Kursplan för Hälsopsykologi - teorier och modeller kring hälsorelaterat beteende

Health Psychology - Theories and Models of Health Related Behaviours

Basdata

Kurskod: 1QA115
Kursens namn: Hälsopsykologi - teorier och modeller kring hälsorelaterat beteende
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Psykologi
Nivå: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande: 2016-12-07
Reviderad av: Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad: 2024-09-25
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2017

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs ha förmåga att:
- kunna beskriva och förklara begrepp, definitioner och strömningar inom hälsopsykologi
- kritiskt bedöma och jämföra olika hälsopsykologiska teorier och modeller kring hälsorelaterat beteende och beteendeförändring
- applicera hälsopsykologiska teorier på ett konkret hälsorelaterat beteende
- problematisera kring och reflektera över styrkor och svagheter med olika teorier och modeller

Innehåll

Hälsopsykologi är ett snabbt växande forsknings- och tillämpningsområde med kopplingar till bl.a. psykologi, sociologi, medicin och vårdvetenskap. Ämnet är relevant för i stort sett allt som har med hälsa och sjukdom att göra. Inom hälsopsykologin beskrivs hur psykologiska, sociala, kulturella och beteendefaktorer hänger samman med hälsa och sjukdom. Kursen ger en introduktion till ämnet. I synnerhet studeras teorier och modeller kring hälsorelaterat beteende och beteendeförändring, samt hur dessa kan appliceras i planering och granskning av hälsofrämjande aktiviteter och program.

Arbetsformer

En stor del av kursen består av inläsning av litteratur varvat med diskussioner mellan kursdeltagare. Även lärarna deltar i diskussionerna. I kursen ingår tre studieuppgifter och en längre examinerade skriftlig slutuppgift. Studieuppgifterna syftar till att studenterna ska bearbeta litteraturen och uppnå kursens mål. Kursen består även av regelbundet återkommande virtuella diskussioner på Karolinska Institutets lärplattform PingPong. För varje uppgift finns instruktioner för hur diskussionerna skall genomföras, vilken litteratur som skall ha studerats till varje avsnitt samt tidsramar för diskussionerna. Studenterna ska i diskussionerna vara aktiva och skriva inlägg. Inläggen ska vara förankrade i litteraturen.
Kursen är uppdelad i tre huvudsakliga delar.
1. Introduktion av ämnesområdet omfattande:
a. Introduktion till hälsopsykologi
b. Grundläggande begrepp och teorier
c. Forskningsområden inom det hälsopsykologiska fältet
2. Studieuppgifter där deltagarna själva i grupper diskuterar ett antal texter som beskriver hälsopsykologiska teorier och tillämpningar av dessa för ett konkret ändamål. Diskussionerna går ut på att reflektera kring styrkor och svagheter och svårigheter med olika modeller och teorier. I diskussionerna deltar lärarna delvis och stödjer studenterna till att pröva nya perspektiv och att integrera nya kunskaper med tidigare erfarenheter. Den sista examinerande studieuppgiften består förutom diskussion av en skriftlig inlämningsuppgift.
3. Sammanfattning och avslutning - avslutande diskussion där resultat av gruppdiskussionerna sammanfattas och utrymme ges till ytterligare reflexioner och idéer.

Examination

Aktivt deltagande i diskussionsforumet. På kurshemsidan framgår detaljerade kriterier för minimikrav på aktivt deltagande. Kursen avslutas också med en examinerande skriftlig inlämningsuppgift där studenten visar förmåga till reflekterande kring och tillämpning av hälsopsykologiska teorier och modeller i en skriftlig inlämningsuppgift samt därpå följande diskussion med andra kurskamrater.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT19. Examination enligt denna kursplan erbjuds sista gång VT26, för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Rydén, Olof; Stenström, Ulf, Hälsopsykologi: psykologiska aspekter på hälsa och sjukdom, 4. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning, 2015 - 235 s. ISBN: 9789152331132, LIBRIS-ID: 17399325, *
  • Fisher, EB, Behavior Matters, Fitzgibbon, ML; Glasgow, RE; Haire-Joshu, D; Hayman, LL; Kaplan, RM; Nanney, MS; Ockene, JK, 2011 Ingår i: American journal of preventive medicine., New York, NY : Oxford University Press, 1985- ISSN: 0749-3797, LIBRIS-ID: 3808404, 40 (2011) : 5, s. e15-e30, *
  • Folkman, S.; Greer, S., Promoting psychological well-being in the face of serious illness: When theory, research, and practice inform each other., 2000 Psycho-Oncology, Ingår i: Psycho-oncology: journal of the psychological, social and behavioral dimensions of cancer, Chichester : Wiley, 1992- ISSN: 1057-9249, LIBRIS-ID: 4071160, 9 (2000) : 1, s. 11-19, *
  • Adler, N.; Matthews, K., Health Psychology: Why do some people get sick and some stay well?, 1994 http://www.annualreviews.org/loi/psych, Ingår i: Annual review of psychology., Palo Alto,Calif : Annual Reviews Inc., 1950- ISSN: 0066-4308, LIBRIS-ID: 8258734, Intern tillgång till fulltext 1996-, 45 (1994) s. 229-259, *
  • Armitage, CJ, Social cognition models and health behaviour: A structured review, Conner, M, 2000 Ingår i: Psychology & health [Elektronisk resurs]., Chur : Harwood Academic Publishers, 1987- LIBRIS-ID: 11242073, 15 (2000) : 2, s. 173-189, *
  • Elder, JP, Social cognition models and health behavior: a structured review, Ayala, GX; Harris, S, 1999 Ingår i: American journal of preventive medicine., New York, NY : Oxford University Press, 1985- ISSN: 0749-3797, LIBRIS-ID: 3808404, 17 (1999) : 4, s. 275-284, *

Rekommenderad litteratur

Förutom den obligatoriska litteratur tillkommer litteratur som studenterna själva väljer ur den rekommenderade litteraturen eller via egen litteratursökning under kursens gång.

