Kursplan för Examensarbete för kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap

Degree Project for Bachelors Degree in Biomedical Laboratory Science

Basdata

Kurskod: 1QA077
Kursens namn: Examensarbete för kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap
Nivå: G2E - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2010-03-31
Reviderad av: Utbildningsnämnden Labmed
Senast reviderad: 2016-01-13
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2016

Särskild behörighet

165 hp inom vilka det ska ingå en avslutad biomedicinsk analytikerutbildning. Minst 75 hp ska vara inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap varav 15 hp teori och metod på progressionsnivå G2. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten med gradvis ökad självständigt ska utföra ett examensarbete inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap i ett yrkesmässigt sammanhang. Detta innebär att studenten fördjupar sina praktiska och teoretiska kunskaper inom huvudområdet och integrerar dessa med kunskaper om forskningsprocessen samt uppvisar ett vetenskapligt förhållningsätt och god förmåga till samarbete.

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa kunskap inom huvudområdets vetenskapliga grund (i form av kunskap om biomedicin och medicin samt vetenskapsteori och statistik)
  • tillämpa, analysera och värdera kunskap om relevanta metoder

Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • söka, kritiskt tolka och sammanställa vetenskaplig kunskap utifrån publicerade vetenskapliga data
  • formulera ett tydligt syfte och hypotes/frågeställning inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap
  • utforma projektplan och studiedesign utifrån kunskap i huvudområdet, om hur en frågeställning/hypotes kan undersökas med relevant metodik
  • verkställa en studie utifrån vald design och tillämpa metodik inom huvudområde för att besvara frågeställning/hypotes samt reflektera över eventuell problematik under genomförandet
  • analysera, kritiskt värdera och bearbeta insamlade data på lämpligt sätt utifrån dess konstruktion
  • syntetisera (sammanställa, dra slutsatser och diskutera) och redogöra för insamlade data i relation till frågeställning/hypotes samt publicerade vetenskapliga data skriftligt och muntligt
  • kritiskt granska vetenskapliga data skriftligt och muntligt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • tillämpa ett professionellt förhållningssätt genom att visa förmåga till gott samarbete och förmåga att genomföra studien inom givna tidsramar
  • tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt och forskningsmetodik i enlighet med god forskningssed, etiska riktlinjer och samhälleliga aspekter
  • analysera och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens

Innehåll

Studenten utformar tillsammans med handledare ett examensarbete med projektplan enligt riktlinjer för en vetenskaplig studie inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap. Examensarbetet och dokumentationen runt genomförandet ska vara i linje med ”Research documentation at Karolinska Institutet – a handbook” av Cecilia Björkdahl och Karolinska Institutets fastställda ”Riktlinjer för planering, genomförande och dokumentation av klinisk och epidemiologisk forskning eller experimentell forskning”.

I utformningen av examensarbetet ingår att avgränsa problemet som ska studeras och inhämta kunskap inom området, inklusive självständiga litteraturstudier av relevanta vetenskapliga artiklar, samt utifrån detta formulera ett syfte utifrån frågeställning/hypotes. Examensarbetet beskrivs i en projektplan i samråd med handledare och godkänns av handledare och examinator innan påbörjande av examensarbetet. Utformningen, planeringen och progressen av projektet redovisas och diskuteras vid en halvtidskontroll. Genom att fungera som kritisk vän/opponent på del av en annan students skriftliga rapport och halvtidspresentation övar studenten sin förmåga till kritisk granskning. Studenten tillämpar vald metodik och dokumenterar arbetet av detta i enlighet med ovan nämnda riktlinjer. Efter genomförandet analyserar och bearbetar studenten data på adekvat sätt och tillämpar statistiska metoder eller motiverare varför det inte är görbart.

I sista steget sammanfattar studenten sitt projekt med hänsyn till egna antaganden och andra publicerade resultat inom området i en skriftlig och en muntlig rapport. Studenten utför kritisk granskning av vetenskapliga arbeten i ett yrkesmässigt sammanhang under det egna projektet. I kursen ingår också att presentera sitt projekt vid ett öppet seminarium samt att själv kunna förstå och sakligt bemöta opposition av det egna projektet.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av självständigt inläsnings-, planerings-, metodtillämpnings-, dataanalys- och utvärderingsarbete i samspel med handledare. I samspelet med handledaren ingår en gemensam planering av handledningen för examensarbetet.

I kursen ingår :

  • att formulera en projektplan
  • obligatorisk halvtidskontroll med kamratgranskning/opponentskap på delar av den muntliga presentationen och den skriftliga rapporten
  • skriftlig rapport av det egna projektet
  • muntlig presentation och försvar av det egna projektet

Examination

Kursens innefattar följande delar:

  • Projektplan*. Betyg U/G, projektplanen skrivs i samråd med handledare och godkänns av handledare och examinator innan påbörjande av examensarbetet.

  • Halvtidskontroll. Betyg U/G

  • Projektets praktiskta genomförande*. Betyg U/G

  • Skriftlig rapport*. Betyg U/G/VG

  • Respondentskap:

    • Muntlig presentation. Betyg U/G
    • Försvar av det egna projektet. Betyg U/G/VG*

*inklusive etiska överväganden

Betyg på hel kurs:
För betyget godkänd på hel kurs krävs att samtliga delmoment har genomförts och är godkända. För betyget VG krävs att de två delmomenten den skriftliga rapporten och respondentskapet är väl godkända och att övriga delmoment har genomförts och är godkända. Vid frånvaro från halvtidskontrollen görs överenskommelse med kursansvarig om hur komplettering ska ske. Skriftlig rapport lämnas in vid angiven tid som meddelas av kursledningen. För sent inlämnad skriftlig rapport beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället.

Vid underkänt praktiskt genomförande blir studenten underkänd på kursen och kan inte bedömas i de övriga momenten; skriftlig rapport och respondentskap. Studenten ges möjlighet att gå om kursen vid ett tillfälle.

Vid underkänt på muntlig presentation, respondentskap, eller skriftlig rapport ges ett tillfälle till omexamination i anslutning till kursen och ytterligare ett i samband med omexaminationsperiod i början av höstterminen.

Övergångsbestämmelser

Examination enligt denna kursplan kommer att tillhandahållas under ett år efter beslut om nedläggning av kursen eller revidering av kursplanen

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Olsson, Henny; Sörensen, Stefan, Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 - 189, [3] s. ISBN: 91-47-04958-8, LIBRIS-ID: 8354354,
  • Gauch, Hugh G., Scientific method in brief, New York : Cambridge University Press, 2012 - 1 PDF-fil (288 p.) ISBN: 9781139095082, LIBRIS-ID: 13602847,
  • Kirkwood, Betty R.; Sterne, Jonathan A. C., Essential medical statistics, 2. ed. : Malden, Mass. : Blackwell Science, cop. 2003 - x, 501 s. ISBN: 0-86542-871-9, LIBRIS-ID: 8731249,
  • Harris, M.; Taylor, Gordon; Taylor, G., Medical Statistics Made Easy, third edition, Scion Publishing Limited, LIBRIS-ID: 15988216,
  • Campbell, Michael J.; Machin, David; Walters, Stephen J., Medical statistics: a textbook for the health sciences, 4. ed. : Chichester : Wiley, cop. 2007 - xii, 331 s. ISBN: 9780470025192, LIBRIS-ID: 10097092,

Research documentation at Karolinska Institutet - A handbook Cecilia Björkdahl

Riktlinjer för planering, genomförande och dokumentering av experimentell forskning Karolinska Institutet

Riktlinjer för planering, genomförande och dokumentering av klinisk och epidemiologisk forskning Karolinska Institutet