Kursplan för Basutbildning i evidensbaserad psykoterapeutisk metod
Basic Training in Evidence-Based Psychotherapeutic Method
Basdata
Särskild behörighet
Arbetsterapeut-, fysioterapeut- (sjukgymnast-), läkar-, logoped-, psykolog- eller sjuksköterskeexamen om minst 180 hp, alternativt socionomexamen. Utöver detta krävs praktisk arbetserfarenhet av legitimationsyrket under minst två år. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- översiktligt redogöra för den teoretiska grunden till kognitiv beteendeterapi (KBT)
- redogöra för generiska och grundläggande KBT-specifika kärnkompetenser samt evidensbaserade psykologiska behandlingsmanualer och interventioner inom KBT
- identifiera, beskriva och skilja mellan vanliga psykiatriska sjukdomstillstånd
- redogöra för och skilja mellan olika grundläggande kognitivt beteendeterapeutiska förklaringsmodeller för uppkomst och vidmakthållande av psykopatologi
- redogöra för grundläggande psykologi och kognitiv neurovetenskap av betydelse för psykoterapi
- redogöra för juridiska aspekter och etiska principer i det psykoterapeutiska arbetet
- beskriva och problematisera hur det egna psykoterapeutiska arbetet kan utvärderas med ett vetenskapligt förhållningssätt
- redogöra för olika terapeutiska inriktningar och dess evidensläge.
Färdighet och förmåga
- tillämpa generiska och grundläggande KBT-specifika kärnkompetenser
- göra en bedömning av patientens diagnos/problembild och lämplighet för psykologisk behandling
- tillämpa grundläggande evidensbaserade psykoterapeutiska manualer och interventioner inom KBT
- etablera och upprätthålla en konstruktiv arbetsallians med patienten
- agera i enlighet med juridiska aspekter och etiska principer i det egna patientarbetet under handledning
- planera, genomföra och dokumentera behandlingsarbete på god vetenskaplig, juridisk och etisk grund
- tillgodogöra sig handledarens återkoppling och anvisningar
- visa grundläggande förmåga att strukturerat presentera relevant kliniskt material, problemställningar och behandlingsupplägg för patienter, handledare, handledningsgrupp samt till andra professioner inom vården
- söka information om och kritiskt förhålla sig till evidensläget för psykoterapi
- utvärdera sitt psykoterapeutiska patientarbete utifrån vetenskaplig grund.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- under handledning identifiera egna begränsningar i terapeutrollen samt identifiera om en patient bör remitteras
- identifiera och reflektera över sitt behov av kompetensutveckling
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter och deras närstående
- identifiera etiska aspekter på eget psykoterapeutiskt arbete
- granska egna värderingar och förhållningssätt som kan påverka eget yrkesutövande och risken att diskriminera en patient p.g.a. dennes kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuella läggning eller ålder.
Innehåll
Patientarbetet sker på studentens egen arbetsplats eller på annan av kursgivaren hänvisad arbetsplats med tillgång till vuxna patienter. Arbetet genomförs under fortlöpande handledning.
Generella terapeutiska kompetenser, 3.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 1 ges på termin 1 och omfattar teori och träning av grundläggande terapeutiska färdigheter såsom förmåga att utveckla en terapeutisk allians, samtalsmetod, professionellt förhållningssätt, terapeutisk struktur och journalskrivning.
Psykiatrisk diagnostik, 2.5 hp
Betygsskala: GU
Moment 2 ges på termin 1 och innefattar kunskap om och träning i psykiatrisk diagnostik enligt vedertagna diagnostiska instrument och system.
Kognitiv beteendeterapeutisk teori och metod 1, 6.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 3 ges på termin 1 och innefattar förståelse för den teoretiska grunden till kognitiv beteendeterapi samt kunskaper i analys och bedömning av patienters problembild utifrån kognitiv
beteendeterapi. Det inkluderar grundläggande förklaringsmodeller för uppkomst och vidmakthållande av psykopatologi samt grundkunskaper i beteendeanalys och kognitiv fallkonceptualisering. Momentet innehåller även kunskaper och praktisk övning i grundläggande KBT-specifika kärnkompetenser.
Dessutom introduceras evidensbegreppet och dess relevans för psykoterapi.
Juridik och etik, 1.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 4 ges på termin 1 och omfattar lagstiftning som reglerar psykoterapeutisk verksamhet samt grundläggande etiska principer.
Forskning och klinisk utvärdering, 3.5 hp
Betygsskala: GU
Moment 5 ges på termin 1 och omfattar en fördjupning av evidensbegreppet, en genomgång av forskning inom psykoterapiområdet, samt en introduktion till metoder för kvalitetssäkring. En orientering ges om relevanta databaser och sökmetoder för att studenterna fortsättningsvis ska kunna hålla sig uppdaterade om forskningsutveckling.
