Kursplan för Vetenskapligt förhållningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 4

Scientific Approach and Methods for Quality Improvement 4

Versioner av denna plan:

VT26

Basdata

Kurskod: 1RS051
Kursens namn: Vetenskapligt förhållningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 4
Högskolepoäng: 1.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Radiografi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-10-13, Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2025-10-13
Reviderad av: Utbildningsnämnden CLINTEC
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2026

Särskild behörighet

För att var behörig till högre termin krävs det att studenten har tagit minst 15 hp från närmsta föregående termin samt alla poäng från tidigare terminer.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • visa förmåga att nå ut till allmänheten genom populärvetenskap
  • visa förmåga att sammanfatta vetenskap och presentera egen forskning i posterformat.

Innehåll

Under kursen får studenterna ta del av olika sätt att sammanfatta och presentera vetenskap. Studenten får inom ramen för kursen producera en vetenskaplig poster baserad på eget examensarbete.

Arbetsformer

Studenten utformar en vetenskaplig poster som enskilt arbete, baserad på forskningsdata eller litteraturstudie.

Examination

Uppnådda kursmål examineras genom presentation av godkänd vetenskaplig poster.

I de fall kursen examineras genom hemtentamen alternativt inlämningsuppgifter ges ett senaste datum för inlämning av dessa vid kursintroduktionen. I de fall resultatet av bedömningen ger komplettering av uppgiften ska datum för senaste inlämning av denna anges. Om studenten inte uppfyllt kraven för inlämning ges möjlighet till ny inlämningsuppgift eller komplettering vid nästa kurstillfälle. Särskilda skäl kan beaktas i samband med inlämning av uppgiften.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom två år efter det datum då beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.

Övriga föreskrifter

Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart. Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Björklund, M. & Paulsson, U. (2012). Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur.