Kursplan för Att initiera och utveckla pedagogiska processer - handledning i radiografiska metoder och verksamheter
To Initiate and Develop Educational Processes -Supervision of Radiographic Methods and Activities
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
För att var behörig till högre termin krävs det att studenten har tagit minst 15 hp från närmsta föregående termin samt alla poäng från tidigare terminer.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva och tillämpa de dokument som reglerar högskoleutbildning i allmänhet och röntgensjuksköterskeprogrammet i synnerhet
- analysera begrepp i lärprocessen och förklara hur skilda pedagogiska metoder kan stimulera studentens lärande
- tillämpa olika handledningsformer
- sammanfatta ett begränsat kunskapsområde och praktisera detta i föreläsningsform
- analysera och reflektera över examinationer och andra metoder för återkoppling
- analysera och diskutera aktuell pedagogisk forskning
- reflektera över hur aspekter såsom individuella behov, kulturell bakgrund och principer om likabehandling påverkar utformningen av en inkluderande lärmiljö.
Innehåll
Kursen baseras på fem teman som berör pedagogik och handledning i klinisk verksamhet.
Handledningens landskap - Tillhandahåller en genomgång av centrala akademiska begrepp samt de författningar och lagar som reglerar högskoleutbildning.
Att lära sig - Begrepp i lärprocessen såsom kunskap, färdigheter och kompetens diskuteras. Vidare behandlas lärprocesser, pedagogiska strategier och forskning kring lärande i klinisk utbildning.
Att lära ut - Begreppet handledning, skilda handledningsformer och deras grundläggande idéer beskrivs. Studenten utvecklar teoretisk kunskap och färdigheter i praktiska utbildningssituationer.
Återkoppling - Återkopplingssituationer och deras verkningsgrad praktiseras. Även olika examinationsformers för- och nackdelar diskuteras.
Pedagogisk forskning och utveckling - Aktuell forskning om lärande i både teoretisk och praktisk diskuteras.
Arbetsformer
Kursen är baserad på följande arbetsformer
- föreläsningar
- workshops
- litteraturseminarier
- grupparbeten
- självstudier.
Examination
Kursen examineras genom inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar och deltagande i obligatoriska moment. Deltagande i litteraturseminarier och grupparbete är obligatoriskt.
I de fall kursen examineras genom hemtentamen alternativt inlämningsuppgifter ges ett senaste datum för inlämning av dessa, som anges vid kursintroduktionen. I de fall resultatet av bedömningen ger komplettering av uppgiften skall datum för senaste inlämning av denna anges. Konsekvensen av om studenten inte uppfyllt kraven för inlämning ges möjlighet att såväl lämna inlämningsuppgift som komplettering vid nästa kurstillfälle. Särskilda skäl kan beaktas i samband med inlämning av uppgiften.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom två år efter det datum då beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Mogensen, E., Thorell-Ekstrand, I. & Löfmark, A. (2010). Klinisk utbildning i högskolan: perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
- Franke, A. (2011). Praktikhandledning: att låta lära och att lära ut. (3. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
- Løw, O. (2011). Pedagogisk handledning. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
