Kursplan för Introduktion till radiografi
Introduction to Radiography
Basdata
Mål
Målet med kursen är att studenterna förvärvar grundläggande kunskaper inom huvudområdet radiografi och röntgensjuksköterskans yrkesroll, inklusive de kunskaper som krävs för att arbeta inom vården.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva huvudområdet radiografi,
- beskriva röntgensjuksköterskans roll med fokus på professionens utveckling och dess betydelse i hälso- och sjukvården,
- känna till principer samt riktlinjer för professionellt beteende i olika kliniska situationer som röntgensjuksköterskestudent.
Innehåll
Undervisningen präglas av studentaktiverande pedagogik, vilket syftar till att engagera studenterna och främja aktivt lärande. Fokus ligger på patientens väg genom vården, med särskilt fokus på bild- och funktionsdiagnostik, prevention och behandling. Kursen belyser även hållbar utveckling inom vården och dess betydelse för både patientvård och resursanvändning.
Denna kurs erbjuder studenter föreläsningar av både lärare och alumner. Studenterna ges även möjlighet att träffa erfarna röntgensjuksköterskor för att diskutera hållbara arbetssätt, karriärutveckling och hantering av yrkesutmaningar.
Studenterna introduceras till det svenska hälso- och sjukvårdssystemet samt Karolinska Institutet och röntgensjuksköterskeprogrammet. Detta inkluderar en genomgång av programmets innehåll, arbetsformer och examinationer samt Karolinska Institutets vision om bättre hälsa för alla.
Viktiga stödresurser som t ex Studenthälsan, Språkverkstaden, E-portfolio m m presenteras och en aktivitet ägnas åt teambyggande övningar. Studenterna får en första inblick i yrket och övar grundläggande kliniska färdigheter som tystnadsplikt och professionellt bemötande. Yrkesetik och hållbar utveckling diskuteras i särskilda seminarier.
Kursen inkluderar även studiebesök på en stor sjukhusröntgenavdelning med olika radiografiska modaliteter. Dessutom ges en föreläsning om planetär hälsa med fokus på att öka medvetenheten om miljöpåverkan inom sjukvården. Fokus ligger på hållbara arbetssätt som kan bidra till att minska både energiförbrukning och avfallshantering, i syfte att skapa en mer miljövänlig och hållbar vårdmiljö.
Arbetsformer
- Föreläsningar
- Gruppövningar
- Seminarier
- Kliniskt studiebesök
Examination
Examinationen sker genom:
- Individuell skriftlig uppgift, ges betyget U eller G.
- Aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier, klinisk färdighetsträning och studiebesök enligt anvisningar i schema, ges betyget U eller G.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom två år efter det datum då beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.
Övriga föreskrifter
Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur
- Hälso- och sjukvårdsrätt, Rönnberg, Lena, Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 398 sidor ISBN: 9789144134185, LIBRIS-ID: 7kzlh9nb5kjj9l6v, *
- Socialmedicin : individ, hälsa och samhälle, Allebeck, Peter; Burström, Bo; Hensing, Gunnel; Kristenson, Margareta, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 270 s. ISBN:9789144108636, LIBRIS-ID:18667000
Litteraturen kompletteras med artiklar.
Rekommenderad litteratur
- Genusperspektiv på vård och omvårdnad, Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 222 sidor ISBN: 978-91-44-11578-8, LIBRIS-ID: 21874618
- Omvårdnadsteorier i klinisk praxis, Wiklund Gustin, Lena; Lindwall, Lillemor, Johanneshov : MTM, 2013 - 1 CD-R LIBRIS-ID: 14794405
- Den medicinska etikens ABZ, Lynöe, Niels; Juth, Niklas, 1: Uppl. Institutionen för odontologi, Studentlitteratur. ISBN: 9 789 144 090 801