skrivna på engelska. Som opponent diskuterar studenten konstruktivt en annan students vetenskapliga projektarbete.
Arbetsformer
Studenten förväntas i stor utsträckning arbeta självständigt med kontinuerlig återkoppling från handledaren. Studenten förväntas också delta i eventuella föreläsningar under kursen samt vid det obligatoriska projektseminariet i slutet av kursen.
Examination
Examinationen består av ett projektseminarium där den vetenskapliga kvaliteten i det skriftliga arbetet samt studentens förmåga som respondent och opponent bedöms av examinator. Projektseminariet är ett tillfälle till återkoppling. Det är möjligt att revidera det skriftliga arbetet efter seminariet. Slutlig betygssättning av det skriftliga arbetet (liksom på hel kurs) sker efter att den slutgiltiga versionen av arbetet lämnats till examinator.
Betyg sätts som helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräcklig (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A). Betyget F innebär att betydande ytterligare arbete krävs och betyget Fx att en del ytterligare arbete krävs. Betyget E innebär att prestationen uppfyller minimikraven.
Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Om det vetenskapliga projektarbetet sträcks ut i tid (mer än en termin efter kursstart) kan studenten inte räkna med handledning från den ursprungliga handledaren. Detta kan begränsa möjligheten för studenten att fullfölja det vetenskapliga projektarbetet utifrån den ursprungliga planen.
Kursen ges på engelska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur
Artiklar enligt handledares anvisningar.
Fördjupningslitteratur
- Bem, D.J, Writing a review article for Psychological Bulletin, Sid 172-177. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den senaste eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association,
- Kazdin, A.E, Preparing and Evaluating Research Reports, Sid 228-237. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den sensate eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association,
- Kazdin, Alan E. (ed), Methodological issues & strategies in clinical research, 3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN: 1-55798-958-3, LIBRIS-ID: 9326851,
- Kazdin, Alan E., Research design in clinical psychology, 4. uppl. : Boston, MA : Allyn and Bacon, cop. 2003 - xvii, 637 s. ISBN: 0-205-33292-7, LIBRIS-ID: 8835326,
- Rosenthal, R, Writing meta-analytic reviews: Psychological Bulletin, 118, Sid 183-192. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den senaste eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association,
Skriva referenser enligt APA systemet
Karolinska Institutets Bibliotek, URL: https://kib.ki.se/en/write-cite/writing-references-apa-vancouver/reference-guides
Söka och värdera information
Karolinska Institutets Bibliotek, https://kib.ki.se/en/search-evaluate