Grundläggande psykologi och kognitiv neurovetenskap, 1.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 6 ges på termin 2 och omfattar grundläggande psykologi och kognitiv neurovetenskap av betydelse för evidensbaserad psykoterapi.
Kognitiv beteendeterapeutisk teori och metod 2, 8.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 7 ges på termin 2 och innefattar förståelse för några av de vanligast förekommande modellerna och manualerna för uppkomst och vidmakthållande samt behandling av olika diagnoser utifrån kognitiv beteendeterapi, däribland social ångest, generaliserat ångestsyndrom, paniksyndrom och depression. Vidare ingår en orientering i modeller för att förstå och behandla andra sjukdomstillstånd och beteendeproblem. Momentet innehåller även kunskaper och praktisk övning i motiverande samtal och i
grundläggande KBT-specifika interventioner och kompetenser, exempelvis beteendeexperiment och exponering.
Kognitiv beteendeterapi under handledning 1, 5.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 8 ges på termin 2 och innefattar psykoterapeutiskt bedömnings- och behandlingsarbete under handledning.
Fördjupningsarbete inom evidensbaserad psykoterapeutisk metod, 4.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 9 ges på termin 3 och omfattar ett skriftligt arbete som fokuserar på fördjupning av psykoterapeutisk metod, vilket har avhandlats under termin 1 och 2. Det skriftliga PM-et ska beröra
psykoterapeutisk metod i vid bemärkelse och presenteras i muntligt format. Som stöd i arbetet erhåller studenter handledning på formulering av forskningsfråga, databassökning, vetenskapligt skrivande och muntlig presentation.
Kognitiv beteendeterapeutisk teori och metod 3, 5.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 10 ges på termin 3 och innefattar fördjupning av psykoterapeutisk teori och metod vid samsjuklighet. Momentet innehåller också ett fokus på transdiagnostiska processer och behandlingsmodeller samt psykofarmakologi.
Andra evidensbaserade psykoterapiformer, 1.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 11 ges på termin 3 och omfattar en orientering av psykoterapiformer där evidens för metodens effektivitet är under utveckling. Momentet kommer att beröra likheter och skillnader i psykoterapeutiska teorier och metoder gentemot KBT.
Kognitiv beteendeterapi under handledning 2, 5.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 12 ges på termin 3 och innefattar psykoterapeutiskt bedömnings- och behandlingsarbete under handledning.
Arbetsformer
Den teoretiska undervisningen sker genom föreläsningar, webbaserade inslag, seminarier, verkstäder och gruppövningar. Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) sker på studentens egen, eller vid anvisad, arbetsplats. Handledningen på de kliniska momenten sker i mindre studentgrupper och omfattar minst 120 timmar.
Examination
Moment 1 examineras genom aktivt deltagande vid obligatoriska inslag, momenten 2-7 samt 10-11 genom skriftliga examinationer och moment 9 genom skriftligt PM och muntlig redovisning.
Handledning och verkstäder är obligatoriska.
Momenten Kognitiv beteendeterapi under handledning (8 och 12) examineras i relation till kursmålen genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via skriftliga rapporter, inspelade psykoterapisessioner samt aktivitetsnivå under handledningen. För att uppnå kursmålen ska studenten genomföra minst två bedömningar samt två behandlingar. Studenten ska ha fullgjort kraven på journalföring under varje termin för att kunna bli godkänd på respektive moment. Studenten ska under inledningen av behandlingen utföra en fallformulering för varje patient. Efter avslutad behandling ska studenten för varje patient skriva en behandlingsrapport enligt anvisning. Utöver detta ska studenten
före varje handledningssession lämna sessionsrapport och ljudinspelning till handledaren och de övriga kursdeltagarna i gruppen samt aktivt bidra till de övriga kursdeltagarnas arbete i handledningssessionerna.
På samtliga moment gäller betygen Godkänd eller Underkänd. För att självständiga skriftliga arbeten ska vara aktuella för bedömning måste de ha inkommit före angiven inlämningstid, vilken anges i examinationsinstruktionerna. Student som underkänns på de kliniska momenten 8 och 12 kan omexamineras på dessa moment högst en gång.
Riktlinjer för avbrytande av VIL
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VIL eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Det innebär att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VIL-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VIL-tillfälle på denna kurs.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för studenter med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska
Kurslitteratur på engelska förekommer.
Litteraturlista och övriga läromedel
Artiklar och ytterligare litteratur kan tillkomma under kursens moment utifrån lärares eller handledares anvisningar.
