Kursplan för ADHD och associerade svårigheter - teori och praktik

ADHD and Associated Impairments - Theory and Practical Skills

Versioner av denna plan:

HT26

Basdata

Kurskod: 1QA141
Kursens namn: ADHD och associerade svårigheter - teori och praktik
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-11-10, UN CNS
Datum för fastställande: 2025-11-10
Reviderad av: 2025-11-10. UN CNS
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2026

Särskild behörighet

Minst 90 hp inom omvårdnad, psykologi, pedagogik, eller social omsorg. Dessutom krävs svenska 3/svenska nivå 3 och engelska 6/engelska nivå 2 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • lista och beskriva vilka symtom som karaktäriserar ADHD
  • redogöra för de mest centrala teorierna inom ADHD-området
  • utförligt beskriva hur ADHD är kopplat till andra diagnoser, samt till funktionsnivå i vardagen
  • redogöra för hur olika faktorer (biologiska, psykologiska och sociala) samverkar med avseende på hur ADHD-symtom utvecklas över tid
  • redogöra för hur olika yrkesgrupper inom förskola/skola och hälso- och sjukvårdsområdet (t.ex. logopeder, barnläkare) kan samverka med psykologer för att bättre förstå de behov som individer med ADHD har
  • redogöra för och reflektera över för- och nackdelar med olika stödinsatser/behandlingar för att stödja individer med ADHD inom förskola, skola, arbetslivet och sjukvården.

Innehåll

Kursen är baserad på de senaste vetenskapliga rönen vad gäller orsaker, symtom och stödåtgärder för individer med ADHD. Efter en inledande teoretisk genomgång ger resterande delen av kursen ett mer praktiskt/ kliniskt perspektiv, med fokus på svårigheter i vardagen (t.ex. skolan, fritidsaktiviteter och sociala relationer) relaterade till ADHD. Kursen fokuserar även på de stödåtgärder i hemmet, skolan och klinik som har starkast vetenskapligt stöd, samt särskilda tema såsom kvinnor med ADHD och samsjuklighet vid ADHD. Studenterna får, utifrån sin egen yrkes-/utbildningsbakgrund, diskutera praktiska exempel i seminarieform. I kursen ingår ett fördjupningsarbete som ska relatera till studentens egna bakgrundskunskaper. Kursen fokuserar enbart på professionellt arbete med individer med ADHD utifrån den yrkesutövandes roll.

Kursen är indelad i följande moment:

Moment 1: Teoretisk bakgrund och centrala teman (4.5 hp)
Omfattar vetenskapliga teorier, föreläsningar och seminarier

Moment 2: Fördjupning om ADHD (3 hp)
Omfattar ett fördjupningsarbete

Arbetsformer

Kursen innefattar självstudier, teoretisk genomgång, seminarier och egen muntlig presentation. Undervisning sker digitalt online och via lärplattform i form av föreläsningar, seminarier och andra forum för diskussion. Studenten förväntas även ta eget ansvar för instudering som sker genom litteraturstudier, filmmaterial och poddar.

Examination

Kursen examineras på följande sätt:

Moment 1

  • Obligatorisk aktiv närvaro vid seminarierna
  • Godkända skriftliga inlämningsuppgifter
  • Godkänd digital skriftlig tentamen

Moment 2

  • Godkänt skriftligt fördjupningsarbete
  • Godkänd muntlig presentation av fördjupningsarbetet

För betyget G på moment 1, krävs att samtliga momentets obligatorier är godkända. För betyget G på moment 2, krävs att samtliga momentets obligatorier är godkända. På kursen ges något av betygen U eller G. För godkänd kurs krävs betyget G på moment 1 och 2.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur, i form av artiklar och annat lärandematerial, kommer att tillhandahållas via lärplattformen.