Kursplan för Introduktion till metod - kvantitativ, kvalitativ och kombinationen mixed-methods inom medicinsk vetenskap

Introduction to Quantitative and Qualitative Method and the Combination Mixed-Methods Within Medical Science

Versioner av denna plan:

HT26

Basdata

Kurskod: 1QA137
Kursens namn: Introduktion till metod - kvantitativ, kvalitativ och kombinationen mixed-methods inom medicinsk vetenskap
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-11-10, UN CNS
Datum för fastställande: 2025-11-10
Reviderad av: 2025-11-10. UN CNS
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2026

Särskild behörighet

Minst 30 högskolepoäng. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursen syftar till att ge en grundläggande introduktion till hur kvalitativ och kvantitativ metod samt kombinationen av kvalitativ och kvantitativ metod, så kallad mixed-methods, kan användas i praktiken inom medicinsk vetenskap och utmynna i en bred bas i metodkunskap.

Efter avslutad kurs ska studenten på ett grundläggande sätt kunna:

  • redogöra för hur de tre metodologiska ansatserna, kvalitativ, kvantitativ och mixed-methods kan appliceras inom vetenskap och praktik gällande forskningsdesign och forskningsprocessens delar: formulering av passande frågeställningar, hur kvalitativ och kvantitativ metod var för sig eller i kombinationen mixed-metods kan besvara frågeställningen, samt när de olika ansatserna är mer eller mindre lämpliga att använda
  • redogöra för centrala nyckelbegrepp, metodologiska styrkor och begränsningar, analysmetodik, samt validitet/tillförlitlighet för kvalitativ respektive kvantitativ metodologisk ansats, och kunna diskutera skillnader mellan ansatserna
  • förstå och kritiskt granska hur kvantitativ, kvalitativ och mixed-methods har använts i en forskningsstudie utifrån dess beskrivning i en vetenskaplig artikel.

Innehåll

Kursen tar, på en grundläggande nivå, upp de forskningsmetodologiska grunderna till kvalitativ och kvantitativ metodik samt hur dessa kan kombineras inom ramen för mixed-methods. Kursen beskriver även praktisk applicering av kvalitativ och kvantitativ metod samt mixed-methods i forskningsstudier. Under kursen presenteras nyckelbegrepp inom kvantitativ och kvalitativ metod samt mixed-methods kopplat till vetenskapsteori, användningsområde, analysmetodik, metodologiska begränsningar, samt validitet/tillförlitlighet. Kursen introducerar, på ett tydligt och grundläggande sätt, kombinationen av kvantitativa och kvalitativa metodologiska ansatser, mixed-methods, som används alltmer för att besvara forskningsfrågor inom medicinsk vetenskap. Kursen belyser styrkor och svagheter med mixed-methods, samt praktisk applicering av mixed-methods på olika problemområden.

Arbetsformer

För att göra ämnet så överskådligt och lättbegripligt som möjligt, men även för att väcka intresse för hur metodik kan användas på olika sätt utgår kursen huvudsakligen från case-pedagogik där olika fall illustrerar och problematiserar hur de olika metoderna kan användas. För att stimulera till inlärning får studenterna tillgång till olika former av material för egen instudering i förväg. Sedan fokuserar tiden i klassrummet/med lärare och medstudenter på diskussion och gemensamma aktiviteter för att integrera kunskapen på ett mer djuplodande sätt. För att underlätta för studenter att följa kursen på ett flexibelt sätt görs samtlig information tillgänglig på KIs lärplattform där studenter även har möjlighet att interagera med medstudenter och lärare.

Examination

Examinationen består av obligatoriskt deltagande i seminarier samt förberedelse av kursuppgifter inför dessa. Kursuppgifterna omfattar bl.a. reflektioner kring hur olika forskningsupplägg besvarar forskningsfrågor samt analyser av respektive metodologis styrkor och begränsningar.

Kursen examineras vidare genom en skriftlig hemtentamen, där kunskaper om forskningsmetoder tillämpas och problematiseras. Hemtentamen redovisas och diskuteras muntligt vid ett digitalt seminarium.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Creswell, John W.; Creswell, J. David, Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, Fifth edition. : Los Angeles : SAGE, [2018] - 275 pages ISBN: 9781506386706, LIBRIS-ID: 22242168, *

Ett antal forskningsartiklar tillkommer.