Kursplan för Tema hälso- och sjukvård - Hälsofrämjande arbete
Theme Healthcare - Health Promotion
Basdata
Särskild behörighet
För att påbörja kursen Tema Hälso- och sjukvård - Hälsofrämjande arbete, 4,5 hp i termin 5 ska alla kurser t.o.m. termin 3 samt kurserna Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 2 och Tema Intervention - Fysioterapi 4 i termin 4 vara godkända.
Mål
Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig kunskap om faktorer som påverkar människors förutsättningar för hälsa på grupp-, organisations- och samhällsnivå samt att studenterna ska utveckla beredskap att medverka i hälsofrämjande interventioner på grupp- och samhällsnivå.
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:
- använda folkhälsovetenskapliga modeller och begrepp för att förklara samhällets inverkan på individers och gruppers hälsa
- diskutera betydelsen av olika typer av konstruktiva och destruktiva krafter för samspel och konflikter i och mellan grupper av individer
- definiera och redogöra för generella drag i människans sätt att inhämta, bearbeta och förhålla sig till information om sig själva och sin sociala omgivning samt beskriva olika former av socialt inflytande på individ- och gruppnivå
- diskutera egna erfarenheter av att interagera i grupp utifrån grupp- och socialpsykologiska modeller
- skapa en plan för ett hälsofrämjande projekt på grupp-, organisations- eller samhällsnivå
- kommunicera effektivt och ändamålsenligt på engelska inom ämnesområdet
Innehåll
Kursen omfattar nedanstående ämnesområden:
Folkhälsovetenskap
- risk- och skyddsfaktorer för fysisk och psykisk hälsa
- ojämlikhet i hälsa
Grupp och organisationspsykologi
- gruppmekanismer
- principer för fungerande grupper
Socialpsykologi
- social kognition och beslutsfattande
- socialt inflytande
Hälsofrämjande arbete
- hälsofrämjande projekt på grupp- organisations- och samhällsnivå
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar med interaktiva övningar, grupparbete, hemuppgifter, litteraturstudier samt återkoppling på andra studenters uppgifter. Del av undervisningen kommer att ske interaktivt via lärplattform. All undervisning, examinationer samt övrigt arbete i kursen sker på engelska.
Obligatoriska utbildningsinslag är:
- gruppövningar och seminarier
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
I projektgrupper:
- skriftlig rapport och muntlig redovisning
Individuellt:
- skriftlig reflektionsuppgift
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Naidoo, Jennie; Wills, Jane, Foundations for health promotion, 4th edition. : Amsterdam : Elsevier, 2016. - ix, 335 p. ISBN: 0702054429, LIBRIS-ID: 19413360,
- Wheelan, Susan A., Creating effective teams: a guide for members and leaders, Fifth Edition. : Thousand Oaks : SAGE Publications, Inc., 2016 - 155 pages ISBN: 9781483346120, LIBRIS-ID: 17389978,
- Biglan, Anthony., The nurture effect: how the science of human behavior can improve our lives and our world, Oakland, CA : New Harbinger Publications, 2015. - 252 s. ISBN: 9781608829552, LIBRIS-ID: 17368961,
- Thaler, Richard H.; Sunstein, Cass R., Nudge: improving decisions about health, wealth and happiness, London : Penguin Books, 2009 - x, 305 p. ISBN: 9780141040011, LIBRIS-ID: 11864794,
- Wilson, David Sloan, Does altruism exist?: culture, genes, and the welfare of others, New Haven : Yale University Press, [2015] - x, 180 pages ISBN: 0300189494, LIBRIS-ID: 17566539,
- Marmot, Michael, The health gap: the challenge of an unequal world, London : Bloomsbury, 2016 - 387 s. ISBN: 9781632860804, LIBRIS-ID: 19884778,
Övrig rekommenderad litteratur
- Social determinants of health: the solid facts, Wilkinson, Richard; Marmot, Michael, 2. ed. : Copenhagen : World Health Organization, cop. 2003 - 31 s. ISBN: 92-890-1371-0, LIBRIS-ID: 9340364,
Articles from the free online platform NOBA Project:
Biswas-Diener, R & Diener, E.
Noba textbook series: Psychology
Hallsworth M, Snijders V, Burd H, Prestt J, Judah G, Huf S, Halpern D.
Applying Behavioral Insights: Simple Ways to Improve Health Outcomes. Doha, Qatar: World Innovation Summit for Health, 2016
Vetenskapliga artiklar och delar ur vetenskapliga rapporter tillkommer.