Kursplan för Forskningsintroducerande kurs för studenter på läkarprogrammet, del 2
Research Introductory Course for Medical Students, part 2
Basdata
Särskild behörighet
Student registrerad på läkarprogrammet samt minst 120 hp inom vilka kursen Forskningsintroducerande kurs för studenter på läkarprogrammet del 1 ingår.
Mål
Kursen har fokus på forskning och har som mål att den studerande skall vara väl förberedd att påbörja en forskarutbildning inom det medicinska området så snart formella krav uppfyllts. Den studerande skall också vara väl förberedd att kunna välja önskad forskningsinriktning.
Målen relaterar till de övergripande lärandemålen för hela läkarprogrammet. Mål avseende kunskaper och förståelse är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1 enkel (t.ex. känna till, identifiera), S2 sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva) S3 relaterad (t.ex. analysera, relatera till) och S4 utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera). Praktiska färdighetsmål är nivåindelade enligt Millers 15: M1 veta, M2 veta hur man utför, M3 kunna visa och M4 kunna utföra yrkesmässigt.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten ska
• kunna resonera om vetenskapsteoretiska begrepp så som hypotetisk-deduktiv metod, kvantitativa och kvalitativa observationer, kausalitet, statistisk korrelation och hypotesbildning (S3).
• ha fördjupad kännedom om vanligas metoder inom biomedicinsk forskning och om deras potentiella användningsområden (S3). • kunna redogöra för de formella kraven på en vetenskaplig originalartikel (S3).
Färdigheter
Studenten ska
• vara väl förtrogen med och kunna visa hur experimentellt forskningsarbete går till, hur det planeras, genomförs, utvärderas och dokumenteras (M3).
• i flera avgränsade sammanhang kunna utföra experimentellt forskningsarbete (M3).
• kunna visa hur man disponerar och sammanställa en vetenskaplig originalartikel (M3).
Förhållningssätt
Studenten ska
• kunna visa ett avancerat vetenskapligt förhållningssätt (M3).
• kunna visa hur man sammanfattar och muntligt presenterar olika vetenskapliga resultat och forskningsrapporter (M3).
• kunna ta del av forskningsarbete, och visa hur man ger återkoppling (M3).
Innehåll
Kursen utgör andra delen av två forskningsintroducerande kurser för studenter på läkarprogrammet och är uppdelad i 3 moment under 2 terminer och en sommar. Kursen ger en bred teoretisk och praktisk introduktion till medicinsk forskning. Under kursen tas aktuell medicinsk forskning och olika laborationstekniker upp i flera moment. Vidare belyses forskningsprocessens olika delar, vetenskapsteori samt vetenskaplig presentation.
Projektarbete, 12.0 hp
Betygsskala: GU
(scientific project)
Vetenskaplig kommunikation, 3.0 hp
Betygsskala: GU
(scientific communication)
Vetenskapsteori och medicinsk historia, 3.0 hp
Betygsskala: GU
Scientific theory and medical history
Arbetsformer
Undervisningen inkluderar seminarier samt en åtta veckor lång verksamhetsförlagd utbildning inom ett forskningsprojekt på någon av KI:s institutioner. Den verksamhetsförlagda utbildningen äger rum på heltid under en sommar, övrig undervisning äger rum på deltid under terminstid.
Deltagande är obligatoriskt vid seminarier, laborationer och verksamhetsförlagd utbildning. Frånvaro kompenseras enligt kursledningens anvisningar.
Examination
Både skriftliga, muntliga och praktiska examinationsformer förekommer.
Momentet Vetenskapsteori examineras i en skriftlig tentamen. Momentet Projektarbete examineras genom dels handledarens bedömning av de studerandes förmåga att tillfredsställande planera och genomföra det experimentella arbetet enligt givna instruktioner, och dels i en inlämnad skriftlig rapport på engelska som beskriver det utförda arbetet. Rapporten skall skrivas i formen av en vetenskaplig artikel och omfatta 6-8 sidor. Momentet Vetenskaplig kommunikation examineras i form av genomgång av tidigare inlämnade forskningsrapporter med avseende på formen i enlighet med praxis för artiklar inom (bio-) medicinsk vetenskap (disposition, formell redovisning av resultat, referenser, etc.). Studentens förmåga att rapportera, analysera och diskutera bedöms.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Day, Robert A.; Gastel, Barbara, How to write and publish a scientific paper, 6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN: 0-521-67167-1 (hft.), LIBRIS-ID: 10148844,
- Johansson, Lars-Göran, Introduktion till vetenskapsteorin, 2., [utök.] uppl. : Stockholm : Thales, 2003 - 263 s. ISBN: 91-7235-037-7, LIBRIS-ID: 9174657,