Kursplan för Pedagogik och ledarskap

Pedagogic and leadership

Versioner av denna plan:

VT26

Basdata

Kurskod: 1RS060
Kursens namn: Pedagogik och ledarskap
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-10-13, Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2025-10-13
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2026

Särskild behörighet

För att var behörig till högre termin krävs det att studenten har tagit minst 15 hp från närmsta föregående termin samt alla poäng från tidigare terminer.

Mål

Efter avslutat kurs ska studenten kunna

  • agera utifrån ledarskapsteorier för att stödja individers och gruppers utveckling
  • visa prov på pedagogiskt kunnande i teori och praktik
  • förstå värdet av att ge och ta emot konstruktiv feedback
  • beskriva de lagar och riktlinjer som styr röntgensjuksköterskans praxis i Sverige
  • identifiera förbättringsområden, planera evidensbaserade förändringar och säkerställa hög vårdkvalitet genom kontinuerlig utvärdering och uppföljning
  • kommunicera med olika grupper för att främja kompetensutveckling och förståelse för röntgensjuksköterskans verksamhetsområde
  • analysera aktuell forskning gällande kommunikationens betydelse inom vården
  • utifrån aktuell forskning förklara effekterna av samverkan med andra yrkesgrupper i vårdteamet med fokus på hur detta bidrar till holistisk, etisk, hållbar eller samordnad vård
  • diskutera och analysera konflikter som kan uppstå på en arbetsplats.

Innehåll

Under kursen får studenterna möjlighet att utveckla de kunskaper och färdigheter som krävs för att bli effektiva ledare och pedagoger i sin framtida yrkesroll. Kursens innehåll fokuserar även på teoretiska verktyg och praktiska övningar som syftar till förbättrad kommunikationen och effektivt samarbete med andra vårdprofessioner. Genom analys och reflekterande diskussioner kring autentiska fall utvecklar studenterna en fördjupad förståelse för komplexa vårdsituationer, särskilt när dessa påverkas av politiska, ekonomiska och ideologiska faktorer. Under kursen får studenterna även möjlighet att utveckla sin förmåga att analysera information och fatta välgrundade beslut samt identifiera och planera evidensförankrade förbättringar inom vården.

Arbetsformer

Kursen är baserad på följande arbetsformer

  • föreläsningar
  • gruppövningar
  • case-studier
  • seminarier
  • teambaserat lärande.

Examination

Kursen examineras genom inlämningsuppgifter, examinationsseminarium och deltagande i obligatoriska moment. Deltagande i gruppövningar, case-studier och seminarier är obligatoriskt.

I de fall kursen examineras genom hemtentamen alternativt inlämningsuppgifter ges ett senaste datum för inlämning av dessa, som anges vid kursintroduktionen. I de fall resultatet av bedömningen ger komplettering av uppgiften ska datum för senaste inlämning av denna anges. Konsekvensen av om studenten inte uppfyllt kraven för inlämning ges möjlighet att såväl lämna inlämningsuppgift som komplettering vid nästa kurstillfälle. Särskilda skäl kan beaktas i samband med inlämning av uppgiften.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom två år efter det datum då beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Gustafsson, A. & Röstlund, L. (2022). Konsulterna: kampen om Karolinska. Stockholm: Mondial.

Rekommenderad litteratur 

  • Barth, T. & Näsholm, C. (2006). Motiverande samtal - MI: att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor. Lund: Studentlitteratur.
  • Kneck, Å. & Klang Söderkvist, B. (2025). Patientundervisning: ett samspel för lärande. (Femte upplagan). Lund: Studentlitteratur.
  • Jackson, B. & Parry, K.W. (2011). En mycket kortfattad, ganska intressant och någorlunda billig bok om att studera ledarskap. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
  • Wheelan, S.A. (2024). Creating effective teams: a guide for members and leaders. (Seventh edition). Thousand Oaks: SAGE.
  • Sharp, L. (2012). Effektiv kommunikation för säkrare vård. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
  • Omvårdnadens grunder Ansvar och utveckling. (Fjärde upplagan). (2025). Lund: Studentlitteratur.
  • Silén, C. & Bolander Laksov, K. (red.) (2013). Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.