Kursplan för Tema intervention - Fysioterapi 2
Theme Intervention - Physiotherapy 2
Basdata
Särskild behörighet
Idrott och hälsa 1, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. [B6]
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursen bygger vidare på kunskaper i fysiologi, psykologi/beteendeförändring samt erbjuder fortsatt utveckling i alla delar av fysioterapiprocessen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- lära ut motoriska färdigheter utifrån kunskaper om motorisk kontroll och principer för motorisk inlärning
- förklara komponenter ingående i balanskontroll och dess betydelse för rörelse, funktion och hälsa
- beräkna belastningar på leder och muskler vid olika fysiska belastningssituationer
- bedöma fysisk aktivitetsnivå, kondition, styrka, rörlighet, stabilitet, balanskontroll samt somatosensorisk funktion, utifrån evidensbaserad fysioterapi
- tillämpa teoretisk kunskap och praktisk färdighet för att utforma träningsprogram för människor i olika åldrar
- visa förmåga att kunna anpassa och dosera träning och aktivitet för givet ändamål och individuella behov
- tillämpa sökstrategier för vetenskaplig litteratur och ange referenser enligt rekommenderad referensguide
- leda fysisk aktivitet och träning samt reflektera över ledarskapet och den egna pedagogiska rollen i relation till personcentrerat förhållningssätt
- reflektera över förändringsarbete gällande fysisk aktivitet med hjälp av teorier kring beteendeförändring samt tillämpa dessa i samtal kring fysisk aktivitet
- analysera och diskutera främjandet av fysisk aktivitet utifrån de globala målen för hållbar utveckling samt relatera detta till fysioterapeutens roll inom hälso- och sjukvård
- genomföra anamnes och anpassa bemötande och kommunikation ändamålsenligt utifrån ett smärtperspektiv
- visa upp ett professionellt förhållningssätt i patientmötet och identifiera viktiga aspekter i anamnestagning
- identifiera och sortera patienters funktion och funktionshinder med stöd av ICF samt sammanfatta fynd och resonera kring hälsa ur ett bio-psyko-socialt-perspektiv
- dokumentera genomförda delar av fysioterapiprocessen i journalform och utifrån gällande lagar och författningar
- tillämpa föreskrifter om hygien samt följa rutiner för ett patientsäkert arbetssätt inom hälso-och sjukvården
Innehåll
Kursen är del av temat intervention. Kursen är uppdelad i två moment.
Undersökning, bemötande och verksamhetsintegrerat lärande, 4.0 hp
Betygsskala: GU
* grundläggande principer för anamnes, och journalskrivning enligt fysioterapiprocessen, ICF och svensk lagstiftning
- anpassning av kommunikation och bemötande i relation till fysioterapeutens olika roller med hjälp av pedagogiska verktyg
- användning av bedömningsinstrument
- olika verktyg, som t.ex. reflektion, för att stödja studentens kliniska resonemang
- tillämpning av kliniskt resonemang utifrån patientfall
- tillämpning av integrerade kunskaper avseende anamnes och undersökning av en individs funktion eller funktionshinder som t ex ledrörlighet, styrka, förflyttning och gång, smärta och fysisk aktivitetsnivå
- tillämpning av kunskaper i journalskrivning i ett kliniskt sammanhang
Fysisk aktivitet, motorisk kontroll och biomekanik, 11.0 hp
Betygsskala: GU
* motoriskt lärande - balanskontroll
- biomekaniska beräkningar och bedömningar
- rörlighets-, stabilitets-, balans-, koordinations-, styrke- och konditionsträning på individ- och gruppnivå
- bäckenbottenmuskelträning
- dosering och upplägg av fysisk aktivitet och träning
- fysisk aktivitet och hållbar utveckling
- förskrivning av fysisk aktivitet på recept
- genomföra ett beteendeförändringsarbete av fysisk aktivitet
