Kursplan för Examensarbete för kandidatexamen i audiologi

Degree Project for Bachelors Degree in Audiology

Basdata

Kurskod: 1QA042
Kursens namn: Examensarbete för kandidatexamen i audiologi
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Audiologi
Nivå: G2E - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2010-03-02
Reviderad av: Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad: 2017-04-27
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2010

Särskild behörighet

165 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad audionomutbildning. Minst 75 hp ska vara inom huvudområdet audiologi varav 15 hp teori och metod på progressionsnivå G2.

Mål

Det övergripande målet med kursen är att ge den studerande fördjupade kunskaper inom huvudområdet audiologi som forskningsområde.

Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna avgränsa och formulera ett forskningsproblem inom audiologi,
- kunna beskriva studiedesign, upplägg, genomförande och resultat av ett vetenskapligt projekt,
- kunna planera och genomföra en självständig vetenskaplig undersökning i form av ett vetenskapligt projekt under handledning,
- kunna tillämpa vetenskaplig metodik och design i forskningsprocessen,
- kunna tillämpa metoder för datainsamling och analys,
- kunna skriva en vetenskaplig rapport med ett vetenskapligt språk,
- kunna söka, kritiskt granska, jämföra, analysera och skriftligt sammanfatta vetenskaplig litteratur inom audiologi,
- uppvisa kritiskt, självkritiskt och reflekterande förhållningsätt i förhållande till egna och andras vetenskapliga frågeställningar,
- uppvisa självkritiskt förhållningsätt genom att förstå och sakligt bemöta andras granskning av en egen vetenskaplig text,
- visa kunskap i och förståelse för vald fördjupningsdel inom kunskapsområdet audiologi.

Innehåll

Med hjälp av forskningsprocessens olika delar och utifrån riktlinjer för examensarbete beskriver studenten ett problemområde inom audiologi och ett syfte med sin undersökning. Detta besvaras sedan genom etablerade vetenskapliga datainsamlings- och analys metoder och sammanställs i en vetenskaplig uppsats.

I kursen ingår också att presentera sitt examensarbete vid ett öppet seminarium. I kursen ingår också att själv kunna ta emot, förstå och sakligt bemöta opponering på det egna examensarbetet. Dessutom att kritiskt analysera och bedöma annan students examensarbete.

Arbetsformer

Kursen genomförs genom eget självständigt arbete med regelbundna träffar med av institutionen utsedd handledare.

Kursen innehåller dessutom seminarier med tillfällen till diskussion om framsteg, motgångar, uppföljning av skrivprocessen med mera. Vissa seminarier är obligatoriska och för godkänd kurs krävs uppfylld närvaro på dessa. Vid frånvaro kontakta kursansvarig lärare för eventuella ersättningsuppgifter.

Examination

Examination sker genom:
- skriftlig inlämning av vetenskapligt arbete (examensarbete) enligt fastställd mall.
- muntlig presentation och försvar av examensarbetet vid ett öppet seminarium.
- muntlig opponering på annan students examensarbete.

Underkänt examensarbete ska revideras och bedömas på nytt genom förnyad examination vid ett senare tillfälle enligt överenskommelse med handledare och examinator.

Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare provtillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT2012 . Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT2018 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat

Övriga föreskrifter

Studiehandledning innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för examensarbete samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare delas ut vid kursstart.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig utvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.

Undervisningsspråk: svenska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar och böcker som tillhör ämnesområdet för uppsatsen.

  • Backman, Jarl, Rapporter och uppsatser, 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s. ISBN: 978-91-44-04826-0, LIBRIS-ID: 10786718,

Under rekommenderad litteratur nedan finns förslag på olika böcker om vetenskapliga metoder och uppsatsskrivande.

Rekommenderad litteratur

  • Bjurwill, Christer, A, B, C och D: vägledning för studenter som skriver akademiska uppsatser, Lund : Studentlitteratur, 2001 - 100 s. ISBN: 91-44-01574-7, LIBRIS-ID: 8352991,
  • Ejlertsson, Göran, Statistik för hälsovetenskaper, Lund : Studentlitteratur, 2003 - 275 s. ISBN: 91-44-03123-8, LIBRIS-ID: 8353333,
  • Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne, Att göra systematiska litteraturstudier, Natur och Kultur, 2008 ISBN: 91-27-10016-2,
  • Kvale, S, Den kvalitativa forskningsintervjun, Lund : Studentlitteratur, 1997 - 306 ISBN: 91-4400185-1,
  • Ludvigsson, Jonas F., Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap, Lund : Studentlitteratur, 2002 - 352 s. ISBN: 91-44-01644-1,
  • Olsson, Henny; Sörensen, Stefan, Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv, 2. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 190 s. ISBN: 978-91-47-08408-1, LIBRIS-ID: 10349663,
  • Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter, Att skriva en bra uppsats, Hedelund, Lis; Nordli, Harald, 1. uppl. : Malmö : Liber, 2002 - 284 s. ISBN: 91-47-06217-7, LIBRIS-ID: 8406858,
  • Trost, Jan, Enkätboken, 3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 ISBN: 9789144018164,

Referenslitteratur

  • Schiavetti, Nicholas; Metz, Dale Evan, Evaluating research in communicative disorders, 5th ed : Boston, MA : Allyn and Bacon, 2006 - xiv, 447 s. ISBN: 0-205-33772-4, LIBRIS-ID: 4710890,