  • Health behavior and health education: theory, research, and practice, Rimer, Barbara K.; Viswanath, Kasisomayajula; Glanz, Karen, 4. ed. : Hoboken : John Wiley & Sons, Inc., 2008. - 590 p. LIBRIS-ID: 11422158,

Introduktion till hälsopsykologi

Livsstress och hälsa

  • Taylor, S E; Repetti, R L; Seeman, T, Health Psychology: What is an unhealthy environment and how does it get under the skin?, 1997 http://www.annualreviews.org/journal/psych, Ingår i: Annual review of psychology., Palo Alto,Calif : Annual Reviews Inc., 1950- ISSN: 0066-4308, LIBRIS-ID: 8258734, Intern tillgång till fulltext 1996-, 48 (1997) s. 411-447,
  • Stanton, AL, Health psychology: Psychological adjustment to chronic disease, Revenson, TA; Tennen, H, 2007 Ingår i: Annual review of psychology., Palo Alto,Calif : Annual Reviews Inc., 1950- ISSN: 0066-4308, LIBRIS-ID: 8258734, Intern tillgång till fulltext 1996-, 58 (2007) s. 565-92,
  • Folkman, S; Moskowitz, JT, Coping: pitfalls and promise, 2004 Ingår i: Annual review of psychology., Palo Alto,Calif : Annual Reviews Inc., 1950- ISSN: 0066-4308, LIBRIS-ID: 8258734, Intern tillgång till fulltext 1996-, 55 (2004) s. 745-774,

Personlighetsfaktorer och hälsa

  • Carver, CS, Personality and coping, Connor-Smith, J, 2010 Ingår i: Annual review of psychology., Palo Alto,Calif : Annual Reviews Inc., 1950- ISSN: 0066-4308, LIBRIS-ID: 8258734, Intern tillgång till fulltext 1996-, 61 (2010) s. 679-704,
  • Carver, CS, Optimism, 2010 Ingår i: Clinical psychology review., New York : Pergamon Press, 1981- ISSN: 0272-7358, LIBRIS-ID: 3607759, 30 (2010) s. 879-889,
  • Fredrickson, BL, The broaden-and-build theory of positive emotions, 2004 Ingår i: Philosophical transactions, London : The Royal Society, 1990- ISSN: 0962-8436, LIBRIS-ID: 3994276, 359 (2004) s. 1367-1378,
  • Ryan, RM; Deci, EL, Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being, 2000 Ingår i: The American psychologist: journal of the American psychological association, Washington : 1946- ISSN: 0003-066X, LIBRIS-ID: 3403410, 55 (2000) s. 68-78,

Teoretiska modeller kring hälsorelaterat beteende

  • Stages of change and decisional balance for 12 problem behaviors, Prochaska, JO; Velicer, WF; Rossi, JS; et al., 1994 Ingår i: Health psychology: the official journal of the Division of health psychology, American psychological association, Hillsdale, N.J. : Erlbaum, 1982- ISSN: 0278-6133, LIBRIS-ID: 3612883, 13 (1994) s. 39-46,
  • Rodgers, RW, A protection motivation theory of fear appeals and attitude change, 1975 Ingår i: The journal of psychology: the general field of psychology, Provincetown, Mass. : 1936- ISSN: 0022-3980, LIBRIS-ID: 8257899, 91 (1975) s. 93-114,
  • Gollwitzer, PM, Implementation intentions and effective goal pursuit, 1997 Ingår i: Journal of personality and social psychology., Washington,D.C. : American Psychological Association, 1965- ISSN: 0022-3514, LIBRIS-ID: 8257894, 73 (1997) s. 186-199,
  • Janz, NK; Becker, MH, The health belief model: a decade later, 1984 Ingår i: Health education quarterly., New York : Wiley, 1980-1996 ISSN: 0195-8402, LIBRIS-ID: 3542998, 11 (1984) s. 1-47,
  • Ajzen, I, Perceived behavioral control, self-efficacy, locus of control, and the theory of planned behaviour., 2002 Ingår i: Journal of applied social psychology., Washington : 1971- ISSN: 0021-9029, LIBRIS-ID: 3416128, 32 (2002) s. 665-683,
  • Schwarzer, R; Renner, B, Social-cognitive predictors of health behavior: action self-efficacy and coping self-efficacy, 2000 Ingår i: Health psychology: the official journal of the Division of health psychology, American psychological association, Hillsdale, N.J. : Erlbaum, 1982- ISSN: 0278-6133, LIBRIS-ID: 3612883, 19 (2000) : 5, s. 487-95,
  • Diffusion theory and knowledge dissemination, utilization, and integration in public health, Green, LW; Ottoson, JM; Garcia, C; Hiatt, RA, 2009 Ingår i: Annual review of public health., Palo Alto : 1980- ISSN: 0163-7525, LIBRIS-ID: 3512649, 30 (2009) s. 151-174,