- akut- och subakut omhändertagande av olika smärttillstånd
- somatosensorisk undersökning
- sökstrategier för vetenskaplig litteratur
- grundläggande principer för referenshantering
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är case-metodik, metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattform. Det verksamhetsintegrerade lärandet kommer att ske med hjälp av handledning i en klinisk kontext med patienter/individer inom framförallt öppenvård. Arbete sker även genom eget arbete, såväl enskilt som i studiegrupper.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Fysisk aktivitet, motorisk kontroll och biomekanik, 11 hp:
- praktisk och muntlig examination där praktiska färdigheter och teoretiska kunskaper examineras
- skriftlig inlämningsuppgift om beteendeförändring som bedöms enligt bedömningskriterier
Undersökning, bemötande och verksamhetsintegrerat lärande, 4 hp:
- skriftlig inlämningsuppgift om anamnes och kommunikation som bedöms enligt bedömningskriterier
- klinisk bedömning i verksamhetsintegrerat lärande (VIL), vilket bygger på handledares bedömning av studenten enligt bedömningskriterier; löpande examination enligt fastställd bedömningsmall
Obligatoriska utbildningsinslag är:
- seminarier
- redovisningar
- duggor (muntliga och praktiska)
- verksamhetsintegrerat lärande
Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas.
En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU).
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Att lära och utvecklas i sin profession, Biguet, Gabriele; Lindquist, Ingrid; Martin, Cathrin; Pettersson, Anna, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN: 9789144092454, LIBRIS-ID: 17592962,
- Everett, Tony; Kell, Clare., Human movement: an introductory text., 6th ed. : Edinburgh : Churchill Livingstone/Elsevier, 2010. - xi, 268 p. ISBN: 978-0-7020-3134-2, LIBRIS-ID: 12031188,
- Evidence-based physical therapy for the pelvic floor: bridging science and clinical practice, Bø, Kari; Berghmans, Bary; Mørkved, Siv; Kampen, Marijke Van, Second edition. : Edinburgh : Churchill Livingstone/Elsevier, 2015. - xv, 432 pages ISBN: 9780702044434, LIBRIS-ID: 18020509,
- Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling, FYSS 2017, Läkartidningen förlag, ISBN-nr 978-91-981711-2-9, 2017
- Magee, David J., Orthopedic physical assessment, Sixth edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier Saunders, [2014] - x, 1173 pages ISBN: 9781455709779, LIBRIS-ID: 15158838,
- Om smärta: ett fysiologiskt perspektiv, Norrbrink, Cecilia; Lundeberg, Thomas, 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 184 s. ISBN: 9789144089706, LIBRIS-ID: 16592713,
- Rautalinko, Erik, Samtalsfärdigheter: stöd, vägledning och ledarskap, 2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 170 s. ISBN: 9789147111312, LIBRIS-ID: 14010176,
- Thomeé, Roland; Swärd, Leif; Karlsson, Jon, Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering, 1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker, 2011 - 344 s. ISBN: 9789186323097, LIBRIS-ID: 12130781,
- ACSM's guidelines for exercise testing and prescription, Riebe, Deborah.; Ehrman, Jonathan K.; Liguori, Gary; Magal, Meir, Tenth edition : Philadelphia : Wolters Kluwer, [2018] - xxx, 472 pages ISBN: 9781496339065, LIBRIS-ID: 20533352,
- Styrketräning: för idrott, motion och rehabilitering, Augustsson, Jesper; Ryman Augustsson, Sofia; Thomeé, Roland; Karlsson, Jón, Andra upplagan : Stockholm : SISU Idrottsböcker, 2019 - 436 sidor ISBN: 9789177270454, LIBRIS-ID: r2q8dtdcp4kcjwn1, Kap. 1-8, 11,
Vetenskapliga artiklar, delar ur vetenskapliga rapporter, elektroniska hjälpmedel samt arbetsmaterial tillkommer.