Kursplan för Optometrisk klinik 2
Clinical Optometry 2
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Godkänt resultat på minst 55 hp från optikerprogrammets termin 1 och 2 och 45 hp från termin 3 och 4.
Student som underkänts på VIL/VFU-tillfälle (verksamhetsintegrerat lärande) till följd av att studenten visat på så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller klienternas/ patienternas/ huvudmännens förtroende för verksamheten/ vården riskerats, är behörig till nytt VIL/VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- utifrån optikerns roll som remitterande praktiker inom hälso- och sjukvården kunna skriva en relevant remiss till rätt instans samt reflektera över remissvar samt vård och behandling
- analysera och kunna se samband mellan struktur och funktion för ögats främre samt bakre segment i relation till olika patologiska tillstånd
- analysera och reflektera över metoder för undersökning av binokulära funktioner och arbetskorrektion, samt värdera utfall och ordinera behandling/glaslösning
Färdigheter och förmåga
4) utföra fullständig synundersökning enligt lagar och förordningar, analysera och reflektera över undersökningsresultat i relation till olika optometriska falltyper, samt kunna ordinera patientanpassad optometrisk vård
5) förklara och motivera resultat och handläggningsplan för patienten, på ett för patienten begripligt och involverande sätt samt journalföra undersökningen korrekt inklusive vilken information och rekommendationer som patienten fått
6) redogöra för besöksorsak, allmäntillstånd och resultat av tester för att vidare kunna planera handläggning
7) visa stor förmåga att söka, samla och värdera information på vetenskaplig nivå samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
Förhållningssätt och värderingsförmåga
8) resonera kring hållbar utveckling som begrepp, kunskapsområde och som ett integrerat (ekologiskt, ekonomiskt och socialt) perspektiv på samhällsutveckling och människans samspel med naturen - särskilt i ett optometriskt perspektiv
9) identifiera, resonera och reflektera kring frågeställningar om etik, hållbar utveckling och lika villkor
10) identifiera, resonera och reflektera över sin och andra professionens roll för att bidra till en hållbar vårdutveckling
11) visa förmåga att följa kunskapsutvecklingen samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskapsinhämtning för att fortlöpande utveckla sin kompetens inom optometrin, inbegripet kunskap om optometrins vetenskapliga grund.
Mål 8-11 ska ses i relation till en säker och hållbar vård på lika villkor för hela befolkningen, samt med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet under verksamhetsintegrerat lärande (VIL).
Innehåll
I kursen ingår binokulära avvikelser, meibomografi, remisshantering samt verksamhetsintegrerat lärande (VIL inklusive VFU). Synundersökning enligt kvalitetsnormen, att mäta, granska och tolka synfält, OCT samt fundusbilder.
Utöver detta är kursen en del av den vetenskapliga strimman inom programmet. I samband med strimman fortsätter studenterna att på ett nivå- och ämnesanpassat sätt fördjupa sig inom vetenskap, vetenskap och beprövad erfarenhet samt vetenskaplig kommunikation. De utvecklar också sin kunskap och förståelse, sina färdigheter och förmågor, sin värderingsförmåga och sitt vetenskapliga tanke- och förhållningssätt i relation till optometri och ett livslångt lärande. Strimmans kursindelade lärandefokus och genomförande finns beskrivit i ett separat dokument.
Kursen är indelad i följande tre moment:
Kliniskt arbete (2,5 hp)
Momentet omfattar VIL/VFU, portfolio och formativ bedömning av kliniska färdigheter och patientomhändertagande.
Teoretisk förståelse (1,5 hp)
Momentet omfattar teoretisk förståelse och omsättning av kursens ämnesmässiga innehåll.
Vetenskaplig utveckling (0,5 hp)
Momentet omfattar uppgifter i KI:s lärplattform, vetenskapliga strimman och inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Kursen omfattar självstudier, demonstrationer, dugga, laborationer, teoretiska genomgångar (t.ex. föreläsningar, seminarier, flipped-classroom, case-metoder), praktiska/ kliniska övningar (VIL på optikerprogrammens klinik samt VFU i optikerbutik eller motsvarande), portfolio samt inlämningsuppgifter. Studenten ska själv ombesörja att hitta en VFU-plats som ska godkännas av kursansvarig. Studenterna ges möjlighet till att träna praktiska färdigheter men måste ta stort eget ansvar.
Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
Moment 1, Kliniskt arbete, examinerar mål 1-6, 9
a) löpande examination av kliniska färdigheter och patientomhändertagande i samband med VIL på optikerprogrammens klinik, ges betyget U eller G
b) löpande examination av kliniska färdigheter och patientomhändertagande i samband med VFU i optikerbutik, ges betyget U eller G.
c) obligatorisk portfolio enligt anvisningar
d) obligatoriskt seminarium enligt schema
Momentet ges betyget U eller G. För G krävs G på examinationsuppgift a) och b) samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag.
Moment 2, Teoretisk förståelse, examinerar mål 1-3, 6-7
a) skriftlig tentamen, ges betyget U, G eller VG
Momentet ges samma betyg som skriftlig tentamen, U, G eller VG.
Moment 3, Vetenskaplig utveckling, examinerar mål 7-11
a) obligatoriska uppgifter i KI:s lärplattform
b) inlämningsuppgifter, ges betyget U eller G, en del av programmets vetenskapliga strimma
Momentet ges betyget U eller G. För G krävs G på samtliga inlämningsuppgifter b) samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag.
Betyg på hel kurs
På kursen ges något av betygen U, G eller VG.
För G på hel kurs krävs G på samtliga moment 1-3. För VG krävs G på moment 1 och 3, samt VG på moment 2.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antalet praktiktillfällen
Antalet gånger en student har rätt att delta i VIL och examineras på densamma är inte begränsat. Möjligheten att delta är dock begränsad och erbjuds endast i mån av plats vid kommande kurstillfällen.
Riktlinjer vid avbrytande av VIL/VFU-tillfälle
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VIL/VFU-tillfälle om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller klienternas/ patienternas/ uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/ vården riskeras. När VIL/VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VIL/VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VIL/VFU-tillfälle på denna kurs. Antalet gånger en student har rätt att genomgå aktiviteter och kunskapskontroller enligt den individuella handlingsplanen, är begränsat till två gånger.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Benjamin, William J.; Borish, Irvin M., Borish's clinical refraction, 2nd ed. : St. Louis, Mo. : Butterworth-Heinemann/Elsevier, c2006. - xviii, 1694 p. ISBN: 0-7506-7524-1, LIBRIS-ID: 10580274,
- Scheiman, Mitchell; Wick, Bruce, Clinical management of binocular vision: heterophoric, accommodative, and eye movement disorders, Fourth edition. : Philadelphia, Pennsylvania : Lippincott Williams & Wilkins, 2014 - ix, 722 pages ISBN: 9781451175257, LIBRIS-ID: 16337727,
Referenslitteratur
- Rabbetts, Ronald B., Clinical visual Optics, 4.ed. : Edinburgh : Elsevier/Butterworth Heinemann, 2007 - 470 p ISBN: 9780750688741,
- Clinical procedures in primary eye care, Elliott, David B., 3rd ed. : Edinburgh ;a New York : Elsevier/Butterworth Heinemann, 2007 - xii, 342 p. ISBN: 978-0-7506-8896-3, LIBRIS-ID: 11008167,
- Grosvenor, Theodore P, Primary care optometry, 5th ed. : St. Louis : Butterworth-Heinemann/Elsevier, 2007 - 510 p. ISBN: 978-0-7506-7575-6,
- Millodot, Michel, Dictionary of optometry and visual science, 7. ed. : Oxford : Butterworth-Heinemann, 2009 - 409 p ISBN: 978-0-7020-2958-5,
- Evans, Bruce J. W.; Pickwell, David.t Binocular vision anomalies, Pickwell's binocular vision anomalies, 5. ed. /b Bruce J.W. Evans : Edinburgh ;a New York : Elsevier Butterworth Heinemann, 2007 - 454 s. ISBN: 978-0-7506-8897-0, LIBRIS-ID: 10659509,
- Remington, Lee Ann., Clinical anatomy and physiology of the visual system, 3rd ed. : St. Louis : Elsevier/Butterworth-Heinemann, c2012. - ix, 292 p. ISBN: 1437719260, LIBRIS-ID: 20698295,
- Clinical ophthalmology: a systematic approach, Kanski, Jack J.; Bowling, Brad; Nischal, Ken K.; Pearson, Andrew, 7. ed. : Edinburgh : Butterworth-Heinemann, 2011 - ix, 909 s. ISBN: 978-0-7020-4093-1 (hbk.), LIBRIS-ID: 12189545,
- Steinman, Scott B.; Steinman, Barbara A.; Garzia, Ralph P., Foundations of binocular vision: a clinical perspective, New York : McGraw-Hill Co., c2000. - xi, 345 p. ISBN: 978-0-8385-2670-5 (alk. paper), LIBRIS-ID: 11950260,