Generella terapeutiska kompetenser
Obligatorisk litteratur
Kåver, Anna
KBT i utveckling : en grundbok i kognitiv beteendeterapi
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 382 s.
ISBN:9789127147447 LIBRIS-ID:19088210
Linton, Steven James; Flink, Ida
12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
Andra utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2021] - 327 sidor
ISBN:9789127824546 LIBRIS-ID:lzx7kpl5jxbzpw78
Psykiatrisk diagnostik
Obligatorisk litteratur
Herlofson, Jörgen
MiniPsykiatri
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 277 s.
ISBN:9789127135796 LIBRIS-ID:14674030
Kognitiv beteendeterapeutisk teori och metod 1-2
Obligatorisk litteratur
Hofmann, Stefan G.
An Introduction to Modern CBT : Psychological Solutions to Mental Health Problems
John Wiley & Sons, 2011 - 240 sidor
ISBN:9780470971758 LIBRIS-ID:21709743
Kåver, Anna
KBT i utveckling : en grundbok i kognitiv beteendeterapi
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 382 s.
ISBN:9789127147447 LIBRIS-ID:19088210
Linton, Steven James; Bergbom, Sofia; Landström Flink, Ida
Beteendeanalys steg för steg : grunden till en effektiv KBT-behandling
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 216 s.
ISBN:9789127132146 (inb.) LIBRIS-ID:13913153
Mørch, Merete M.; Rosenberg, Nicole K.
Hagelthorn, Marika; Viborg, Gardar G.
Kognitiv terapi : modeller och metoder
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2006 - 375 s.
ISBN:91-40-647561-7 LIBRIS-ID:10285060
Fördjupningslitteratur
Bennett-Levy, James
Oxford guide to behavioural experiments in cognitive therapy
Oxford : Oxford University Press, 2004 - xxi, 461 s.
ISBN:0-19-852916-3 (hft.) LIBRIS-ID:9373318
Öst, Lars-Göran
KBT inom psykiatrin
2. rev. & utökade utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 424 s.
ISBN:9789127135604 (inb.) LIBRIS-ID:14291372
Beck, Judith S.
Cognitive behavior therapy : basics and beyond
Third edition : New York : The Guilford Press, [2021] - xviii, 414 pages
ISBN:9781462544196 LIBRIS-ID:kx3njhl5hgcg4pcb
Ramnerö, Jonas; Törneke, Niklas
Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 288 sidor
ISBN:9789144136639 LIBRIS-ID:jvcq4hrcgf8mcd1b
Juridik och etik
Obligatorisk litteratur
Sverne Arvill, Ebba; Hjelm, Åke; Johnsson, Lars-Åke; Sääf, Christina
Etik och juridik för psykologer och psykoterapeuter.
Åttonde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 453 sidor.
ISBN: 9789144137759 LIBRIS-ID:21675334
Forskning och klinisk utvärdering
Obligatorisk litteratur
Öst, Lars-Göran
**Att utvärdera psykoterapi och kritiskt granska psykoterapistudier **
Häftad utgåva: Stockholm: Natur och kultur, [2020] - 192 sidor
ISBN: 9789127829275
Grundläggande psykologi och kognitiv neurovetenskap
Obligatorisk litteratur
Kompendium och artiklar delas ut vid starten av momentet. Litteraturen berör grundläggande psykologi och kognitiv neurovetenskap av betydelse för evidensbaserad psykoterapi.
Kognitiv beteendeterapi under handledning 1-2
Obligatorisk litteratur
Linton, Steven James; Flink, Ida
12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
Andra utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2021] - 327 sidor
ISBN:9789127824546 LIBRIS-ID:lzx7kpl5jxbzpw78
Fördjupningsarbete inom evidensbaserad psykoterapeutisk metod
Kompendium och artiklar delas ut vid starten av momentet. Litteraturen berör formulering av forskningsfråga, databassökning, vetenskapligt skrivande och muntlig presentation.
Kognitiv beteendeterapeutisk teori och metod 3
Obligatorisk litteratur
Dryden, Windy
Cognitive behaviour therapies
Sage Publications Ltd, 2012 - 304 sidor
ISBN:9780857021199 LIBRIS-ID:199fxvr5zfrjl3hc
Artiklar om psykoterapeutisk teori och metod vid samsjuklighet, transdiagnostiska behandlingsmodeller och dessas evidensläge samt psykofarmakologi tillkommer utifrån lärares anvisningar.
Andra evidensbaserade psykoterapiformer
Obligatorisk litteratur
Kompendium och artiklar delas ut vid starten av momentet. Litteraturen berör andra psykoterapiformer och dessas evidensläge.
Artiklar om andra psykoterapiformer och dessas evidensläge tillkommer utifrån lärares anvisningar.
