Kursplan för Introduktion till omvårdnad och etik

Introduction to nursing and ethics

Basdata

Kurskod: 1RS009
Kursens namn: Introduktion till omvårdnad och etik
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Programnämnden för Röntgensjuksköterskeprogrammet
Datum för fastställande: 2007-06-21
Reviderad av: Programnämnden för röntgensjuksköterskeutbildningen
Senast reviderad: 2007-08-21
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2007

Särskild behörighet

Ma B, Sh A och Nk B (alternativt Fy A, Ke A och Bi A).

Mål

Målet med kursen är att studenten skall ha tillägnat sig grundläggande kunskap i etik samt utvecklat förståelse för professionell och etisk omvårdnad, för individspecifik omvårdnad samt för kompetensutveckling i omvårdnad. Kursen är indelad i två moment: Moment 1: Etik, människosyn och professionsutveckling Ethics, View of the Person and Development of the Nursing Profession Kunskap och förståelse Efter genomgånget moment skall studenten - Känna till etikens teorier och begrepp samt förstå deras relation till omvårdnad Färdighet och förmåga Efter genomgånget moment skall studenten -kunna identifiera den etiska aspekten i en situation eller handling Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgånget moment skall studenten visa - förmåga att reflektera över omvårdnadens grunder ur ett etiskt, professionellt och teoretiskt perspektiv inkluderande genus- och transkulturella aspekter. Moment 2: Omvårdnadsämnets utveckling, samt förstå sambandet mellan människa, miljö, hälsa och omvårdnad. Developments in the nursing field, as well as an understanding of the relationship between humans, the environment, health and nursing. Kunskap och förståelse Studenten skall förvärva en översikt av den nationella och internationella omvårdnadsvetenskapens villkor och om omvårdnadsämnets utveckling, samt förstå sambandet mellan människa, miljö, hälsa och omvårdnad. Färdighet och förmåga Efter genomgånget moment skall studenten - kunna redogöra för sjuksköterskeyrkets framväxt från kall till profession - känna till omvårdnadens grundläggande teorier och begrepp Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgånget moment skall studenten - förmåga att reflektera över omvårdnadens grunder ur ett professionellt och teoretiskt perspektiv. Kunskap och förståelse Efter genomgånget moment skall studenten kunna - kunna redogöra för omvårdnadsämnets utveckling - redogöra utförligt för innebörden i omvårdnadens centrala begrepp - beskriva konkret på vilka sätt det finns ett samband mellan omvårdnadens centrala begrepp

Innehåll

Moment 1:Etik, människosyn och professionsutveckling Ethics, View of the Person and Development of the Nursing Profession Etikavsnittet inleds med en övergripande introduktion till ämnet etik som akademisk disciplin, dess teoribildning och grundläggande begrepp. Därefter fokuseras på etik i basal omvårdnad med dess specifika problematik och inriktning. Grundläggande etiska aspekter såsom synen på patienten och relationen vårdare - patient med betoning på begrepp som människosyn, människovärde och integritet belyses. Vårdens och vårdarens människosyn och dess implikationer för det konkreta vårdarbetet bearbetas. Förmågan att identifiera den etiska aspekten i en situation eller handling uppmärksammas och tränas. Moment 2: Omvårdnadsämnets utveckling, samt förstå sambandet mellan människa, miljö, hälsa och omvårdnad. Developments in the nursing field, as well as an understanding of the relationship between humans, the environment, health and nursing. Omvårdnadsämnets utveckling till vetenskaplig disciplin belyses ur såväl nationellt som internationellt perspektiv. Speciellt kommer centrala begrepp i omvårdnad samt sambanden mellan dessa att belysas och bearbetas. Sambandet mellan människa och miljö tydliggörs och diskuteras med bl.a. konsekvenser för hälsodefinition och hälsoprocess som även belyses ur ett genus- och transkulturellt perspektiv. Hälsobegreppet levandegörs genom skönlitteratur och berättelser.

Arbetsformer

Föreläsningar, egna studier, arbete i grupp, och seminarier.

Examination

Moment 1: Individuell skriftlig examination Moment 2: Individuell skriftlig examination Seminarier är obligatoriska delar av momenten och kräver närvaro med aktivt deltagande för godkänd kurs. Kompensation för eventuell frånvaro sker i samråd med kursansvarig lärare. Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd. För betyget VG för hela kursen krävs betyget VG i samtliga examinationer. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kursen (momentet) ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.