Kursplan för Specifik omvårdnad 3
Specific Nursing 3
Basdata
Särskild behörighet
För att var behörig till högre termin krävs det att studenten har tagit minst 15hp från närmsta föregående termin samt alla poäng från tidigare terminer.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- reflektera över eget förhållningssätt, värderingar och attityder
- tillämpa och reflektera över etiska aspekter i möten med patienter och omvårdnadshandlingars konsekvenser för personens autonomi, integritet och värdighet
- redogöra för och visa förståelse för patientens väg i vårdkedjan
Innehåll
Kursens övergripande mål är att ge studenten verktyg för utveckling inom det yrkesspecifika området utifrån konceptet evidensbaserad vård. Utvecklingen avser verksamheten och personliga framsteg genom att medvetandegöra och diskutera ett etiskt förhållningssätt och värderingar med patientsituationer som underlag. Under kursen tränas studenten att reflektera över konsekvenserna av omvårdnadshandlingar för patientens autonomi, integritet och värdighet.
Kursen har sin utgångspunkt i etiken. Vi använder olika arbetsmetoder för reflektion över egna förhållningssätt, värderingar och attityder och relaterar dessa till konventioner knutna till mänskliga rättigheter. Studenten görs uppmärksam på tankar och känslor som kan uppstå i interaktion med patienter och hur dessa kan hanteras.
Arbetsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och studieuppgift.
Examination
Kursen examineras genom redovisning av studieuppgift. Obligatoriska moment förekommer i kursen.
I samråd med kursens examinator kan studenten erhålla ersättningsuppgift vid frånvaro från obligatoriskt moment.
Studenten har rätt till sammanlagt sex examinationstillfälle för att få godkänt resultat. Till kursen erbjuds tre tillfällen, - ett ordinarie tillfälle inom kursen samt ytterligare två provtillfällen. Ytterligare tre tillfällen ges enligt samma upplägg i samband med att kursen ges nästa gång.
I de fall kursen examineras genom hemtentamen alternativt inlämningsuppgifter ges ett senaste datum för inlämning av dessa, som anges vid kursintroduktionen. I de fall resultatet av bedömningen ger komplettering av uppgiften skall datum för senaste inlämning av denna anges. Konsekvensen av om studenten inte uppfyllt kraven för inlämning ges möjlighet att såväl lämna inlämningsuppgift som komplettering vid nästa kurstillfälle. Särskilda skäl kan beaktas i samband med inlämning av uppgiften.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom ett år efter det datum då beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Edström, Anders; Svensson, Carina; Olsson, Jesper, Att mäta för att veta: praktiska råd och tips om mätning och uppföljning i samband med utvecklings- och förbättringsarbete i hälso- och sjukvården, Stockholm : Sveriges kommuner och landsting, 2005 - 52 s. ISBN: 91-7164-018-5, LIBRIS-ID: 9867701, Fritt tillgänglig via Sveriges kommuner och landsting, *
Litteraturen kompletteras med artiklar.
Rekommenderad litteratur
- Grundläggande omvårdnad., Kristoffersen, Nina Jahren; Nortvedt, Finn; Skaug, Eli-Anne, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 278 s. ISBN: 91-47-05274-0, LIBRIS-ID: 9938355,