Kursplan för Vetenskapligt förhållningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 2
Scientific Approach and Methods for Quality Improvement 2
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
För att var behörig till högre termin krävs det att studenten har tagit minst 15 hp från föregående termin samt alla poäng från tidigare terminer.
Mål
Kursen är uppdelad i två moment.
Moment 1
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva forskningsprocessen med fokus på metoder för design, datainsamling och analys vid kvantitativa studier,
- förklara skillnaden mellan beskrivande och analytisk statistik,
- tillämpa grundläggande statistiska analyser med avseende på deskription och samband,
- redogöra för forskningsetiska överväganden i samband med datainsamling och analys av kvantitativa studier.
Moment 2
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara de kvalitativa ansatsernas betydelse samt innebörden av begreppen tillförlitlighet, trovärdighet och överförbarhet,
- förklara, diskutera och tillämpa begreppet evidensbaserad kunskap som en del av kliniskt utvecklingsarbete.
Innehåll
Kvantitativa metoder, 1.5 hp
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Under momentet fördjupas kunskaperna i olika metoder för kvantitativ datainsamling och analys. Stort fokus komma att vara på den medicinska statistikens metoder och begrepp.
Kvalitativa metoder, 1.5 hp
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Under momentet får studenterna en introduktion till den vetenskapsteoretiska grunden för kvalitativa metoder. Former för studiedesign presenteras och diskuteras. Kvalitativa datainsamlingsmetoder presenteras. Det vetenskapliga inslaget i vården kan alltid förbättras genom nya rutiner för att följa upp aktuell forskning och anpassa metoder till rådande evidens. Under kursen tas därför begreppet evidensbaserad (kunskapsbaserad) vård upp till diskussion.
Arbetsformer
Föreläsningar och grupparbeten.
Examination
Moment 1: Avsnittet examineras vid ett seminarium där studenterna får analysera en vetenskaplig studie med avseende på statistiska metoder.
Moment 2: Avsnittet kvalitativa metoder examineras genom att studenten utifrån en problemställning sammanställer och redovisar relevant och aktuell vetenskaplig litteratur.
För att få godkänt på momenten och kursen som helhet krävs godkänt deltagande på samtliga obligatoriska moment.
I samråd med kursens examinator kan studenten erhålla ersättningsuppgift vid frånvaro från obligatoriskt moment.
I de fall kursen examineras genom hemtentamen alternativt inlämningsuppgifter ges ett senaste datum för inlämning av dessa vid kursintroduktionen. I de fall resultatet av bedömningen ger komplettering av uppgiften ska datum för senaste inlämning av denna anges. Om studenten inte uppfyllt kraven för inlämning ges ny möjlighet till inlämningsuppgift eller komplettering vid nästa kurstillfälle. Särskilda skäl kan beaktas i samband med inlämning av uppgiften.
Om det föreligger särskilda skäl eller behov av anpassning för student med funktionsvariation, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment etc. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom två år efter det datum då beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.